BMW keskittyy asiakaspalveluun
BMW Motorradin myyntijohtaja Esa Ruohonen aloitti viime vuoden loppupuolella BMW Motorradin Pohjoismaiden markkinoinnin puikoissa. Hyvään taloon oli helppo tulla, kun paletti on kunnossa, ja uusia tuotteita tuli taas kevääksi.
BMW oli sikäli poikkeuksellinen mp-merkki, että se kasvatti myyntiään paitsi maailmanlaajuisesti myös Suomessa vuonna 2014.
Ruohonen oli erityisen innoissaan uudesta BMW S 1000 XR:stä, joka on ensimmäinen sport adventure -pyörä laatuaan.
– Tällä jättää 90 prosenttia kyykkypyöristä taakseen kiitos ajo-ominaisuuksien ja tehon, Ruohonen lupaa.
Litraisesta rivinelikosta, joka on sama kuin S 1000 R:ssä, on otettu tehoa 160 hevosvoimaa ja sen huippuvääntö on 120 Nm. S 1000 XR:ään on saatavilla neljä ajomoodia, joista kaksi vakiona. Pyörä on suunniteltukin ajettavaksi mutkaisilla teillä, sillä siinä on mm. kallistettaessakin toimiva ABS vakiona sekä tietysti BMW:n sähköisesti säätyvä alusta ja quickshifter.
Pyörässä on myös säädettävä tuulilasi, ja sitä saa punaisena ja valkoisena. Se tulee liikkeisiin 13.6.
– Tämä on oiva pyörä heille, jotka haluavat pystyn ajoasennon, mutta mielivät myös hyviä sporttiominaisuuksia. Se sopii myös hyvin sellaisille matkaendurokuljettajille, jotka haluavat päästä ajamaan asvaltilla.
BMW on hyvässä tilanteessa, sillä kiinnostusta uusia ja vanhoja malleja kohtaan riittää. Muita kauden uutuuksia ovat F 800 sekä sporttinen S 1000 RR, josta on enemmän juttua julkistuksen yhteydessä täällä sekä MP-messujen tehouutuuksia pohtivassa jutussa täällä.
– Myytyjen kappaleiden määrä ei ole niin tärkeä, vaan palvelukonseptimme kehittäminen. Etsimme uusia yhteistyökumppaneita ja mietimme, miten parhaiten palvelemme asiakkaitamme, jotta saamme asiakasuskollisuuden nousemaan entisestään sekä uusien että vanhojen asiakkaidemme keskuudessa, Ruohonen summaa.
Honda: automaattivaihteet ovat tulleet jäädäkseen - moottoripyöriinkin
Honda myyntipäällikkö Patrick Manner oli ilahtunut alkuvuoden sujumisesta.
– Meillä on ollut myyntiä enemmän kuin viimeiseen kymmeneen vuoteen alkuvuodesta. Osa siitä tulee BikeWorldin ylivuotisten mallien myymisestä nimelliseen hintaan. Samoin varustekauppa on sujunut hyvin, erityisesti Arain kypäröiden myynti.
Uusista malleista Manner haluaa nostaa esille pressitilaisuudessakin esitellyn CB 650 F:n, joka on uusi, Hondan nuorten suunnittelijoiden kehittämä malli aloittaville ja moottoripyöräilyn pariin palaaville kuljettajille. CB 650 F:ssä on 649 cm3 väännökäs moottori ja 82 hevosvoimaa. Pysty ajoasento sekä matala painopiste ovat olennaisimmat seikat ABS-jarruja unohtamatta.
Honda on Mannerin mukaan tällä hetkellä ihan omissa ulottuvuuksissaan kaksoiskytkinvaihteisto DCT:llä varustettujen mallien suhteen. DCT-vaihteisto hoitaa vaihtamisen kuljettajan puolesta automaattisesti niin halutessasi. Manner uskoo, että tämä mahdollisuus kiinnostaa yhä useampia.
