Sunnuntaina lokakuun 16. päivänä kello 11 alkaen Staffordissa Englannissa pidettävässä huutokaupassa on myynnissä poikkeuksellinen joukko vintage-, klassikko- ja kisapyöriä.
Listan kärjessä on vuosimallin 1924 Croft-Cameron 996 cm3 Super Eight, jonka hinta-arvio liikkuu 185 000 ja 232 000 euron välillä.
Pyörää mainostettiin aikanaan tekstillä: "Katsokaa vauhtiveikot, kovat kuskit ja kaikki sporttikuskit. Lopultakin toiveenne on muuttunut todeksi. Croft Anzani Super Eight." Mainos oli Motor Cycle -lehden vuoden 1923 maaliskuun numerossa.
Pyörä oli 20- ja 30-luvuilla isojen twinien supersport-luokassa kärkikastissa. Coventryssä toiminut Croft Cameron tuotti silmiinpistäviä ja voimakkaita koneita markkinoiden yläpäähän.
1937 Brough Superior 1096cc sivuvaunulla.
Huutokaupassa on tarjolla myös muita oman aikansa supersport-twinejä. Näihin kuuluvat muun muassa vuosimallin 1925 Zenith 981cc Super 8 (arvioitu hinta 32 000 - 40 000 euroa), jossa on Brough Superior SS80/100:n Jap Ktcy4 cam -moottori, ja vuosimallin 1937 Brough Superior 1,096cc 11-50hp yhdistelmä, (arvio 64 000 - 75000 €), joka on alunperin kuulunut Sheffieldin poliisille.
Huutokaupassa on myynnissä yli 230 kohdetta. Joukossa on 20 todellista veteraania, mukaan lukien 1907 Vindec Special 5hp & Graham Brothers sivuvaunu (arvio 35 000 - 46 000 €). Harvinainen ja silmiinpistävä jäljellejäänyt esimerkki vähän tunnetun saksalaisen valmistajan pyörästä, joka herättää erittäin paljon kiinnostusta keräilijöiden keskuudessa.
1907 Vindec Special 5hp & Graham Brothers Sidecar Frame no. 188510 Engine no. 188510
Uudemmista pyöristä hyvä esimerkki on entinen Roger Nichollsin alla Mansaaren ajoissakin ollut vuosimallin 1977 Ducatin 905 tuotantokilpapyörä. Sen hinta-arvio liikkuu 64 000 - 87 000 euron haarukassa. Toinen kisapyörä on hienosti entisöity Texaco Heron Team Suzukille kuulunut vuosimallin 1976 Suzuki RG500 XR14, joka on aiemmin kuulunut GP-kuljettaja Rob Bronille. Pyörän hinta-arvio on 52 000 - 64 000 euroa.
1977 Ducati 905cc
Vincentejäkin on kaupan ainakin pari kappaletta: vuosimallin 1946 Vincent 998cc Rapide Series-B (arvio 44 000 - 52 000 €). Kyseessä lienee ainutlaatuinen, vanhin ja alkuperäisin sodanjälkeinen Vincent, mitä on olemassa. Toinen, vuosimallin 1948 Vincent-HRD 998cc Black Shadow Series-B (arvio 58 000 - 70 000 €) on yksi koskaan valmistetusta 76:sta Series B Black Shadowista, joten se painii harvinaisuudessa samassa sarjassa edellisen kanssa.
Lisätietoja Bonhamsin kotisivuilta.
1948 Vincent-HRD Series-B Black Shadow