Eva Håkansson ja Bill Dube ovat aviopari ja pioneereja sähkömoottoripyöräpuolella. Nyt heillä on hallussaan sivuvaunullisten sähkömoottoripyörien maailmanennätys, joka desimaaleineen kirjataan numeroin 341,17236 km tunnissa. Ennätys ajettiin elokuussa legendaarisella Bonnevillen suola-aavikolla.
Ohessa on video ennätyssuorituksesta jossa on myös avioparin kommentteja hankkeesta ja kuvaa tekovaiheesta. Siitä, onko KillaJoule oikeasti sivuvaunumoottoripyörä voi olla montaa mieltä. Kolmas pyörä on lähinnä stabiloimassa laitetta, eikä siinä ole purkkiorjaa, kuten tiukkapipoisesti ajatellen sivuvaunussa pitäisi olla.
Eva Håkansson on koulutukseltaan insinööri ja suunnitellut ja rakentanut valtaosaltaan KillaJoulen itse. Suunnitteluapuna on toiminut myös Bill Dube. Seuraavaksi pariskunta lähtee jahtaamaan sivuvaunullisten moottoripyörien yleisennätystä joka on vähän yli 360 km/h. Motiivia antaa se, että ennätysajossa käytettiin vain puolta käytettävissä olevasta akkukapasiteetista.
KillaJoulen tekniikasta sen verran, että pyörä on teräsrunkoinen ja akut litium-nanofosfaattiakkuja. Ne tuottavat 400 voltin jännitteellä 15 kWh ja painavat karvan alle 160 kg. Akut pystyvät syöttämään sähkömoottorille tehoa hetkellisesti 1000 hv, jatkuvaa tehoa tulee puolestaan 400 hv.
Moottorina käytetään EVO Electric AFM-240 vaihtovirtamoottoria, josta lähtee parhaillaan 500 hevosvoiman teho.
Pyörän kokonaispaino on 720 kg pilotti Eva Håkansson mukaan laskettuna. Sikarin pituus on 5,6 m, korkeus 96 cm ja leveys vaunun kanssa 1,14 m. Akseliväli on 3,8 m. Pysähtymisestä huolehtivat levyarrut edessä ja takana sekä kaksi kevlarista jarruvarjoa.
Juttu julkaistiin alunperin Motorcycle.comissa, täydennykset Killacycleracingin sivuilta. Eva Håkanssonista on myös erittäin mielenkiintoinen haastattelu Electric Cars are for girls -sivustolla.
Allaolevasta videosta käy myös selville, että KillaJoule ei sovellu ihmisille, joilla on suljetun paikan kammo. Niin tiukkaan kuljettaja sullotaan sinne, eikä hänellä myöskään ole tilaa pehmustetulle istuimelle, vaan istumapaikkana - varsinaisesta istuimesta ei voi puhua - toimii metallinen sija.