– Automaattivaihteet kiinnostavat valtavasti ihmisiä, joilla ei tällä hetkellä ole moottoripyörää. Ja DCT:n edut ymmärtää nopeasti. Ei tarvitse ajaa kuin muutaman tunnin DCT-vaihteistolla varustetulla pyörällä, kun ihmettelee, että miksi näin ei ole ollut aina, Manner kertoo.
Samahan koskee myös automaattivaihteisia autoja. Muutaman tunnin ajon jälkeen on vaikea palata manuaalivaihteiden käyttöön.
– Hauska huomio on se, että vaihdepolkimen käyttäminen eli tavallinen vaihteisto ei tuo mitään lisäarvoa itse ajamiseen. Päinvastoin. Ja jos haluaa vaihtaa perinteisesti DCT-vaihteistolla, niin vaihdepolkimen saa niihinkin lisämaksusta.
Manner lainasi Motorcyclenewsin toimittajan kommenttia, tämä kun oli testannut DCT-vaihteistolla varustettua Hondaa ja pohti kokemaansa:
– Hän kysyi artikkelissaan, että tekikö DCT-vaihteistolla ajaminen hänestä huonomman motoristin, johon hän yksiselitteisesti vastasi ”ei, vaan fiksumman”.
– On myös muistettava, että sellaisille henkilöille, jotka ovat ajaneet moposkoottereita tai isompia variaattorilla varustettuja skoottereita, siirtyminen moottoripyöräilyn maailmaan on helpompaa, kun ei tarvitse opetella kytkimen ja vaihteiden yhteispeliä, vaan voi ajaa samalla tavalla kuin edelliselläkin menopelillä.
Hondalla oli messuilla mukana myös futuristisen näköinen mangan ja animen maailmasta muotonsa saanut NC 750 J NM4 Vultus. Mustana ja kulmikkaana sekä tosi matalana se oli omanlaisensa katseenvangitsija. Vultusta on myyty jo muutamia kappaleita.
– Kyse on hyvin normaalista moottoripyörästä, josta kiinnostuneimpia näyttävät olevan noin 50-vuotiaat miehet. Pyörässä on myös DCT-vaihteisto. Se on erittäin hyvä ajettava, ja pyörän painopiste on matalalla, Manner vakuuttaa.
Kawasakin H2 herättää kiinnostusta
Kawasakin myyntipäällikkö Jukka Repo myhäili tyytyväisenä. Eräs näyttelyn kuvatuimmista ja eniten videoiduista moottoripyöristä Ninja H2 oli asetettu osastolla pyörivälle ja valaistulle jalustalle. Lisähomiota herätettiin valaistuksella sekä ajamalla ajoittain savua pyörän päälle. H2:n maalipinta on erikoisvalmisteista kuin nestemäistä metallia, joka heijastaa hienosti värejä ja valoja. Pyörä saavutti messujena aikana suorastaan poikkeuksellisen paljon julkisuutta, ja Repo tietenkin myös.
Huippukonseptien ja -tuotantomallien merkitys on aina suuri brändistä muodostuvalle mielikuvalle, ja Kawasaki taisi kerralla nostaa mekaanisesti ahdetuilla 210 hevosvoiman H2:lla sekä radalle tarkoitetulla +300 hevosvoiman H2R:llä omaansa pykälää aiempaa parempaan luokkaan.
H2R:ää ei messuilla näkynyt, mutta H2:ssakin oli tarpeeksi. Siitä on enemmän messujuttua täällä. H2:sta mieliville kerrottakoon, että sen hinta on 33 800 euroa, ja messuihin mennessä ensimmäinen oli jo myyty Suomeen. H2:ssa on mm. quickshifter ja wheelienesto.
– Mallistomme on hyvässä kunnossa, ja kiinnostusta varmasti riittää. Mallistoon tuli pienikokoinen uutuus, joka sopii hyvin kevarin jälkeen toiseksi pyöräksi, eli Ninja 300. Toinen uutuus on Vulcan 650, joka täyttää sopivasti aukkoa isojen mallien välissä.
– Se mikä meiltä edelleen puuttuu, ja josta olen puhunut valmistajalle jo vuosien ajan on Ninjan piikkimalli.
