Moottoripyörät tulevat älyominaisuuksien osalta jälkijunassa autoihin verrattuna. Yksi syy siihen on kojelaudan pienuus sekä se, että motoristin on pystyttävä pitämään katseensa tiessä: mikäli kojelaudassa on pienessä tilassa paljon erilaisia signaalinlähteitä, keskittyminen ajotilanteeseen voi häiriytyä.

Toisaalta moderneimmissa huippupyörissä on jo kaarteissakin toimivat ABS-jarrut, luistonesto, wheelienesto sekä sähköisesti säätyvä jousitus ja iskunvaimennus, mutta edelleen moottoripyörät ovat jäljessä autoja sähköisen informaation ja turvateknologian määrästä.

Erillisyys voi olla haaste

Auton kojelaudassa on enemmän tilaa erilaisille visuaalisille viesteille, joten kysymys kuuluukin, miten ratkaista visuaalisen tilan ongelma. Skully AR-1-laajennetun todellisuuden kypärä on yksi vastaus siihen: kypärän sisältämän elektroniikan ja visiiriin kohdistuvan heijastusnäytön avulla saadaan mm. navigaatiotiedot näytölle, samoin taaksepäin kuvaavan videokameran kuva.

Linkki juttuumme: Skullyn AR-1 -heijastusnäyttökypärän synnyn taustalla oli mp-onnettomuus

Skully AR-1, jota valmistaja mainostaa maailman älykkäimmäksi kypäräksi. Siinä on HUD eli heijastusnäyttö.

Skully AR-1, jota valmistaja mainostaa maailman älykkäimmäksi kypäräksi. Siinä on HUD eli heijastusnäyttö.

Tällä lähestymistavalla on myös puutteensa: erillinen laite ei pysty hyödyntämään moottoripyörän tietotekniikan antamia tietoja, vaan pysyy erillisenä. Prosessorivalmistaja Intelin New Devices -tutkimusryhmän tavoitteena on tehdä kypäristä paljon muutakin kuin vain päänsuojain. Ryhmä pyrkii yhdistämään kuljettajan pyöräänsä tekniikan avulla.

Tällä hetkellä on jo olemassa mm. kypäräpuhelimia, jotka kytkeytyvät bluetooth-yhteyden avulla älypuhelimiin ja navigaattoreihin, ja mahdollistavat sekä musiikinkuuntelun että puhelut, mutta kuten Skullyn kypärän elektroniikkakin, nämä ovat irrallaan pyörän järjestelmistä.

Ensimmäinen julkisuudessa esitelty hanke yhdistää pyörään automaailmasta tuttuja muita elektronisia turvajärjestelmiä on ehkä venäläinen Molot. Siinä on kaksi tutkaa eteen, joiden antaman tiedon perusteella pyörään on rakennettu autoissa jo yleistyvä ennakoiva hätäjarrutusjärjestelmä. Lisäksi pyörässä on sokean pisteen ilmaisimet, eteen ja taakse kuvaavat videokamerat sekä ns. musta laatikko, kuten lentokoneissa. Pyörä on vielä konsepti, mutta mielenkiintoinen kuva tulevaisuuden pyörästä.

Linkki juttuumme: Molot - James Bondin itäisen vastaparin super(turva)pyörä

Taas turvataan Edisoniin

Intelin hankkeessa on työskennelty BMW Motorradin kanssa sekä ohjelmistojen että Intelin Edison -kovon ja sovelluskehitysympäristön kehittämiseksi. Edison on Intelin sovellusympäristö verkotettujen ja yhdistettyjen tietotekniikkalaitteistojen yhdistämiseksi. Tämä voi tarkoittaa juuri esimerkiksi moottoripyörän ohjauselektroniikan yhdistämistä puheohjaukseen tai muuta vastaavaa.

