Harleyn tavoite siirtää osa valmistustaan Thaimaahan syntyi jo 2018, jolloin presidentti Trump oli edellisen kerran vallassa, ja määräsi tuontitulleja eurooppalaisille metallivalmisteille: 25 % teräkselle ja 10 % alumiinillle. EU vastasi määräämällä tuontitulleja amerikkalaisvalmistajille, mm. Harleylle, mikä oli isku muutenkin myytyjen pyörien kappalemäärän laskusta kärsivälle Milwaukeelaisvalmistajalle.
Harley alkoi voimakkaammin ajaa asiaa, ja kertoi siirtävänsä tuotantoaan Thaimaahan 2021 pystyäkseen kiertämään eurooppalaisen tullimuurin. Asian eteneminen ei ole ollut H-D:n kannalta mitenkään yksiviivaista, sillä esimerkiksi ammattiliitot ovat ottaneet voimakkaasti kantaa, kuten myös siihen, että Thaimaan valmistus johti 600 ihmisen irtisanomiseen. Siitä lisää tässä jutussa: Harley-Davidson siirtää tuotantoa Yhdysvalloista Thaimaaseen – herättää pahaa verta USA:ssa
Euroopan parlamentin kauppavaliokunta totesi 2024 joulukuun alussa, että rangaistustullien kiertäminen tuotantoa siirtämällä ei ole hyväksyttävää ja sellaiset tavoitteet ovat täysin laittomia eurooppalaisen lainsäädännön mukaan (Tulliasetuksen artikla 59 ja Täytäntöönpanoasetus 2025, artikla 33).
Kauppavaliokunnan päätös koskee luonnollisesti kaikkia yrityksiä, jotka pyrkivät pelkästään kiertämään tullimuureja, ainoastaan "taloudellisesti perustellut tuotannon siirrot" mahdollistavat lisätullivelvotteista välttymisen.
Päätöksen myötä Harley joutuu siten maksamaan 56 % tullin jokaisesta pyörästään, jonka se vie Eurooppaan riippumatta siitä, missä se on valmistettu.
Harleylle päätös on melkoinen takaisku, sillä Eurooppa on sen toiseksi suurin ja tärkein markkina-alue Pohjois-Amerikan jälkeen.
Lähteet: eri lähteitä.
Aiheesta aiemmin:
Maanantai 12.8.2024 14:27
Harley-Davidson siirtää tuotantoa Yhdysvalloista Thaimaaseen – herättää pahaa verta USA:ssa
Keskiviikko 4.7.2018 10:04
Keskiviikko 19.7.2017 10:55
Harley-Davidson vakavissa ongelmissa: myynti laskee, väkeä ulos, tuotantoa Thaimaahan