Honda RC213V-S (S tulee sanasta "Street") julkaistaan tulevana viikonloppuna Espanjan Road Racingin MM-osakilpailussa, jossa moninkertainen MotoGP maailmanmestari Casey Stoner ajaa sillä ensimmäiset julkiset kierrokset.

Heinäkuun 13. päivänä klo 01:00 aukeaa nettisivu, jonne halukkaat ostajat voivat rekisteröityä. Tämän jälkeen Honda ilmoittaa kenelle se valmistettavat pyörät myy. Tarkka ostohinta Suomeen selviää aikanaan nettisivuilta, mutta arviolta Honda RC213V-S:n autoverollinen hinta on noin 260.000 €.

Erittäin monet pyörässä käytetyt osat ovat samoja kuin Hondan MotoGP kilpapyörässä. Eivät melkein samoja, vaan sataprosenttisesti samoja osia MotoGP-insinöörien valmistamina, kerrotaan maahantuojan julkistamassa tiedotteessa.

Honda RC213V-S.

Nopein ja helpoin

RC213V-S:n suunnittelun tavoitteena ei ole ollut toistaa kisamallin suorituskykyä vaan kehitystyön fokus oli pakata pyörään mahdollisimman paljon RC213V:tä ja sen ajotuntumaa. Pyörään on saatavana Sports Kit -varustesarja, jonka asentamisen jälkeen pyörä on vielä entistäkin lähempänä esikuvaansa. Kitin asentamisen jälkeen pyörä ei enää ole katulaillinen.

Hondan filosofiana on, että kisapyörän pitää olla paitsi nopein, myös helpoin ajettava. RC213V:n kanssa se on onnistunut hyvin, sillä pyörällä on voitettu maailmanmestaruudet sekä 2013 että 2014.

Honda RC213V-S:ään on siirretty GP-mallista painopiste sekä pienennety kitka sekä kevyt paino ja komponenttien äärimmäisen tarkka työstäminen ja valmistuksessa vaadittava huippuosaaminen. Katuversiossa käytetään samaa säätöteknologiaa kuin kisapyörässäkin.

S-versio tulee myyntiin Euroopassa, USA:ssa, Japanissa ja Australiassa. 

Honda RC213V-S

Muutokset

Suurimmat muutokset kisaversioon verrattuna ovat se, että pneumaattisesti ohjatut venttiili vaihdettiin perinteisiin. Samalla kuitenkin säilytettiin nokka-akseleiden ratasveto. Myös seamless-vaihteiston - saumattomasti veto koko ajan päällä toimivan vaihteiston - tilalla on normaalilaatikko. Näiltä osin pyörän speksit ovat samat kuin myynnissä olevan avoimen luokan RCV1000R-kilpurin.

Maantiekelpoisuuden varmistamiseksi pyörään lisättiin ajovalo, parkit, rekisterikilven valot, vilkut, sivupeilit, nopeusmittari, katalysaattorilla varustettu äänenvaimmennin sekä rekisterikilven pidin, merkinantotorvi, Honda Smart Key -avainjärjestelmä, starttimoottori sekä sivuseisontatuki.

Ohjauskulmaa muutettiin 15 asteesta 26 asteeseen ja renkaina on siviilikaupoistakin ostettavat Bridgestonen S10:t.

Honda RC213V-S

RC213V-S on huollon osalta mutkikkaampi kuin normaali tuotantopyörä, joten sen huolto voidaan tehdä vain valtuutettujen jälleenmyyjien niissä huolloissa, missä on tarvittavat työkalut. Pyörää ei myöskään voi säilyttää ulkotiloissa pidempiä aikoja.

Inertian minimointia

Moottorin ja muiden osien sijoittelulla on RC213V:ssä pyritty mahdollisimman hallittuun massakeskipisteeseen, jotta suorituskyky voidaan viedä äärimmileeen. Inertiamomentti vaikuttaa voimakkaasti käytännön suorituskykyyn ei pelkästään kisapyörissä vaan yhtä hyvin myös supersporteissa. Sen vuoksi RC213V-S:ssäkin on pyritty vähentämään inertiamomentin määrää. Painolla ja pyörän tyypillä on suuri vaikutus koko laitteen inertiamassaan, mutta pyrkimällä tekemään ne osat, jotka ovat suhteellisen kaukana massakeskipisteestä mahdollisimman kevyiksi ja sijoittamalla ne mahdollisimman lähelle sitä, on pystytty pienentämään inertiavoimia.

Honda RC213V-S

Tämän vuoksi myös 1000 cm3 90° V4 -moottori tehtiin niin kompaktinkokoiseksi kuin mahdollista, mikä mahdollisti sen asentamisen runkoon, joka on mitoiltaan samankokoinen kuin 800 cm3 RC212V. Varmistaakseen runkomitat, jotka mahdollistavat suuren tehon käytön, akseliväli tehtiin RC213V:lle pidemmäksi kuin tavallisilla supersport-malleilla, kun taas painon laskua saatiin aikaiseksi jousituksen niissä osissa, jotka ovat kaukana massakeskipisteestä. Tämän työn tuloksena koko RC213V:n inertiamassat ovat pienemmät kuin 600 cm3 massatuotetuilla supersporteilla, Honda väittää.

Samansuuntaisesti toimii myös mahdollisimman lähelle painopistettä sijoitettu polttoainetankki. RC213V-S on perinyt nämä kaikki asiat kisaversiostaan. Vaikka S:ssä on isompi akku, kaikki komponentit on pyritty asentamaan niin lähelle massakeskipistettä kuin mahdollista.