Tavoitteena BMW:n tapauksessa on ollut päästä hyödyntämään heidän pyöriensä CAN-väylää ja rakentaa järjestelmä, joka lukee dataa pyörän tietokonejärjestelmistä ja lähettää sen älypuhelimeen. Tällöin kuljettaja pystyy kommunikoimaan pyörän järjestelmään integroidun ohjausyksikön kanssa puhumalla (kuten Apple Sirin tai Googlen vastaavan kanssa), ja antamaan sille ohjeita esimerkiksi jousituksen säädöstä, moottorin elektroniikasta, tai vaikkapa valitsemaan rauhallisemman tehokartan matka-ajoon.

Intel pyrkii antamaan järjestelmälleen myös muita etuja: se mahdollistaa mm. Internet-yhteyden samanaikaisesti, kun ohjeistat pyörää. Silicon Valley Watcherin mukaan ohjaustietokone voi toimia esimerkiksi siten, että kuljettaja antaa komennon "vie minut kotiin", jolloin tietokone etsii reitin ja antaa ohjeet äänen avulla.

Molot - edistyksellinen venäläinen moottoripyöräkonsepti, jossa on mm. ennakoiva hätäjarrutusjärjestelmä.

Molot - edistyksellinen venäläinen moottoripyöräkonsepti, jossa on mm. ennakoiva hätäjarrutusjärjestelmä.

Pyörän tietojärjestelmiin integroinnin hienous tulee kuitenkin esiin siinä, että tietokone voi reittiä suunnitellessaan tarkistaa polttoainetilanteen ja arvioida, riittääkö bensiini kotiin asti. Jollei, se voi etsiä lähimmän bensiiniaseman ja ohjata kuljettajan ensin sinne. Kone pystyy myös älykkääseen navigointiin niin, että jos esimerkiksi lähestyt sellaista risteystä tai tien kohtaa, jossa on heikko näkyvyys, se voi varoittaa siitä.

Puhekomennoin

Pyörän järjestelmiin yhdistetty tietokone voi myös tehdä automaattisen turvatarkastuksen joka kerran, kun pyörä käynnistetään ja tietysti pitää silmällä eri turvajärjestelmiin liittyviä tekijöitä koko matkan ajan. Tai sitten voit komentaa sen tekemään tarkastuksen.

Edisonin langattomia ominaisuuksia voidaan myös hyödyntää ohjaamaan puheella W-Lanilla varustettuja laitteita, kuten komentaa toimintakameroita videoimaan tai ottamaan yksittäiskuvia.

Haasteita riittää matkalla, sillä jokaisella moottoripyörävalmistajalla on oma "datakielensä", jolla tieto heidän järjestelmissään kulkee. Ei ole olemassa yhtä universaalia standardia, jonka mukaan tietovirtoja voisi tulkita. 

Kyse on turvallisuudesta

Tällä hetkellä kyse on vielä selkeästä Intelin tutkimushankkeesta, josta on pitkä matka käytännön moottoripyöriin. Järjestelmä ei kuitenkaan sinänsä ole tarkoitettu vain kalliisiin ja monimutkaisiin moottoripyöriin, vaan tavoitteena on nimenomaan kohdistaa se sinne, missä kaksipyöräisiä käytetään enemmän kuin autoja. Se tarkoittaa monia Aasian - etunenässä Kiina ja Intia - ja Latinalaisen Amerikan maita, sekä sinne missä on erityisen vaarallista ajaa kaksipyöräisellä, kuten Kalkutassa.

Se, että järjestelmässä ei ole HUDia, tekee siitä kustannuksiltaan varsin edullisen, sen hinta on vain murto-osa heijastusnäytöllä varustettuihin verrattuna, Intelin tutkimusryhmän edustajat väittävät.

Turvallisuus olisikin järjestelmän tärkein anti, koska pyörään voitaisiin esimerkiksi asentaa sensoreita, jotka hälyttävät, kun joku on lähestymässä kuljettajan sokeassa pisteessä. Tällä on erittäin paljon merkitystä tiheän ja nopearytmisen liikenteen keskellä.