Repo otti kantaa myös ”miltä alalla näyttää” -kysymykseen ja totesi, että nyt tuntuu hyvältä.
– Suomalaiset motoristi ovat uskollisia harrastajia. Vaikka ajat olisivat kovemmatkin, niin prätkää ei myydä helposti, ja sillä myös ajetaan paljon. Meillä näkyy liikenteessä paljon moottoripyöriä.
– Moottoripyörät myös kiinnostavat kaikkia, kaikki haluaisivat sellaisen, mutta ajassa oleva taloudellinen epävarmuus on tehnyt ihmiset varovaisiksi. Moottoripyöräily kun on kalliihko harrastus esimerkiksi salibandyyn verrattuna.
– Mielenkiintoista ja hienoa on se, että suomalaiset motoristit haluavat leimallisesti olla motoristeja, Repo summaa.
KTM:ltä seikkailupyöriä ja uusi kilpaluokka
– Vuosi 2014 oli hyvä. Saavutimme kasvua ja lisää markkinaosuuksia, ja uskomme, että meno jatkuu samanlaisena tänäkin vuonna. Uusi Superadventure 1290 on varsinainen high-tech-matkapyörä, jossa on huippuvarustetaso vakiona.
Toinen merkittävä uutuus on 1050 Adventure, joka on erittäin hyvä matka- ja yleispyörä, vanhan 990 A:n hengessä. Vaikka se on elektroniikkavarustetasoltaan yksinkertaistettu Superadventureen verrattuna, niin siinäkin on kuitenkin luistonesto, ja mikä parasta, sen saa rekisteröityä A2-korttivaatimusten mukaiseksi eli moottorinohjausta päivittämällä tehon pystyy rajaamaan 32 kilowattiin, KTM:n jälkimarkkinointipäällikkö Hannu Heikkilä kertoo
1050 Adventuren hinta on noin 17 000 euroa, kun taas Superadventure maksaa noin 25 000 euroa.
– Piikeissä SuperDuket ovat saaneet rinnalleen selvän kyykkypyörän, MotoGP-tyylisen RC 125:n, joten siltäkin osin valikoimamme on kunnossa. Tähän päälle tulevat tietysti kilpaendurot ja vastaavat.
– Uusi merkittävä ja mielenkiintoinen asia meille on KTM RC390 merkkiluokka. Pyörät on rakennettu normaaleista RC390 katupyöristä. Ne ovat 38-hevosvoimaisia ja varustettu täysin säädettävillä WP:n kisaiskunvaimentimilla sekä edessä että takana ja Akrapovicin pakoputkistolla. Lisäksi niissä on lasikuitukatteet.
Sarjan idea on siinä, että koska kilpuri on itsessään halpa ja tulee täydellisesti varustettuna, sillä pääsee helposti ratakilpa-ajamisen alkuun. Sarjan pyöriä ei myöskään saa virittää välitysten muuttamista lukuunottamatta, joten pyörät ovat tasaväkisiä keskenään. Pyörissä voi myös käyttää vain yhden rengassarjan per kisa.
KTM RC 390 Cup Editionin hinta varusteineen on 8990 euroa, ja hintaan kuuluu myös ”siviiliosat”, jolla pyörän voi muuttaa katukäyttöön soveltuvaksi.
KTM möi viime vuonna Suomessa myös kymmenkunta sähköpyörää, mikä on hyvä saavutus.
– Näyttää siltä, että sähköpyörille on kasvamassa ainakin alkuun oma asiakaskuntansa, joka nauttii sähköpyörän väkevästä väännöstä ja rakenteen yksinkertaisuudesta sekä helposta huollettavuudesta, Heikkilä uskoo.
Victorylla ja Indianilla kuumat mallit
Brandt-Polaris Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Tikkanen on tyytyväinen asiakkailta saatuun messupalautteeseen sekä kaupankäyntiin.
– Indianin mallistosta uusi Scout-malli kiinnostaa erilaisuudellaan ja kohtuullisella hinnallaan ja matkapyörä Roadmaster taas omanlaisiaan käyttäjiä.
