MV Agusta Turismo Veloce oli alunperinkin varsin sporttinen, mutta RC-versio eli "Reparto Corse" pyörä muuttuu laukut pois ottamalla melkoiseksi menopeliksi.
MV Agustan julkistaman tiedotteen mukaan Turismo Veloce on määritellyt uudelleen touring-moottoripyörän ideaa. Sivulaukut on suunniteltu yhdistymään saumattomasti sekä pyörän linjojen että kuljettajan ja kyytiläisen istuinta kannattelevien rakenteiden kanssa.
Kun laukut otetaan pois, pyörän luonne muuttuu, ja sen profiili on solakka ja dynaaminen. Kolmisylinterinen 800-kuutioinen moottori tarjoaa hyvä tehopainosuhteen segmentissään. LED-valoteknologia ja päivänajovalo antavat pyörälle sen oman, tyypillisen ilmeen.
Reparto Corse -versiossa on hiilikuituinen etulokasuojan ohjauslevy ja taotut vanteet, joiden design korostaa keveyttä ja kisaluonnetta, joka periytyy F4RC:stä. Matkustajan istuin on suunniteltu uudelleen paremman ergonomia ja istumismukavuuden saavuttamiseksi pitkillä matkoilla. Moottorin etuosan kiinnikkeitä on vahvistettu pitkittäisjäykkyyden kasvattamiseksi ja paremman ajodynamiikan toivossa.
Myös kolmisylinteriseen moottoriin on tehty muutoksia. Siinä on vastapäivään kiertävä kampiakseli värinöiden ja melun pienentämiseksi. Kannen puolella venttiilinohjaimia on muutettu luotettavuuden nimissä. Lisäksi nokkaketjunkiristin vaimentimineen tuottaa vähemmän ääntä ja vaihteiston välityksiä on muutettu.
Kuusivaihteista vaihteistoa on optimoitu tavoitteena nopeampi ja täsmällisempi vaihtaminen. Starttimoottoria ja sen rattaistoa on vahvistettu kestämään kymmenien tuhansien kilometrien vuotuinen ajomatka.
Elektronista moottorin- ja pyöränohjausjärjestelmää (MVICS 2.0, Motor & Vehicle Integrated Control System) on päivitetty, ja pyörässä on EAS 2.0 (Electronic Assisted Shift Up & Down), eli sähköinen vaihdeavustin. Lisäksi pyörässä on 8-tasoinen luistonesto, jonka voi myös kytkeä päältä. Myös moottorinohjausyksikköä on päivitetty.
Käytettävissä on myös moottorin kolme eri tehokarttaa: joustava "Tourism", täyden tehon "Sport"-moodi sekä "Sade". Viimemainittua käytettäessä teho on rajoitettu 80 hevosvoimaan. Pyörässä on ride-by-wire, jonka komponentteja on parannettu aiemmasta.
Pyörän alustan säätö on yhdistetty MVICiin: sekä etuteleskooppia että Sachsin takavaimenninta säädetään pyörän dynamiikkaparametrien avulla sähköisesti. Semiaktiivinen jousitus tarkkailee koko ajan vastetta algoritmien avulla. Säädöt on tietenkin tehty Turismo Velocen ajotavan mukaisiksi.
Pyörän vakiovarusteisiin kuuluvat Garminin navigaattori, kaksi tilavuudeltaa 30 litran sivulaukkua, keskiseisontatuki, säädettävä tuulilasi, lämmitettävät kahvat sekä vakionopeudensäädin.
Teknisiä tietoja:
- Moottori: 3-sylinterinen, 4-tahti, neliventtiilikannet, DOHC mekaanisella nokkaketjunkiristimellä
- Tilavuus: 798 cm3
- Teho: 81 kW, 110 hv 10 150 rpm; teho kampiakselilta mitattuna
- Vääntö: 80 Nm 7100 rpm
- Jäähdytys: erillinen neste- ja öljynjäähdytys
- Kytkin: Märkä monilevyinen luistokytkin
- Istuinkorkeus: 850 mm
- Kuivapaino: 192 kg
- Polttonestesäiliön tilavuus: 21,5 l