Uuden Octanen strategiset mitat moottorin osalta ovat 1179 nestejäähdytettyä kuutiosenttimetriä, 103 hevosvoimaa ja vääntöä 99 Nm. Tällaisenaan se on tehokkain Victory, mitä on koskaan rakennettu.
Pyörä on tehty yksinkertaisen perusohjeen mukaisesti. "Jokainen todellinen hevosvoimien ystävä tuntee muskeliautojen reseptin: otetaan iso moottori, pannaan se kevyeen runkoon, ja sitten poistetaan kaikki mukavuuteen ja muuhun liittyvät turhat apuvälineet. Mitä jää jäljelle, on se, mitä tarvitset pystyäksesi ajamaan erittäin nopeasti, ja sen lisäksi ei mitään muuta. Uusi Victory Octane 2017 on tämän konseptin kaksipyöräinen ilmentymä," kerrotaan Victoryn tiedotteessa.
Octanen pitäisi olla myös nopein Victory. Se on kehitetty 156-prototyypistä, jota testattiin yhdessä vaativimmista tapahtumista maailmassa, Pikes Peakin kansainvälisessä mäkikisassa.
Kyseessä ei kuitenkaan ole vielä mikään äärimmäinen muskelipyörä, tehokkaampia markkinoilta löytyy, esimerkiksi Yamahan V-Max, jonka moottori sylkee miltei tuplat eli 200 hevosvoimaa 167 Nm:n väännöllä, tai vaikka suoraan Yhdysvaltain markkinoille suunnattu Ducatin tuore XDiavel, josta siitäkin irtoaa 156 hevosvoimaa ja vääntöä 131 Nm. Amerikkalaiseen makuun paikallisesti valmistettu Octane, josta lähtee yli 100 hevosvoimaa on silti oma juttunsa, ja kilpailee todennäköisesti lähinnä Harley-Davidson-fanien sieluista.
Octanen kaksisylinterinen 60° V-twin-voimanlähde jää kaksista kannen yläpuolisista nokka-akseleistaan ja neliventtiilikansistaan huolimatta toiseksi myös Harley-Davidson V-Rod Musclelle, jossa on tehoa 119 hevosvoimaa ja vääntöä 115 Nm. Silti Victory lupaa seisovalla lähdöllä 400 metrin ajan olevan vain 12 sekuntia ja kiihtyvyyden nollasta sataan alle neljän sekunnin. Pyörän valualumiininen runko ja se luvattu yksinkertaisuus pitävät huolen siitä, että pyörän kuivapaino on vain 239 kg, mikä mahdollistanee moiset lukemat.
– Halusimme tuoda amerikkalaisen moottoripyörän 21. vuosisadalle. Victoryllä ei ole pitkää historiaa tai perinteitä - me olemme uusi brändi ja voimme mennä mihin haluamme mennä. Me haluamme olla nykyaikaisia, ylpeitä siitä ja luoda omat trendimme, Victory Motorcyclesin pääsuunnittelija Mike Song kertoo.
Sekä etu- että takarunko ovat valualumiinia ja niiden välissä on tukeva kaksoisteräsputkirunko, jossa moottori on mukana kantavana osana. Pyörän maksimikallistuskulma on 32 astetta ja akseliväli 1578 mm.
Victory Octane 2017
Moottori | 1179 cm3, nestejäähdytteinen, DOHC, 8-venttiilinen, 60° V-twin |
Poraus x isku | 101x73,6 mm |
Puristussuhde | 10.8:1 |
Teho | 103 hv @ 8000rpm, vääntö 99 Nm @ 6000rpm |
Vaihteisto | 6-pykäläinen, märkä monilevykytkin |
Toisioveto | hihna |
Etujousitus | 41 mm teleskoopit, jousto 120 mm |
Takajousitus | kaksoisiskunvaimentimet, jousituksen esijännityksen säätö, jousto 76 mm |
Jarrut | edessä ja takana yksi levy, edessä 2-mäntäinen satula, takana 1-mäntäinen, ABS |
Eturengas | 130/70-18 63H |
Takarengas | 160/70-17 76H |
Etuvanne | 18 X 3.5-in. valu, 10-puolainen |
Takavanne | 17 X 4.5-in. valu, 10-puolainen |
Istuinkorkeus | 658 mm |
Polttoainetankki | 12,9 l |
Akseliväli | 1578 mm |
Kuivapaino | 239 kg |
Hinta EMEA | alkaen 12 950 €, Suomen hinta ei vielä tiedossa |