Heijastusnäytöllä on paljon etuja erityisesti moottoripyöräilyssä. Ensinnäkin kaikki näytön tarjoama informaatio on kuljettajan nähtävissä koko ajan peittämättä kuitenkaan varsinaista ajonäkymää. Samalla se vähentää tarvetta siirtää katsetta olennaisesta eli tiestä.

Tieliikenteessähän tarvitaan vain sekunnin murto-osa tai pieni häiriötekijä siihen, että kuljettaja on vaarallisessa tilanteessa. Vuonna 2003 BMW esitteli ensimmäisenä eurooppalaisena autovalmistajana mahdollisuuden saada heijastusnäyttö lisävarusteena merkin autoihin.

BMW:n HUD näyttää välttämättömän tai halutun liikenne- tai ajoneuvoinformaation suoraan kuljettajan näkökenttään, mikä sallii hänelle jatkuvan tieliikenteen havainnoinnin ilman häiriötekijöitä. Tämä on vielä tärkeämpää moottoripyöräillessä kuin autoillessa, koska joskus tarvitaan vain pieni visuaalinen häiriötekijä saattamaan kuljettaja kriittiseen vaaraan.

BMW:n heijastusnäyttö kypärässä kattaa melko ison osan näkökentästä.

BMW:n heijastusnäyttö kypärässä kattaa melko ison osan näkökentästä.

BMW Motorradin konseptissa on sen omaan kypärämalliin sijoitettu heijastusnäyttö. HUD mahdollistaa sen, ettei kuljettajan tarvitse enää erikseen silmäillä mittaristoa, vaan hän pystyy täysin ilman häiriöitä keskittymään liikenteeseen.

Näyttö vapaasti ohjelmoitavissa

Kaikki näytöt ovat täysin vapaasti ohjelmoitavia. Ideaalisesti tavoitteena on tarjota parasta mahdollista tukea kuljettajalle turvalliseen ajamiseen: tarjolla pitäisi olla vain se informaatio, mistä on apua ja joka on relevanttia kulloisessakin tilanteessa.

Heijastusnäytön optiot keskittyvät turvallisuuden näkökannalta merkittäviin asioihin, kuten pyörän teknisen statuksen näyttämiseen: rengaspaineisiin, öljyn tasoon ja polttoaineen määrään, matkanopeuteen, valitun vaihteen näyttämiseen, nopeusrajoitus- ja muiden liikennemerkkien tunnistamiseen sekä uhkaavista vaaroista varoittamiseen.

Näyttönäkymä, varoitukset mukana.

Näyttönäkymä, varoitukset mukana.

Tulevaisuudessa mukaan voisivat tulla myös V2V eli vehicle-to-vehicle - ajoneuvojen välisen verkottumisen mahdollistamat reaaliaikaiset varoitukset uhkatilanteista jne.

Navigointia ja kameroita

HUDiin voidaan myös heijastaa esimerkiksi navigointitiedot. Samoin se voi näyttää kypärään tai pyörään kiinnitettyjen eteen- tai taaksenpäin suunnattujen kameroiden kuvaa. Viimemainittu voi toimia ikäänkuin taustapeilinä.

Näytöllä voidaan myös visualisoida muiden ryhmässä ajavien kuljettajien osalta se, missä kukin sillä hetkellä ajaa.

Kypärän toimintoja ohjataan ohjaustangon vasemmassa päässä sijaitsevalla kontrollilaitteella. Kypärä sisältää myös integroidun minitietokoneen ja kaiuttimet. Teknologia voidaan asentaa myös olemassaolevaan kypärään.

BMW ei anna tiedotteessaan tarkkaa tietoa siitä, milloin laite on myynnissä asti, siinä puhutaan vain "muutamasta vuodesta".

Näyttönäkymä.

Näyttönäkymä.