Honda RC213V-S

Jäykkyyttä

RC213V:n runko on alumiiinen ja hyvin vääntöjäykkä. Jäykkyys on saatu aikaan lisäämällä sitä niihin kohtiin, missä sitä tarvitaan, muuten käytetty alumiini on ohutta levyä, jotta paino on saatu pidettyä alhaisena. Runko on käsityönä TIG-hitsattu. Osat on kiinnitetty runkoon titaniumpultein myös S:ssä.

Takahaarukka on puristemuotoiltua alumiinia ja se on samanlainen kuin kisaversiossa ja polttoainetankki on asennettu massakeskipisteen tuntumaan. Tankki on samanlainen kuin RC213V:ssä ja käsintehty.

Ajoasentoa voi säätää katuversiossa kuten RC213V:ssäkin. Asentoa voi muuttaa kolmeen eri vaaka- ja kahteen eri asentoon pystysuuntaan 11 millimetrin välein.

Honda RC213V-S

Etuhaarukka on molemmissa Öhlinsin TTX25 ja takana TTX36. 

Jarruina RC213V:ssä käytetään hiilikuitulevyjä kuivissa olosuhteissa, mutta katuversiossa ja sateessa on käytössä 5,5 mm:n paksuiset kelluvat teräslevyt edessä ja takana. Jarrujärjestelmä on molemmissa sama Brembo S.p.A.

Vanteet ovat katuversiossa Marchesinin takomagnesiumia ja niiden design on saman kuin RC213V:n. Streetissä käytetään 17 "vanteita, kun kisapyörässä vannekoko on 16,5 ".

Ohjausiskunvaimennin on sama kuin RC213V:ssä.

Katteiden osalta Hondan tiimi on viettänyt aikaa tuulitunnelissa ja simuloinneissa ja pyrkinyt optimituloksiin. Molempien katteet ovat samanlaisia ja valmistettu hiilikuidusta. Katuversiossa on enemmän tilaa ohjaustangon kääntymiselle.

Honda RC213V-S

Moottoria ja muuta mukavaa

360° kampiakseli 90° V4-moottorissa on käytännössä lähes värinätön ja tehokas ja V4-muoto mahdollistaa lyhyen kampiakselin ja siten kapean moottorin. Moottorin mitat ja ominaisuudet ovat muuten samat kuin RC213V:ssä, mutta katusopivat moottorin ominaisuudet on saatu aikaan muuttamalla moottorin kierroslukua. Pyörän vaihteisto on 6-vaihteinen.

Honda RC213V-S

Perusversiossaan Eurooppaan tulevalle mallille ilmoitetaan tehoa 117 kw / 159 hevosvoimaa 11 000 rpm, kun kisapyörässä on yli 175 kW / 238 hv. Kisapaketin ostaja saa tehoa yli 215 hevosvoimaa 13 000 rpm. Väännöt ovat vastaavasti perusversio kontra tuunauspaketti 102 Nm 10 500 rpm ja yli 118 Nm samoin kierroksin.

RC213V:n paino on yli 158 kg ajon jälkeen, kun taas perusversion kuivapaino on 170 kg ja kisasarjalla varustetun 160 kg. 

RC213V:n akseliväli on 1435 millimetriä ja S:ssä 30 mm pidempi eli 1465 mm. Street on ilmeisesti vannekoosta johtuen 10 mm korkeampi kuin RC213V. Polttoainetankin tilavuus on viimemainitussa 20 ja katupyörässä 16,3 litraa.

Honda RC213V-S.

¨

Moottorin kiertokanget ovat titaania, ja männän muodolla varmistetaan niiden alhainen paino sekä tieliikenteen vaatimat alhaiset päästöt. Männänrenkaitten määrää on nostettu kahdesta kolmeen.

Streetissä on sama luistokytkin kuin kisapyörässäkin.

Elektroniikkaa pullollaan

Kuten kisaversio, myös katupyörä on täynnä erilaista elektroniikkaa. Throttlebywire-järjestelmä toimii siten, että kaasukahvan asentoanturi lähettää signaalin moottorille. Pyörän tehokarttoja pystyy myös säätämään kolmella tasolla. Täysi teho kaikilla vaihteilla, toine asento tarjoaa rajoitetetun tehon ja pehmeämmäni kaasun kontrollin kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa. Asento kolme mahdollistaa vielä pehmeämmän toiminnan.

Honda Selectable Torque Control (HSTC) -järjestelmä on periaatteessa molemmissa malleissa sama, ja sillä hallitaan moottorin vääntökäyrää. Järjestelmä ottaa tietoa etu- ja takapyöriin sijoitetuista nopeusantureista. Mikäli pyörien välisissä nopeuksissa on eroja, ECU kontrolloi moottorin vääntöä, mikä estää turhat sutimiset.

Toinen käyttötarkoitus on saada selville pyörän kulma. IMU eli inertianmittausyksikkö selvittää kallistus- ja kiertokulman sekä pitkittäisten, pysty- ja sivusuuntaisten liikkeiden nopeuden. Tieto tulee CAN-väylää ja ECU kontrolloi vääntöä, jotta laite pysyy käsissä myös kantatessa. Valittavia tasoja on kaikkiaan 9 sekä off-moodi.

Myös pyörän moottorijarrutksen määrää pystyy säätämään 4 eri tason välillä. samoin kuin ajomoodeja voi valita kaikkiaan viisi. Niihin voi asettaa haluamansa teho-, vääntö- ja moottorijarrutuksen arvot.

Street-versiossa on myös Quickshifteri, joka toimii ylös vaihdettaessa.

 

Honda RC213V-S.

Honda RC213V-S.

Honda RC213V-S.

Honda RC213V-S.

Honda RC213V-S.

Honda RC213V-S.

Honda RC213V-S.

Honda RC213V-S.

Honda RC213V-S.