Consumer Reports, CR kysyi moottoripyörien omistajilta sekä CR:n tilaajilta tietoja vakavista ongelmista tai korjauksista, mitä he olivat joutuneet pyöriinsä tekemään neljän vuoden aikana. Tutkimus kattoi viisi merkkiä riittävällä tilastollisella merkittävyydellä: Yamahan, Kawasakin, Hondan, Harley-Davidsonin ja BMW:n.
Kaikkiaan selvitys koski 4680 moottoripyörää, joista noin viidenneksessä oli vakavia ongelmia. Yamaha menestyi parhaiten, ainoastaan yhdessä kymmenestä Yamahasta oli ongelmia, kun taas Bemareista joka kolmannen ja Harrikoista joka neljännen kanssa oli vakavia ongelmia.
Suurimmista mp-merkeistä ainoastaan Suzukin ja Triupmhin osalta dataa ei ollut riittävästi tähän tutkimukseen riittävän suurella otannalla. CR kuitenkin totesi, että saatujen tietojen perusteella Suzuki oli yhtä luotettava kuin muutkin japanilaiset merkit kun taas Trimphit olivat keskiarvon alapuolella.
Myös pyörätyyppien välillä eroa
Tutkimus myös paljasti, että luotettavuus voi erota paljon erityyppisten pyörien välillä. Touring-mallien omistajilla oli eniten ongelmia, 27 prosentilla. Toiseksi suurin ongelmapyörien ryhmä olivat sport-pyörät, sport-touring-ryhmä oli kolmantena 19 prosentin osuudella ja kruisereitten luotettavuus oli 16 prosentissa. Tosin meillä ei ole tietoa siitä, otettiinko ajokilometrejä millään tavalla huomioon tutkimuksessa. Perinteisesti touring-mallien omistajat ajavat yleensä paljon enemmän kuin esimerkiksi sporttipyörien omistajat.
Useimmiten ongelmat, joita omistajat kokivat pyöriensä kanssa, olivat kohtuullisen hintaisia korjattavia, vain kolmella prosentilla oli ongelmia sylinterikannen tai venttiilien tai kampikammion, kiertokankien tai mäntien kanssa. Niinikään vain kolme prosenttia tarvitsi vaihteistoonsa korjauksia. Seitsemällä prosentilla oli kuitenkin kytkinongelmia.
Sähköongelmia eniten
Suurimmat ongelmat koettiin valojen, mittaristojen kytkinten ja radiojen, sähköjärjestelmien sekä polttainejärjestelmien kanssa. Viimeisen kategorian CR kommentoi todennäköisesti johtuvan huonosta talvikauden varastoinnista.
75 prosenttia kaikista korjauksista oli CR:n mukaan maksanut alle kaksisataa taalaa ja noin kaksi kolmasosaa pyöristä saatiin korjattua muutamassa päivässä ajokuntoon.
Suuremmista ongelmista huolimatta Harley-Davidsonin ja BMW:n omistajat olivat tyytyväisimpiä pyöriinsä. Kysyttäessä, ostaisivatko samanmerkkisen pyörän seuraavaksi ongelmat mukaan lukien, 75 prosenttia Harrikan, 74 % BMW:n ja 72 % Hondan omistajista ostaisi samanmerkkisen pyörän. Vastaavasti vain 63 % Yamahan ja 60 prosenttia Kawasakin omistajista oli yhtä tyytyväisiä.
Valtaosa ongelmista vältettävissä
CR toteaa tutkimuksensa pohjalta, että motoristit voisivat helposti estää useimmat kohtaamansa ongelmat. Tämän tiedon CR sai mp-mekaanikoilta ympäri USA:n. Tärkein ennakkoehkäisevä tekijä on huollattaa pyörä säännöllisesti huoltokirjan määrittämin välein. Erityisesti öljynvaihtovälin laiminlyöminen, ilmansuodattimen ja jarrupalojen vaihtamatta jättäminen aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa.
– Ennaltaehkäisevä huolto on paras väline moottoripyörän kestävyyden ja pienten huoltokulujen kannalta, Harley-Davidson-mekaanikko Joe Dane Machesterista toteaa. Öljyjen ja suodatinten lisäksi kannattaa vaihtaa ajoissa jarrunesteet, jotka voivat imeä kosteutta itseensä ja aiheuttaa ongelmia sekä öljytä ketjut, säätää ohjauslaakerit, puhdistaa ja vaihtaa ilmansuodattimet.
Myös renkaitten ilmanpaineet pitää tarkastaa säännöllisesti. Jokainen jututettu mekaanikko kertoi, että liian matala rengaspaine on jatkuva ongelma. Kun rengaspaineet ovat liian alhaiset, pyörän käsittely vaikeutuu ja renkaat kuluvat nopeammin.
Perusasioita on pyörän visuaalinen tarkastus: katsotaan, että jarrupaloissa on vielä kulumisvaraa jäljellä ja ettei missään ole vuotoja. Myös hyvin hoidettu talvisäilöminen parantaa pyörän toimivuutta ja ikää.
Artikkeli julkaistiin Motouutisissa alunperin 19.2.2014 ja julkaistiin nyt uudelleen lomalukemisena. Tähän päättyy aiemmin julkaistujen juttujen sarja tältä erää.