BMW R 1300 R.
Kiinnostavin uutuus on luonnollisesti moottori, joka on tuttu jo R 1300 GS -mallista. Ilma-/öljyjäähdytteisen bokserimoottorin tilavuus nousee 1254 cm3:sta tismalleen 1300 kuutiosenttimetriin. Uuden moottorin sylinterin halkaisija on kasvanut 106,5 mm:n aiemmasta 102,5 mm:stä ja iskun pituus lyhentynyt 76 millimetristä 73 mm:n. Tehoa edeltäjässä oli 100 kW / 136 hv ja uutuudessa 107 kW / 145 hv / 7750 rpm. Maksimivääntöä luvassa on 149 Nm / 6 500 rpm (edeltäjässä 143 Nm / 6 250 rpm).
Kuusivaihteinen vaihteisto on asennettu moottorin alle ja voima siirtyy takapyörään kardaaniakselin avulla.
BMW R 1300 R.
Tehdasoptiona malliin saa Automatisoidun vaihdeavustimen (ASA), joka poistaa kuljettajalta – tämän niin halutessa – vaihtamisen vaivan. Vaihtoehtoina ovat manuaalinen tai täysin automaattinen vaihteiden vaihto.
Teräslevyrunko on niin ikään uusi, ja sen pitäisi olla aiempaa jäykempi ja kompaktimpi kuin aiemman version vastaava. Edellisen mallin teräsputkesta valmistettu takarunko on korvattu alumiinisella. BMW:n mukaan kompaktimpi voimalinja ja alusta keskittävät pyörän massaa keskemmäs ja parantavat käsiteltävyyttä.
BMW R 1300 R.
Mallin ergonomiaa on päivitetty tarjoamaan sporttisempi ja aggressiivisempi ajoasento.
Hieman taakse asetetut jalkatapit ja tasaisempi ohjaustanko vievät kuljettajan kauemmas etupyörän päälle, mikä parantaa etupäästä saatua palautetta, millä on merkitystä erityisesti sporttisessa ajossa. Perusmallin vakioistuinkorkeus on 790 mm. Tarjolla on viisi istuinvaihtoehtoa kuljettajan ja kaksi matkustajan istuimeksi. Kapenevaa alumiinista ohjaustankoa voidaan kääntää, jolloin kädet saadaan kauemmas kuljettajasta, mikä tekee ajamisesta entistä urheilullisempaa.
BMW R 1300 R.
Uutta on myös 47 mm USD teleskooppietupää ja uusittu EVO Paralever takajousitus. Perusmallissa on vakiona semiaktiivinen sähköisesti säätyvä Dynamic ESA -alusta ja Dynamic Suspension Adjustment on saatavilla tehdasoptiona. DSA yhdistää dynaamisesti etu- ja takapään asetukset oikeaan jousen asetukseen. Ohjaus perustuu valittuun ajotapaan ja ajo-olosuhteisiin.
BMW R 1300 R:ssä on uudet 17 tuuman ontot valualumiinivanteet, jotka painavat 1,4 kg vähemmän kuin aiemmat pienentäen pyörivää massaa.
BMW R 1300 R.
Brembon tuplaetulevyissä on nelimäntäiset satulat ja optiona saatavassa sporttisempaan ajoon sopivassa jarrujärjestelmässä on titaanin väriset satulat.
Vakio ajotapavalinnat ovat Rain, Road ja Eco. Ride Modes Pro -tehdasoptio tuo tullessaan Dynamic ja Dynamic Pro -valinnat. Muita elektronisten järjestelmien vakio-ominaisuuksia ovat Moottorin väännönhallinta, Dynaaminen vetoluistonesto sekä ABS Pro. Optiona saatava Riding Assistant tuo mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä etutörmäyksen varoitusjärjestelmän.
BMW R 1300 R:n uutta tyyliä korostaa omalta osaltaan uusi kahdeksankulmainen LED-ajovalo. Tehdasoptiona on saatavilla adaptiivinen, kääntyvä ajovalo. TFT-mittaristonäyttö on halkaisijaltaan 6,5 tuumaa ja varustettu älypuhelinliitettävyydellä sekä 12 Voltin ja USB-C-liittimin.
BMW R 1300 R.
Mikäli haluat BMW R 1300 R:stäsi persoonallisen kulkineen, niin optioita, mistä valita, riittää. Perusmalli on saatavilla Snapper Rocks Metallic -värityksellä. Exclusive-vaihtoehdon väritys taas on Racing Blue Metallic. Sportajopainotteinen Performance-variantti on väriltään Lightwhite, ja saatavilla on lisäksi kullanvärinen etuteleskooppi, punainen iskunvaimentimen jousi ja kaikenlaista muuta. Siinä on lisääksi sport-jousitus ja koneistetut ja säädettävät jalkatapit. Vaihtoehto 719 Kilaueassa taas on Blackstorm Metallic väritys, peilit ohjaustangon päissä ja Option 719 osavalikoima.
BMW R 1300 R.
Mahdollisuudet erikoisvarustuksen suhteen eivät lopu vielä tähän. Saatavilla on Comfort-paketti, joka sisältää lämmitetyt istuimet ja kahvat sekä rengaspaineanturit), Dynamic (siihen kuuluvat Dynamic Shift Assistant, Shift Assistant Pro, Ride Modes Pro, sport-jarrut, Automated Shift Assistant) sekä Innovation-vaihtoehto (Headlight Pro, Riding Assistant). Lista jatkuu: saatavilla on myös päivitetyt laukut, varashälytinjärjestelmä, älykäs hätäpuheli, tuulisuoja ja muuta.
Optiona saatavat uudet sivulaukut ovat kooltaan 26 ja 29 litraa. Molemmat on sähköistetty, ja ne voidaan avata ja lukita pyörän avaimella, ja niissä on sisävalot. Vasemmassa sivulaukussa on lisäksi USB-C-latauspistoke.
Lähde: BMW Motorrad.
Edit 16.4. klo 7.37: korjattu lyöntivirhe aiemman mallin tehossa. Kiitos lukijallemme tarkkasilmäisyydestä.
BMW R 1300 R.
BMW R 1300 R.
BMW R 1300 R.
BMW R 1300 R.
BMW R 1300 R.
BMW R 1300 R.