Voxanin Wattman-malli sai ensi-iltansa toinen joulukuuta Pariisin Mp-näyttelyssä. Wattimies on sataprosenttisesti sähköpyörä kuten nimikin kertoo. Se on valmistajansa ensimmäinen uusi malli vuosiin eikä siinä ole tehty kompromisseja tehon ja väännön suhteen.
Wattmanin nestejäähdytteinen sähkömoottori tuottaa Voxanin tiedotteen mukaan tasan 200 hevosvoimaa ja jatkuvaa 200 Nm:n vääntö aina 10500 kierrokseen minuutissa asti. Nämä mittarit tekevät siitä markkinoiden tehokkaimman sähköstä voimansa saavan moottoripyörän.
Myös suoritusarvot ovat mielenkiintoiset: valmistaja lupaa pyörän kiihtyvän nollasta sataan 3,4 ja nollasta 160:een 5,9 sekunnissa.
Luurankorakenne
Voxanissa on uusi runkoarkkitehtuuri, joka on rakennettu moottori-akkupaketin ympärille. Varsinainen runko on korvattu erityisvahvalla alumiinisella ulkoisella tukirungolla, joka integroi kaikki voimalinjan komponentit. Tuloksena on Voxanin suunnittelusta vastaavan Sacha Lakicin mukaan hyvin puhdaslinjainen moottoripyörä, jossa on näkyvillä vähän teknisiä yksityiskohtia. 'Tämä alumiininen tukiranka, joka sisältää akun, on moottoripyörän tunnusmerkki. Designin perusteella voi heti kertoa, että kyse on sähköisestä laitteesta.'
Pikalatautuja
Wattmanin akut latautuvat 80-prosenttisesti jopa jo 30 minuutissa, kiitos EU:n pikalatausstandardien mukaisen Combo II -pistokkeen. Sen voi myös liittää suoraan normaaliin pistorasiaan. 12,8 kW akut riittävät noin 180 kilometrin matkaan.
Pyörässä on ABS-jarrut sekä luistonesto.
Hinta ja saatavuus eivät vielä ole tiedossa, pyörät valmistetaan tilausten perusteella ja ne rakennetaan käsityönä Ranskassa.
Voxan vuodesta 1995
Voxan on mielenkiintoinen luku ranskalaista moottoripyörävalmistuksen historiaa, sillä se on perustettu vasta 1995 tavoitteenaan maailmanlaajuinen myynti. Voxanin pyörämallit oli kaikki varustettu samalla 72 asteen 996-kuutioisella V-twinillä. Viimeisin pyörämalli oli tuotannossa 2006.
Vuonna 2010 merkin osti Gildo Pastor, joka jo alunperin lupasi tehdä pyöristä jatkossa sähköisiä. Pastorille Voxanin uudelleensyntymä on osa teknistä haastetta, ja hän uskoo, että Wattmanissa on voimaa viedä merkki uusille poluille.