Uusi moottori on H-D:n laskujen mukaan yhdeksäs Big Twin kautta aikojen, ja sitä valmistetaan kahdella eri kuutiotilavuudella, Milwaukee-Eight 107:ssä 107 on kuutiotuumia, ja kotoisammin tämä tarkoittaa 1745 cm3 tilavuutta. Moottorissa on ilmajäähdytys, kun taas samankokoisessa rinnakkaismoottorimallissa on Twin-Cooled-nestejäähdytys. Toinen tilavuusvaihtoehto on tarkoitettu kustomoituihin (CVO) pyöriin, ja sen tilavuus on 1870 cm3, 114 kuutiotuumaa, niinikään nestejäähdytyksellä.
Harley ei ilmoita moottoreiden tehoa, ainoastaan väännön, mutta ainakin USA-mallien teho selviää USA:n ympäristöviranomaisten hyväksymispäätöksistä. 1745 cm3:n moottorin teholukemiksi on ilmoitettu 69 kW, 92,5 hv 5020 rpm ja isompi moottori tuottaa 75 kW eli 100,5 hv 5020 rpm.
Nimen "Eight" selitys puolestaan tulee neljästä venttiilistä per sylinteri, Milwaukeeta ei tarvinne erikseen selitellä, H-D kun on sieltä kotoisin. Uusissa moottoreissa käytetään myös modernisti kahta sytytystulppaa per sylinteri.
Klassinen muotoilu säilytetty
Tavoitteena on ollut muutoksesta huolimatta säilyttää isojen twinien klassinen ulkonäkö, ääni ja tuntuma, mutta tiedotteen mukaan moottorin suorituskykyä on parannettu kaikilla osa-alueilla. Sylinterikulma on H-D-tapaan 45 astetta, ja vääntömomenttia luvataan 11 % enemmän kuin aiemmissa moottoreissa. Neliventtiiliset kannet tehostavat kaasujenvaihtoa.
Tärinää on vähennetty 75 % joutokäynnillä yhdellä tasapainotusakselilla. Moottorille luvataan myös aiempaa parempaa lämmönhallintamenetelmää sekä pienempää polttoaineenkulutusta.
Vuoden 2017 matkapyörämalliston toinen suuri uutuus on uusittu etu- ja takapään jousitus. Etu- ja takajousituksen uudet komponentit parantavat vuoden 2017 touring-mallien ajomukavuutta, ohjattavuutta ja suorituskykyä. Uusi emulsiotekniikka takaiskunvaimentimissa mahdollistaa matkapyörien aiempiin iskunvaimentimiin verrattuna 15–30 prosenttia laajemman säätövaran. Säätäminen tapahtuu hydraulisesti yhdellä säätönupilla.
Etujousituksessa parannus saavutetaan japanilaisen Showan SDBV-tekniikalla.
Muita tuoteuutuuksia löytyy lisävarusteena tarjottavissa pakoputkistoissa sekä vaimentimissa.
Uusilla moottoreilla varustettuja touringmalleja ovat ainakin Road King, Road King Classic, Street Glide Special, Ultra Limited, Ultra Limited Low, Road Glide Special ja Road Glide Ultra.
Tehdaskustomoituja tehokkaammalla moottorilla varustettuja pyörämalleja on tarjolla kolme vuoden 2017 mallistossa. CVO Limited, CVO Street Glide ja CVO Pro Street Breakout. Kahdessa ensin mainitussa on uusi 1870 cm3 moottori, kolmannessa Screamin’ Eagle Twin Cam 110B V-Twin -moottori.
Uuden moottorin uudistuksia:
- - Täsmällisempi jäähdytys sekä vähemmän lämpöä kyytiläisille uudelleen asemoitujen pakoputkien ansiosta
- - Tyhjäkäyntiä pudotettu 1000:sta 850 kierrokseen minuutissa.
- - Kapeampi moottorin profiili
- - Tärinää on vähennetty joutokäynnillä 75 % tasapainotusakselin avulla
- - Vähemmän melua voimansiirtolinjasta; kevyemmät venttiili, yksi nokka-akseli jne
- - Ilmansuodin suunniteltu imuäänen vähentämiseksi sekä ilmavirran maksimoimiseksi
H-D:n isot V-twinit vuodesta 1903:
- F-Head: 1914-1929; 61ci ja 74ci
- Flathead: 1930-1948; 74ci ja 79ci
- Knucklehead: 1936-1947; 61ci ja 74ci
- Panhead: 1948-1965; 61ci ja 74ci
- Ironhead: 1957-1985; 54ct ja 61ci
- Shovelhead: 1966-1984; 74ci ja 80ci
- Evolution: 1984-1999; 80ci
- Twin Cam: 1999-2016; 88ci, 95ci, 96ci, 103ci ja 110ci
- Milwaukee Eight: 2017-?; 107ci ja 114ci