Uusien moottoripyörien myynti ja rekisteröinti laski 13,2 % kesäkuun aikana ja vuoden puolivälissä laskua on 11,4 % viime vuoteen verrattuna. Käytettyjen rekisteröinti vajui niinikään kesäkuun aikana 8 % ja kuuden kuukauden jälkeen laskua on nyt 19,5 %.
Vuoden ensi puoliskon aikana myytiin kaikkiaan 2290 uutta moottoripyörää viime vuoden 2584:ään verrattuna. Käytettynä yksittäismaahantuotuja pyöriä puolestaan myytiin 973 vuotta aiempaan 1208 verrattuna. Uusien moottoripyörien osuus myydyistä nousi 70,2 prosenttiin ja käytettyjen putosi 29,8 prosenttiin. Viime vuonna vastaavat luvut olivat 68,1 ja 31,9.
Yhteensä uusia ja käytettynä yksittäin maahantuotuja myytiin / rekisteröitiin 3263 kappaletta, mikä on 529 vähemmän kuin viime vuonna, joten yhteismäärä jäi 3792 kappaleeseen. Laskua kaikkiaan 14 %.
Lohdullista on se, että kuutiotilavuuksien mukaan mitattuna kevytmoottoripyörien rekisteröinti on noussut 15 % kesäkuun loppuun mennessä. Kevytmoottoripyöräkorttien suosion elpymisestä saatiin viitteitä jo alkuvuodesta.
Yli 756 cm3 -ryhmä on laskenut 26 %. Siinä ehkä sitten puolestaan näkyy selvimmin taloudellisen tilanteen vaikutus, koska suuret pyörät ovat myös kalliimpia. Eniten nousua, peräti 30 %, on tapahtunut 256-355 cm3 -luokassa.
Yamahat jatkavat mallitilaston kärjessä
Yamahan WR125 -malli on mallitilaston kärjessä 93 kappaleen rekisteröinnillä. Isojen pyörien kärjessä jatkoi Yamahan MT07 malli (78kpl) perässään saman merkin sisarmalli MT09:n (72kpl). Mallitilaston toista paikkaa pitää myös Yamaha kun sen MT125 mallia on rekisteröity 80kpl.
Japanilaisten merkkien myynti laski 119 kappaletta viime vuodesta 973 myytyyn uuteen pyörään, se tarkoittaa kuitenkin aavistuksenomaista markkinaosuuden nousua 42,5 prosenttiin, kun se viime vuonna 42,3 %.
Muitten mp-merkkien osuus oli 57,5 % ja niiden myynti laski 175 kpl 1317 myytyyn uuteen pyörään.
Tuontikäytettyjen rekisteröinti jatkoi myös laskuaan
Suomeen maahantuotujen käytettyjen moottoripyörien rekisteröinti laski myös ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 19,5 % (235kpl). Eurooppalaiset ja muunmaalaiset merkit nostivat tässä hieman osuuttaan edelliseen vuoteen verrattuna.
Käytetyttyjä japanilaisia rekisteröitiin 323 kappaletta, osuus 33,2 %. Vastaavat luvut viime vuonna olivat 478 ja 39,6. Käytettyjä eurooppalaisia ja muita muut mp-merkkejä laitettiin kilpiin 650, markkinaosuus 66,8 %. Luvut viime vuonna 730 ja 60,4.
Pösö jatkaa mopotilaston kärjessä
Mopojen rekisteröinti jatkoi laskuaan myös kesäkuussa, mutta lasku oli loiventunut. Ensi puoliskolla myytiin 3888 mopoa, kun vuotta aiemmin luku oli 4676. Pudotusta siis 16,9 %. Ykkösmerkki on Peugeot, jota meni kaupan 623 kappaletta.
Luokassa 6e, eli mopomönkijöitä ja mopoautoja myytiin selvästi vähemmän kuin vuotta aiemmin. Luvut ovat 307 verrattuna 464:ään. Pudotusta 33,8 %, eli yli kolmannes.
L7e nelipyöriä myytiin 112, 21,7 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten, jolloin myynti oli 143 kappaletta.
Kaikkiaan näissä kolmessa ryhmässä myytiin 4307 ajoneuvoa, joka on 18,5 % eli 976 kappaletta vähemmän.
Uusien moottoripyörien topten-merkit
Merkki | 1-6/15 | +/- | Osuus | 1-6/14 | Osuus | |
1 | Yamaha | 500 | -2 | 21,8 % | 502 | 19,4 % |
2 | KTM | 378 | +34 | 16,5 % | 344 | 13,3 % |
3 | BMW | 259 | -152 | 11,3 % | 411 | 15,9 % |
4 | Honda | 247 | -80 | 10,8 % | 327 | 12,7 % |
5 | Kawasaki | 136 | -12 | 5,9 % | 148 | 5,7 % |
6 | Harley-Davidson | 133 | -78 | 5,8 % | 211 | 8,2 % |
7 | Suzuki | 90 | -25 | 3,9 % | 115 | 4,5 % |
8 | Triumph | 87 | -23 | 3,8 % | 110 | 4,3 % |
9 | Piaggio | 80 | 9 | 3,5 % | 71 | 2,7 % |
10 | Ducati | 66 | 15 | 2,9 % | 51 | 2,0 % |
Yamaha säilytti paikkansa merkkiykkösenä ja onnistui kasvattamaan markkinaosuuttaan pienestä myynnin laskusta huolimatta. Yamahan vahvuus ovat 125 cm3-pyörät eli piikit sekä MT 07 ja MT 09. Myyntiään kasvattivat KTM, Piaggio ja Ducati, joka nousi kärkikymmenikköön kiitos uuden Scramblerin ja pudotettuaan Husqvarnan sijalle 11. Ducatin myydyistä pyöristä peräti 22 oli Scramblereitä.
BMW:n pudotus viime vuodesta oli raju, mutta se selittyy ainakin osaksi sillä, että merkin pyörät ovat isokokoisia, ja siinä luokassa lasku on muutenkin ollut suurin.
KTM puolestaan jatkaa asemiensa vahvistamista ja vakiinnuttamista Suomessakin vankkana kakkosena.