Erkki Miettisen harrastus Jawa-moottoripyörään heräsi jo vuonna -59 hänen ostettuaan koulupoikana ensimmäisen epäkuntoisen Jawansa. Kunnostettuaan pyörän hän myi sen luokkakaverilleen 50 markalla. Siitä lähtien Jawa on ollut Miettisen rakkaus ja harrastus. Kuten usein moottoripyöräharrastuksen kanssa käy, perhe- ja muista syistä se jää hetkeksi tauolle.
2000-luvun alussa päästyään uudestaan henkiin sairaalasta Miettinen palasi rakkaan harrastuksensa pariin. Siitä lähtien hän on ehtinyt entisöidä seitsemän pyörää, joille on sittemmin löytynyt uudet omistajat. Tälläkin hetkellä Miettisen tallista löytyy viisi moottoripyörää.
Voittamaton Jawa
Hänen tähän näyttelyyn tuomansa Jawa 354 TT-Replica on vuodelta -59. Kyseisellä pyörällä on voitettu useampia kilpa-ajoja Suomessa pitkälle -60 luvulle asti.
– Tuolloin Jawa oli voittamaton, Miettinen hehkuttaa. Parin omistajan jälkeen kyseinen pyörä siirtyi Miettisen haltuun 2004.
Sekä tällä kyseisellä Jawalla että myös näytillä olleella MotoGuzzilla Miettinen kiertää ajamassa TT-näytösajoja ja veteraanikilpailuja. Veteraanien Päijänneajoihinkin hän on osallistunut kaksi kertaa. Ja viime vuonna tuli voitto motocross-Jawalla Joroisten jäärata-ajoissa.
Miettinen on mielellään mukana näyttelyissä kertomassa näistä kauniista harvinaisuuksista. Veteraanimoottoripyöräilijöiden kokoontumisten lisäksi Miettistä pyörineen näkee myös Jawasakin 700-henkisen kerhon kokoontumisajoissa, jotka muuten seuraavan kerran järjestetään 6.-7.6 Ylöjärvellä.
Miehen jäätyä eläkkeelle 2006 Kuopion lennoston sähköyliasentajan virasta on aikaa jäänyt myös lajin historian ylöskirjaamiseen. Vuonna 2013 parin vuoden uurastuksen tuloksena julkaistiin Erkki Miettisen kirjoittama kirja Väinölänniemen TT-ajojen historiasta. Kirjan nimi on Puijolta Väinölänniemelle.
TT-ajojen tunnelmaan pääsee hienosti Miettisen omistamalla Moto Guzzi Falcone 500 classic race versione 1969 TT replicalla, joita muuten aikoinaan tuotiin Suomeen vain 4 kappaletta. Tällä voi yhtä hyvin ajaa kilpaa tai näytösajoja, niin aina pääsee tunnelmaan.
Vaikka nämä klassikkopyörät ovatkin rakkaita moniulotteisena harrastuksena, niin kuitenkin: "Kaikkein parasta on, että olen ukki", iloitsee toista lasten lastaan heinäkuussa syntyväksi odottava Erkki Miettinen.
Jawalla Aavasaksalle
Antti Laitisella oli näytillä klassikkopyörien joukossa musta vuosimallin 1960 kaksisylinterinen ja 350 cm3 Jawa. Hän aloitti Jawa-kuskin uransa jo 1957 150 cm3 Jawalla, josta näkee kuulemma painajaisia vieläkin. Käytössä olleita työkalujakaan ei oikein ollut siihen aikaan muita kuin "sirppi ja vasara", joten alvariinsa milloin mistäkin kuralla olleen pyörän korjaaminen oli haastavaa puuhaa.
– Pitkää pinnaa siinä tarvittiin, se ei saanut katketa öljylampun valossa kun korjattiin, mitä pystyttiin, Laitinen toteaa. – Vähän joka kohtahan siinä pyörässä tuotti ongelmia.
Suhde Jawaan kuitenkin säilyi, sillä seuraava pyörä oli 175 cm3 Jawa, ja seuraavaksi tuli 250-kuutioinen malli. Se taitaakin olla se legendaarisin, mistä miltei jokaisella siihen aikaan eläneellä on jonkinlainen mielikuva.
250 cm3 Jawalla Laitinen kulki linkkitorneja tekemässä kesät talvet, joten ajokokemusta tuli kaikenlaisista keleistä.
- Kuljin minä sillä myös juhannusjuhlilla 60-luvulla Aavasaksalla asti, Laitinen kertoo. – Matkaa tehtiin soratietä pitkin. Hyvin Jawa kesti, ainoastaan kerran puhkesi rengas ennen Kemijärveä. Mukana oli kuitenkin aina paikkausvärkit ja uusi sisäkumi sekä ilmapumppu, joten ei siitä sen suurempaa ongelmaa tullut.
– Toisella kertaa kun lähdimme illan kahussa Aavasaksalle ajelemaan ja olimme aamulla Kemissä, niin huomasin, että pyörästä oli mennyt kannentiiviste. Niin hyvää tuuria meillä oli, että huomasimme viereisen talon olevan Helkaman kaupan, joten saimme sieltä uuden tiivisteen pyörään, ja taas matka jatkui, Laitinen muistelee.