MV Agusta on saanut alkunsa toisen maailmansodan aikana, tarkemmin vuonna 1943, Domenico Agustan perustamana. Ensimmäinen, 98 cm3, moottori oli tuotantovalmis elokuussa 1943, mutta Saksan armeija valloitti tehtaan ja pakotti sen pysäyttämään tuotannon. Onneksi kaikki mallit, piirrokset ja moottorin ensimmäinen prototyyppi oli piilotettu muutama viikko aiemmin luotetuimpien teknikoiden koteihin suojaan armeijan ryöstelyltä.

Tilanteen mentyä ohi, tuotanto voitiin aloittaa vuoden 1944 puolivälissä, ja ensimmäinen MV-brändin (Meccanica Verghera) malli, MV 98 tuli myyntiin 1945. Ensimmäinen tuotantolaitos sijaitsi Cascina Costassa, vain muutaman askelen päässä nykyisestä Milanon Malpensan lentokentästä.

Moottoriin samoin kuin pyörän eri komponentteihin oli aluksi kaiverrettu sana "Emmevi", jolla haluttiin opettaa MV-tunnuksen oikea ääntämistapa. Samalla kaikkiin malleihin tuli logo, jossa MV-kirjaimet on sijoitettu rattaan sisälle, symbolina merkin omistautumisesta mekaniikkaan. Logoon liitettiin siivet, tietenkin moottoripyörän nopeuden vuoksi, ehkä myös siksi, että ennen sotaa MV Agustan suku oli panostanut ilmailuteollisuuteen.

Dragster RR Ottantesimo.

MV Agusta Dragster RR Ottantesimo.

Mallisto

80-vuotisjuhlamallikokoelman pyörissä käytetään MV Agustan uudelleen designattua historiallista logoa kunnianosoituksena merkin historialle. Myös sana “Ottantesimo” kertoo mallin kuulumisesta kokoelmaan. Joka pyörästä myös löytyy "Emmevi"-ääntämisohje.

Ottantesimo Collectioniin kuuluu kaikkiaan kuusi mallia, joita jokaista valmistetaan vain 500 kappaletta globaalisti. Mallit ovat tunnistettavissa myös siitä, että niitten sarjanumero on kaiverrettuna joko yläkolmioon tai tankin suojalevyyn. Mukana tulee myös autenttisuustodistus.

Mallien moottorit täyttävät Euro 5+ -päästövaatimukset.

Kokoelman kolmisylinteriset 800 cm3 mallit ovat: Brutale RR Ottantesimo, Dragster RR Ottantesimo, F3 RR Ottantesimo ja Superveloce S Ottantesimo. 1000 cm3 nelisylinteriset mallit taasen ovat Brutale 1000 Ottantesimo ja Brutale 1000 RR Ottantesimo.

Kolmisylinteriset

MV Agusta F3 RR Ottantesimo.

MV Agusta F3 RR Ottantesimo.

Kolmisylinteristen mallien moottorin teho ja vääntöarvot ovat samat kuin ennen Euro 5+ -vaatimuksia. Myös kuusiakselinen IMU-yksikkö on tuttu, ja pyörissä on neljä ajotapavalintaa, Rain, Sport, Race ja Custom. Viime mainittu mahdollistaa sellaisten ominaisuuksien kuin kaasun herkkyys, vääntö, moottorijarrutus, moottorin vaste, kierrosluvun rajoitus ja sähköisen alustan säätämisen. Vetoluistonestossa on 8 eri valintaa. 

Mittaristo on 5,5" täysväri-TFT-näyttö ja se on kytkettävissä matkapuhelimeen. 

ABS-jarrut (kaksi valintaa, Sport ja Race) ja luistonesto toimivat myös kaarteissa. Sport-valinnalla ABS on aktiivisena sekä edessä että takana ja kaarretoiminto päällä sekä takapään noston hallinta aktiivinen. Race-moodissa vain etujarrun ABS on päällä, eivätkä kaarreominaisuudet toimi.

Pyörissä on myös wheelien esto ja lähtöavustin sekä vakionopeudensäädin. Samoin vaihdeavustin.

Brutale RR Ottantesimo

Brutale RR Ottantesimo.

MV Agusta Brutale RR Ottantesimo.

Brutale RR Ottantesimo.

MV Agusta Brutale RR Ottantesimo.

Värivaihtoehdot: Rosso Ago ja Argento Ago, sekä dedikoidut Color Trim & Graphic (CTG) ja perinnelogo.

Dragster RR Ottantesimo

MV Agusta Dragster RR Ottantesimo.

MV Agusta Dragster RR Ottantesimo.

MV Agusta Dragster RR Ottantesimo.

MV Agusta Dragster RR Ottantesimo.

Dragster on tunnettu aggressiivisesta tyylistään ja RR Ottantesimo edustaa merkin kapinallista puolta. Malli on varustettu SCS-kytkimellä ja tarjoaa jännittävää ja mukavaa ajokokemusta. Värimaailma on synkempi: Metallic Carbon Black ja Argento Ago, perinnelogo on kultainen.

