Bilprovningenin lähettämässä tiedotteessa todetaan, että moottoripyörät ovat edelleen katsastuksissa hyvässä kunnossa. Yksi syy siihen on lyhyt ajosesonki, mutta toinen syy on se, että moottoripyöräiljät pitävät hyvää huolta ajokeistaan. Kokonaan katsastuksessa hylättiin joka viides pyörä, mutta vain joka kymmenennen osalta vaadittiin jälkikontrollia. Katsastajan mielestä luku on alhainen muihin ajoneuvolajeihin verrattuna.
Vuonna 2014 Bilprovningen hoiti noin 40 000 moottoripyörän katsastuksen. Pyörien keski-ikä oli noin 16 vuotta ja vuotuinen keskimääräinen ajomatka per pyörä oli noin 2000 kilometriä.
Alhainen hylkäysten taso
Kokonaan hylättyjä oli 22 prosenttia pyöristä, mutta tarkasti ottaen alle joka kymmenennen eli noin 9 prosentin piti tulla näyttämään pyörä uudelleen katsastusviranomaiselle. Jälkitarkastusvelvoite tarkoittaa sitä, että vika oli sen luonteinen, että uudelleennäytöllä halutaan varmistaa, että vika on korjattu. Jälkitarkastuksissa ainoastaan 3 % hylättiin uudelleen, mikä on erittäin alhainen lukema.
Bilprovningen julkaisee myös katsastustilaston vuosimallin mukaan, ja se osoittaa, että suurta eroa ei ole mallien tai pyörien iän suhteen.
– Tilasto kertoo kuten aiempinakin vuosina, että moottoripyörät ovat yleensäottaen hyvässä kunnossa. Tämä ei tietenkään johdu pelkästään suhteellisen lyhyestä ajokaudesta, vaan myös siitä, että monet moottoripyöräilijät hoitavat ja huoltavat pyöränsä hyvin, Bilprovningenin asiantuntija Morgan Isacsson kertoo.
Hylkäysten syyt
Suurimmat hylkäykseen johtaneet syyt olivat yleensä toimimaton ajovalo, jarruvalo, puuttuva heijastin, liian korkea melutaso, kuluneet jarrupalat, väljyys pyöränlaakereissa tai huonosti toimiva iskunvaimennus.
Ruotsissa moottoripyörät katsastetaan ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun ne ovat olleet neljä vuotta liikenteessä, ja sen jälkeen joka toinen vuosi. Lisää tietoja ja tilastot löydät täältä.