– Victoryn malleista uskon erityisesti Gunnerin vetovoimaan - sen tyyli puree parhaiten, Tikkanen pohtii.
– Se mitä oikeasti ihmettelen, on että milloin baggerit alkavat kiinnostaa suomalaisiakin. Nehän ovat olleet Yhdysvalloissa kova juttu, ehkä ne tulevat Suomeen vuoden viipeellä, kuten kaikki muukin.
Lukijaa varmasti kiinnosta yhtä paljon kuin toimitustakin se, miten Indian ja Victory eroavat brändeinä toisistaan? Semminkin, kun molemmat ovat saman omistajan, Polariksen käsissä.
– Polaris on juuri määrittänyt meillekin asiaa selkeämmin. Indian on klassinen ja hyvin amerikkalainen merkki ja sen mallit edustavat tätä linjaa, kun taas Victoryn - jonka suunnittelussa Arlen Ness on edelleen mukana - brändi rakentuu suorituskyvylle ja voimalle.
– Scout on mallina stimuloiva. Se on selvästi nuorentanut asiakaskuntaa, ja siitä ovat olleet eniten kiinnostuneita +40-vuotiaat, ja erityisesti se on ollut naisten kiinnostuksen kohteena. Asiaan vaikuttaa varmasti myös se, että pyörä on varsin matala, istuinkorkeus on vain 63 senttimetriä. Scout on myös enemmän käyttöpyörä, kun taas Classicit ovat harrastepyöriä, Tikkanen uskoo.
Yamaha: Japanin pimeä puoli kiinnostaa
Yamahan Tero Karhunen totesi, että messuilla oli siihen mennessä ollut ehkä hieman vähemmän väkeä matkassa, mutta että nämä olivat laadukkaampia kuin edellisenä vuonna ja ”aidosti liikkeellä ” - siis ostoaikeissa, mikä huomattiin myös tarvikekaupan puolella.
– Uusia mallejamme on jo myyty näyttelyssä. Erityisesti Dark Side of Japan -mallisto on kiinnostanut, eli MT 07 ja MT 09.
– Japanilaisilta valmistajana se tummempi puoli oli yllättävä kannanotto, koska he ovat niin tarkkoja kaiken suhteen. Nyt yhtäkkiä keuliminen ja sudittaminen ovatkin hyväksyttäviä asioita, Karhunen kertoo. – Uusin malli tällä saralla on MT 09 Tracer, ja nuorille tuli tarjolle samanhenkinen piikki, MT 125.
– Yamahan vahvuus on erittäin laaja mallisto kaksipyöräisiä. Meillä on täällä kaikkea moposkoottereista maksiskoottereihin ja keihäänkärkenä YZF-R1 (josta lisää juttua täällä). Sport Heritagen lisäksi tarjolla on kilpapyöriä erilaisille radoille, Karhunen esittelee.
– MT-sarjan etuna on hauska ajettavuus. Niissä on kuitenkin tarpeeksi voimaa, että ne kiinnostavat senkin puolesta.
Viime vuonna miltei kaikki Yamahan mp-mallit olivat ajettavissa kaikilla Yamaha-kauppiailla. Tämä oli mahdollista sen vuoksi, että Yamaha ei ollut mukana kustannuksiltaan korkeilla mp-messuilla, vaan käytti rahaa koeajopyöriin. Vuonna 2014 Yamahan 15:sta jälleenmyyjällä olikin 55 pyörää koko kesän asiakkaiden koeajaettavina. Tänä vuonna pyöriä on tarjolla niukemmin, mutta ”riittävän kattavasti”.
Uutuus MT-09 Tracer on ”pimeän puolen” sarjan jokapäiväiseen käyttöön ja matka-ajoon tarkoitettu versio. Istuinkorkeutta ja ohjeaustankoa voi säätää ja pleksin asentoa muuttaa. Pyörässä on myös luistonesto ja kolme eri tehokarttaa sekä ledivalot.
Yamahan pyörät tekivät parhaiten kauppansa Suomessa 2014.