F3 RR Ottantesimo

MV Agusta F3 RR Ottantesimo.

MV Agusta F3 RR Ottantesimo.

MV Agusta F3 RR Ottantesimo.

MV Agusta F3 RR Ottantesimo.

Vaikka Supersport-luokka tuntuu menettävän suosiotaan, MV otti kokoelmaan mukaan F3 RR:n. Malli edustaa suorituskykyä, teknologiaa ja eleganssia. Tarjolle tulevat Argento Ago ja Rosso Ago värivaihtoehdot. Aerodynaaminen kate on hiilikuitua ja tribuutti legendaariselle F4 750 -mallille. Pakettiin kuuluu erikoissetti, jossa on Akrapovich pakoputkisto, joka nostaa tehon 155 hv / 13,250 rpm, hiilikuituinen vaimentimen pää, CNC-työstetty polttoainetankin korkki ja matkustajan istuimen peitelevy.

Superveloce S Ottantesimo

MV Agusta Superveloce S Ottantesimo.

MV Agusta Superveloce S Ottantesimo.

MV Agusta Superveloce S Ottantesimo.

MV Agusta Superveloce S Ottantesimo.

MV Agusta Superveloce S Ottantesimo.

MV Agusta Superveloce S Ottantesimo.

MV Agusta Superveloce S Ottantesimo.

MV Agusta Superveloce S Ottantesimo.

Superveloce edustaa eleganssia ja eksklusiivisuutta neoretro-designeineen. Värivaihtoehtona on uniikki Fire Red and Satin Intense Silver -väriyhdistelmä. Alcantara-istuin sekä uudet “Millerighe”-vanteet kruunaavat kokonaisuuden. Erikoiskittiin kuuluu Arrowin pakoputkisto, joka nostaa moottorin tehon 153 hevosvoimaan.

Nelisylinterinen mallisto

MV Agusta Brutale 1000 Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 Ottantesimo.

Ottantesimo-malliston nelisylinterisissä, 1000-cm3 versioissa on uusi ECU, joka on mahdollistanut uudet moottorikartat. Ne parantavat  kaasun herkkyyttä ja helpottavat hallintaa kaikissa olosuhteissa. Nokka-akselit on suunniteltu uusiksi tuomaan lisää vääntöä ja tehoa alakierroksille sekä parantamaan moottorin dynamiikkaa.

Esimerkkejä tehon ja väännön kasvusta Euro 5 -versioon verrattuna:

3500 rpm = +10 Nm and +6 HP
5500 rpm = +20 Nm and +15 HP
8000 rpm = +11 Nm and +12 HP
9500 rpm = +10 Nm and +12 HP

Moottori on päivitetty Euro5+ standardin mukaiseksi, ja sen maksimiteho on 201 hv / 13 500 rpm ja maksimivääntö 116 Nm / 11 000 rpm. Moottori kootaan käsityönä Varesessa ja siinä 16 radiaalisti asennettua titaaniventtiiliä, taotut titaaniset kiertokanget ja DLC-päällystetyt nokat.

Sekä Brutale 1000 Ottantesimo että Brutale 1000 RR Ottantesimossa on uusi Arrowin kanssa yhteistyössä kehitetty pakoputkisto, joka tuottaa tyypillistä MV Agustamaista soundia. Uusi 10-levyinen luistokytkin on jämäkämpi, mutta kevyempi käyttää. 

Elektroniikka on samaa tasoa kuin kolmisylinterisissäkin malleissa.

Brutale 1000 Ottantesimo

MV Agusta Brutale 1000 Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 Ottantesimo.

MV:n Brutale 1000 Ottantesimossa on aina ollut raakaa voimaa yhdistettynä laadukkaaseen ergonomiaan. Täydellinen kuskeille, jotka haluavat vaihtaa sporttisen ja rennon ajotyylin välillä. Mallin maalipinta on uusi ja moottorin käyttäytyminen uusittu, joten myös ajokokemus on uusi. Värivaihtoehdot ovat Rosso Ago, Argento Ago, ja väriä antaa myös perinnelogon kultaväritys.

Brutale 1000 RR Ottantesimo

MV Agusta Brutale 1000 RR Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 RR Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 RR Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 RR Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 RR Ottantesimo.

MV Agusta Brutale 1000 RR Ottantesimo.

RR-versio on todellinen hypernaku: voimaa, estetiikkaa ja adrenaliiniä pullollaan. Lisäksi malli on varusteltu Öhlinsin elektronisella Smart EC 3.0 alustapaketilla. Se osaa hyödyntää pyörän IMU-yksikköä, ECUa ja ABS:ää kaikissa ajotilanteissa normiajosta kanttaamiseen, jarruttamiseen, kaarteista ulostuloon jne. Tämä uusi tapahtumapohjainen malli analysoi kaikkia eri ajotilanteita lennossa.

Värivaihtoehtona on Fire Red and Ago Matte Silver, hiilikuitua on lisäksi näkösällä sopivasti.