Maxicorp Autosportsin MadMax-tiimin uusin moottoripyörä kantaa nimeä Eisenberg V8. Pyörä on epäilemättä saanut nimesnä Zeff Eisenbergistä, joka vetää Maxicorp Autosportsia Guernseyn saarella.

Eisenbergin V8-moottori on rakennettu flat-plane kampiakselilla aivan kuten Ferrarin ja Lotuksen V8-moottorit. Se on kierrosherkempi kuin amerikkalaisissa katuautoissa käytetty cross-plane-konstruktio, joka käynnin tasaamiseksi vaatii raskaat vastapainot. Siinä missä cross-plane-moottorin kampien kaulta ovat 90 asteen välein ja muodostavat kampiakselin päästä katsottuna ristin, flat-planen kampien kaulat ovat 180 asteen välein ja kampiakselin kuvio on lättänä (flat).

Flat-plane V8.

Flat-plane värisee enemmän, mutta toisaalta ratkaisulla saadaan paljon korkeammalle ja herkemmin kiertävä moottori eli suomennettuna paljon enemmän tehoa.

Eisenbergin V8-moottori painaa ainoastaan 82 kilogrammaa, ja se tuottaa 500 hevosvoimaa 10 500 kierroksella minuutissa. Eisenberg kertoo, että kun he koemielessä ulkoiluttivat pyörää 80 % teholla, päästiin sillä 333 km/h loppunopeuteen seisovalla maililla. Kattamattomalla pyörällä ja suhteellisen korkealle sijoitetulla ohjaustangolla.

Tehonmittauksessa.

Pyörä on vielä keskeneräinen, mutta numeroitten valossa vaikuttaa siltä, että tiimin väki on "oikeilla jäljillä".

Tuotantoversioon pyörän tehoja lasketaan hieman, sillä sen pitää toimia 95-oktaanisella polttoaineella. Tavoitteena on kuitenkin voimakkain ja kevein tuotanto-V8-moottorilla varustettu pyörä. Asiasta kertoi ensin Kneeslider.

Lisätietoja MadMaxWorldin sivuilta.

Aiheesta aiemmin: Katulaillinen nakupyörä - huippunopeus 376 km/h, 542 hv, 610 Nm, 3 ME:tä

Tämä V8-moottorin imukurkkujen urkupillistä saa tipan silmään kyynisimmälläkin katsojalla.

Eisenberg V8.

Kuljettajan näkymät.