Usein kerrotaan varoittavia esimerkkejä siitä, miten ihmiset hankkivat 50:ttä ikävuotta lähestyessään ensimmäisen moottoripyöränsä. Ja kun kerran hankitaan moottoripyörä, niin sen pitää olla MOOTTORIpyörä. Eli niin paljon tehoa ja kuutioita kun ikinä rahalla saa. Kaikki jotka ovat ajaneet pitkään, tietävät millaisia riskejä tämä yhtälö sisältää yhdistettynä turhaan innokkuuteen, näyttämisenhaluun, kuvitelmiin ikuisesta nuoruudesta ja ajotaidon puutteeseen.
Siksi olikin virkistävää kuulla, että 62-vuotiaana moottoripyöräilyn aloittanut Jukka Marttila Vähäkyröstä oli hankkinut ensi pyöräkseen Yamahan 600-kuutioisen Diversionin. Se kuuluu ns. "järkipyörien" kastiin: 61 hevosvoimaa on asiallisesti hallittavissa, mutta teho riittää hyvin kaikkeen olennaiseen. Sillä tekee kummasti matkaa jos haluaa, ja kyseinen malli on niittänyt mainetta kestävänä pyöränä.
– Jonkin verran tuli aikanaan harjoiteltua pojan kevytmoottoripyörällä, mutta siinä se sitten oli. Minun oli kuitenkin aina tehnyt moottoripyörää, ja kun lonkat vaihdettiin, ja tuo liikkuvuuspuoli tuli kuntoon, niin 2012 ajattelin että nyt voisi olla oikea aika hankkia moottoripyörä, Marttila kertoo. – Pyörän valintaan vaikutti tietysti myös se, että piti päästä helposti sen selkään.
Mies on ilmeisesti ollut tyytyväinen päätökseensä, sillä ajot jatkuvat edelleen.
Kuolema lähellä
Alajärveläinen Esa Alanko puolestaan kertoi ajavansa 800-kuutioisella Suzuki Intruderilla, jonka oli hankkinut viisi vuotta sitten. Miehen ikä jäi tarkistamatta, mutta ajokokemuksesta huolimatta tai juuri sen vuoksi customin teho ja ominaisuudet ilmeisesti riittävät hyvin.
Alangolla on ollut huonoa tuuria, sillä hän on ajanut usein Kuolema kantapäillään, mutta jatkaa ajamista edelleen tilanteesta huolimatta. Onneksi kyse on vain alajärveläisestä Kuoleman kylästä, johon Alangolla on kotoaan matkaa kilometrin verran. Karun kuuloinen kylä sijaitsee valtatie 16 varrella Alajärvellä, jos haluat joskus käydä tutustumassa siihen.
Tällä kertaa kukaan herroista ei ollut tullut paikalle moottoripyörällä, mutta kaksi vuotta sitten alajärveläinen Raimo Peltomäki tuli Bikeshow'hun moottoripyörällään.
– Silloin oli 10 astetta lämmintä, nyt oli niin paljon viileämpää, että tultiin autolla, Peltomäki kertoo. He olivat Alangon kanssa yhdessä matkassa.
Peltomäki ajaa Suzukin DR 800 -matkaendurolla, ja viihtyy tien päällä paljon, 20 000 - 25 000 kilometriä vuosittain.
Moottoripyörälläajoa fysioterapeutin määräyksestä
Peltomäellä on ollut vakavia ongelmia selkänsä kanssa, ja selkää leikattiinkin takavuosina. Syynä oli revennyt välilevy.
– Fysioterapeuttini määräsi minulle leikkauksen jälkeiseksi hoidoksi moottoripyöräilyä. Suosin enimmäkseen kinttupoluilla ajoa, ja siinä selkä tekee koko ajan töitä ja pysyy vetreänä, ja tällöin välilevytkin saavat liikettä ja nesteet virtaavat levyjen ja nikamien välillä, Peltomäki myhäili.
Emme huomanneet kysyä, millaisissa pöpeliköissä ajamista se edellyttää, mutta kuten arvata saattaa, raati hymisi myötämielisesti: taas tuli todistettua moottoripyöräilyn positiiviset vaikutukset. Henkiset sellaiset on tiedetty aina, mutta myös kehon asiasta saama hyöty lämmitti. Vuotuisista ajomääristä päätellen resepti sopi myös Peltomäelle.
Sairaalasta leikkauksen jälkeen kotiinpalatessaan Peltomäki kävi kaikkein ensimmäiseksi koeistumassa moottoripyöränsä. Onnistuihan se.
Kiitos raadille mielenkiintoisesta kahvihetkestä. Tuli ihan nuoruus ja minkä tahansa paikkakunnan Esson baari mieleen, jossa ratkottiin syntyjä syviä. Ja pöydätkin keikkuivat samaan malliin kuin aikoinaan. Toimittajan on tunnustettava loiskuttaneensa raatilainen Alangon kahveista miltei puolet pöydälle. Pahoittelemme tapahtunutta ja kiitämme kärsivällisyydestä.
Aiheesta vuodelta 2014: BikeShow 14: Messukävijöitä, bootseja ja palautetta