Polariksen nettotulos vuoden toisella, kesäkuuhun päättyneellä neljänneksellä oli 71,2 miljoonaa dollaria eli 1,09 dollaria per laimennettu osake verrattuna viime vuoden 100,9 miljoonaan dollariin ts 1,49 taalaan per laimennettu osake.
Toisen neljänneksen myynti kasvoi prosentin 1,13 miljardiin dollariin vuotta aiemmasta 1,124 miljardista. Moottoripyörien myynti kasvoi 23 % kvartaalin aikana. Off-road-kulkuneuvojen ja lumikelkkojen myynti laski 6 %, mikä oli hieman ennakoitua paremmin.
Moottoripyöräsegmentin myynti kasvoi 23 % 231,3 miljoonaan dollariin. Kaikki mp-brändit paransivat myyntiään jakson aikana. Myyntikate kasvoi 63 % 39,8 miljoonaan dollariin eli 17,2 % myynnistä toisen vuosivartin aikana, verrattuna vuoden 2015 24,5 miljoonaan eli 13,1 prosenttiin.
Kotimaan mp-myynti
Luku, mitä analyytikot varmasti seuraavat tarkkana sekä Polariksen että erityisesti Harley-Davidsonin kohdalla on myynnin sujuminen Pohjois-Amerikassa, molempien kotimarkkinoilla. Jo jonkin aikaa on vaikuttanut siltä, että Polariksen moottoripyöräbrändit Victory, Indian ja Slingshot ovat syöneet Harley-Davidsonin osuutta USA:ssa.
Polaris kertoo brandiensä nytkin uineen vastavirtaan. Niiden myynti on toisella neljänneksellä kasvanut toistakymmentä prosenttia, kun kotimarkkinoilla yli 900-kuutioisten moottoripyörien myynti on laskenut alle yksinumeroisia prosentteja.
Kaikkien kolmen merkin saatavuus on ollut riittävää, kun uusi maalauslinja Iowan tehtaalla saatiin toimimaan kunnolla.
Harley-Davidson pitää oman toisen neljänneksensä tulostiedotustilaisuutensa 28.7., ja on varma, että analyytikot tarkkailevat silmä kovana brändin kotimaan myyntilukuja. H-D:llä oli vielä ainakin viime neljänneksellä yli 50 % osuus USA:n markkinoista, ja mikäli osuus on heikentynyt, se saatetaan nopeasti mitata ulos osakkeen arvossa, oli siihen todellista aihetta tai ei. H-D on kuitenkin edelleen iso mp-valmistaja Polarikseen verrattuna.
Polaris ei kommentoinut mp-vientiään.
Koko Polaris
Polariksen ORV eli off-road-laitemyynnin ja lumikelkkasegmentin myynti laski 6 % vuoden 2015 luvuista 808,5 miljoonaan dollariin. Myyntikate laski 17 % 230,6 miljoonaan dollariin eli 28,5 % myynnistä.
ORV-myynnin heikon menestyksen syynä on Pohjois-Amerikan öljymarkkinoiden tila sekä kova kilpailu. Lumikelkkamyynti puolestaan on yleensä aina heikko tällä jaksolla.
Toisen vuosineljänneksen tulos sisälsi Polariksella noin 25 miljoonan dollarin erän kasvaneiden takuu-, laki- ja muiden vastaavien takaisinkutsuista aiheutuneiden kulujen ja brändin suojaamiskulujen vuoksi.
Polaris alentaa ja kaventaa koko vuoden tulosohjaustaan 6-6,3 dollariin per laimennettu osake liikevaihdon ollessa samalla tasolla tai 2 % pienempi kuin 2015.