Ducatin 90-vuotisen taipaleen merkkivuonna ja omilla kotitantereiden nurkilla Milanossa oli tietysti syytäkin esitellä sellainen sortimenti, kuin mitä suuri yleisö odottaa.
Pääjohtaja Claudio Dominicali totesi aluksi tilanteen olevan hyvä, sillä kun viime vuonna Ducati myi kaikkiaan noin 55 000 pyörää, niin lokakuun loppuun mennessä vuoden 2016 saldo oli jo yli 50 000 pyörää.
Lisäksi Ducatin keltainen Scrambler-tuotemerkki on entistä selvemmin oma brändinsä varsinkin tämäniltaisen EICMA-messuilla tapahtuneen kahden uuden mallin esittelyn myötä. Scramblereita on myyty vuosina 2015 ja 2016 jo yli 29 000 kappaletta, mikä on kiinnostavaa, koska ennen vuotta 2015 brändiä ei ollut edes olemassa.
Ducati Scrambler Classic Café Racer
Ducatin toinen tuore Scrambler on Classic Café Racer, joka on tietenkin hyvin perinteisen sellaisen näköinen, jopa ohjaustangon päissä sijaitsevine peileineen ja kisanumerokyltteineen. Lokasuoja on mikroskooppisen lyhyt ja eturengas 17-tuumainen. Moottori on musta ja metalliset yksityiskohdat harjattua alumiinia.
Ducati Scrambler Desert Sled
Scrambler Desert Sled puolestaan on hakenut mallia USA:sta, missä otetaan täysin muuhun käyttötarkoitukseen suunniteltu pyörä, varustetaan se sopivin osin, ja kas, siitä on tullut täysin erämaa-ajokelpoinen. Tähän versioon on istutettu 19" etupyörä pinnavanteineen ja taakse 17-tuumainen vanne.
Etulokasuoja on uusittu offroad-kelpoiseksi ja etuhaarukka on pitkäiskuinen, joustoa on peräti 200 mm. Myös koko runko on pantu uusiksi. Istuin on myös tuunattu sellaiseksi, että sen päällä on parempi liikkua.
Ducati 939 Supersport
Domenicali esitteli uudelleen jo Intermotissa ensi-iltansa saaneen 939 Supersportin, joka on tarkoitettu paitsi radalle, myös jokapäiväiseen työmatka-ajoon.
Ducati Multistrada 950
Tätä pyörää Domenicali vertasi Sveitsin armeijan linkkuveitseen - sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa, että yksi pyörä riittää hänelle.
Siinä on 937 cm3 11° Testastretta-moottori, josta lähtee 113 hevosvoimaa 9000 kierroksella minuutissa, ja vääntö on 9,6 Nm 7750 rpm. Dualsport-pyörä sopii sekä tielle että teiden ulkopuolelle, ja siinä on täysin säädettävä etuteleskooppi.
Offroad-kelpoisuutta korostaa se, että siinä on valmius myös alumiinisille laukuille. Lisäksi siinä kaksipuoleinen takakeinuhaarukka ja pinnavanteet, etupyörän koko on 19". Alumiiniset peilit ovat peräisin Multistrada Endurosta ja istuimeen on otettu sen istuimesta mallia.
Eturengas on kooltaan 19" ja istuinkorkeus 840 mm. Pyörässä on neljä ajomoodia ja Ducati Safety Pack, johon kuuluu luistonesto sekä ABS.
Pyörää saa myös Enduro Pro -konfiguraationa, jossa on mm. nostettu äänenvaimennin ylemmäs ja valmiiksi moottorin pohjapanssari.
Monster 1200
Domenicali totesi, että pyörässä on niin paljon uusia osia, että se on enemmän kuin facelift, hyvä ettei kokonaan uusittu malli. Tavoitteena on ollut sporttinen tunnelma sekä hinku korostaa pyörän pienikokoisuutta.
Pyörässä on runsaasti uusia komponentteja ja sen moottoria on kehitetty. Myös elektroniikkaa on pantu uusiksi. Pyörästä on pyritty tekemään kompaktimpi ja nopeampi käsiteltävä.
Moottorista on otettu 150 hevosivoimaa, 15 enemmän kuin tämän vuoden mallista ja 5 enemmän kuin S:stä. Vääntö on huipussaan 12,9 kgm, ja sitä on tarjolla laajalla kierrosalueella.
Pyörässä on myös ylös ja alas toimiva quickshifteri ja yksipuolinen swingi sekä täysi Ducatin turvavarustus kanttaus-abseineen. Pyörän vanteiden puolat ovat Y:n muotoiset. Pyörä painaa maltilliset 205,5 kg tankattuna.
Lisäksi siinä on uusittu mittariston tft-väripaneeli.
1200 S -mallissa on vielä pykälää parempi alusta M50 Bremboineen ja Öhlinseineen.
Kaikki tiesivät, mitä vielä odottaa, mutta Domenicali pitkitti jännitystä ja kertoi, että suoraa Milanon EICMA-messuilta tullutta videostriimiä seurasi 402 000 katsojaa, mikä oli miltei neljä kertaa enemmän kuin viime vuonna.
Sen jälkeen hän käytti tilaisuuden hyväkseen kertomalla brändistä ja yrityksestä. Puuttumatta aiheeseen sen enempää, mielenkiintoista oli se, että heidän tavoitteenaan on huoltovälien kasvattaminen. Esimerkiksi venttiilien välysten tarkastusväli on jo joissain malleissa 30 000 km. Samaten Ducati panostaa helppoon huollettavuuteen, kestävyyteen ja sekä pasiiviseen että aktiiviseen turvallisuuteen.
Ducati Monster 797
Monster 797 on Ducatin punaisen brändin nuorisomalli, jonka kuljettajan ei tarvitse olla niin kokenut. 803 cm3, 75 hevosvoimaa ja vääntöä 7 kgm. Pyörä painaa tankattuna 182 kg ja sen istuinkorkeus on 805 mm. Tämän mallin ensi versio esiteltiin jo 1992. Edelleen etuvalo on pyöreä ja teräksisen polttoainetankin tilavuus on samat 16,5 litraa. Teräsputkiristikkorunko ja Euro 4 -moottori kuuluvat nykypäivänä asiaan. Pyörän huoltoväli on 12 000 kilometriä.
Takajousitus on Sachsin ja etuhaarukka Kayaban käsialaa. Edessä on kaksi Brembon 320 mm:n levyä ja M4.32 satulaa. Takana on 245 mm levy. ABS-jarrut ovat vakiona.
Ducati 1299 Superleggera
Sokerina pohjalla oli Ducati Superleggera, josta kuumimmat huhut olivat kiertäneet, ja josta oli etukäteen vuodettu osakuvia ja kaikkea muuta mahdollista tietoa maailmalle. Domenicali esitteli pyörän ilman katteita, katteellisen version ajoi lavalle kuka muu kuin Casey Stoner, Ducatin viimeisin MotoGP-maailmanmestari.
Domenicali hehkutti pyörän eksoottisia rakenteita ja keveyttä. Koko runko ja katteet ovat hiilikuitua, ja kaikki osat käyneet läpi melkoisen laihdutusleikkauksen. Esimerkiksi hiilikuituinen monokokkirunko painaa vain 2,7 kg, mikä on 1,7 kg vähemmän kuin alumiininen vastaava. Hiilikuituinen keinuhaarukka puolestaan painaa 4,1 kg ja vanteet 4 kg kappale.
Pyörän kokonaispaino on 167 kg ja siinä on 215 hevosvoimaa, 11 000 rpm ja vääntöä 14,9 kgm. Moottori täyttää Euro 4 normin vaatimukset. Kisaversio painaa 162 kg, ja sen teho on 220 hv. Teho / painosuhde on 1,36 hv / kilo.
Superleggerassa on kaikki mahdollinen moderni elektroniikka, johon sisältyvät mm. lähtöavustin ja kanttaus-ABS. Lisäksi siinä slide control eli liukumisen hallinta, jolla voi säätää joko sutimista tai liukumista ja niiden suhdetta.
Pyörää valmistetaan vain 500 kappaletta ja myynti on jo alkanut.