Zero on tällä hetkellä maailman johtava ensiluokkaisten sähkömoottoripyörien valmistaja, ja EICMA-messuilla se kertoi suunnitelmastaan astua niiden valmistuksessa myös hintaluokan edullisempaan päähän. Yritys lupasi tuovansa markkinoille kaikkiaan kuusi erilaista alle 10 000 euron hintaluokkaan sijoittuvaa mallia seuraavan kahden vuoden aikana.
Kyse on osa brändin uutta "kaikille saataville" -ajatusta, jossa mallistossa on tarjolla myös edullisempia vaihtoehtoja. Taustalla on kumppanuus kiinalaisen Zongshenin kanssa, joka ilmeisesti valmistaa kyseiset mallit. Kannattaa myös muistaa Zeron yhteistyö intialaisen Heron kanssa. Viimemainittu on sijoittanut ison summan rahaa kalifornialaisyritykseen, ja sillä on osaamista sähkömoottoripyörävalmistuksessa ja yhteistyötä taiwanilaisen Gogoron kanssa. Se taas puolestaan on pioneeri vaihdettavilla akuilla varustettujen sähköprätkien valmistuksessa.
Zeron liikku siirtyä keskitetysti valmistamaan myös edullisempia sähkömoottoripyörämalleja on järkevä. Suurimpia yksittäisiä asioita sähkömoottoripyörien yleistymisen estämiseksi on latauksella ajettavan ajomatkan rajoittuneisuuden lisäksi pyörien hinnat, jotka pitävät mukavasti ostavan yleisön käsivarrenmitan päässä ostopäätöksestä. Zeron hintapolitiikka uuden X-sarjan mallien osalta saattaa vaikuttaa vahvasti ihmisten ostohalukkuuteen.
Asian tärkeydestä Zerolle kertoo se, että Milanon messuille oli lennätetty yrityksen pääjohtaja Sam Paschel kertomaan uudesta linjauksesta. Yritys on myös hakemassa lisärahoitusta edullisempien mallien kehitystyöhön ja valmistukseen.
Zero XE
Uuden tuotesarjan kalliimpi ja tehokkaampi malli on nimeltään Zero XE. Yritys kutsuu sitä "ensimmäiseksi todelliseksi maastomoottoripyöräksi". Pyörän vaihdettavan akun teho on 4,3 kWh ja se antaa virtaa 15,5 kW / 21 hv:n sähkömoottorille. Pyörän huippunopeudeksi luvataan 85 km, kyseessä on maantielaillinen maastokevari.
Vääntöä välittyy takapyörälle tehtaan ilmoituksen mukaan 635 Nm ja rangeksi, eli ajomatkaksi latauksella luvataan 100 km 50 km/h nopeudella ajettuna. Sisäänrakennettu laturi on teholtaan 800 W, ja latausaika nollasta täyteen 5,5 h.
Etupään joustomatka on 215 mm ja takapään 248 mm, jousitus on täysin säädettävissä sekä edessä että takana. Etupyörän koko on 21 tuumaa ja takapyörän 18 tuumaa.
Istumakorkeus on 900 mm ja pyörä painaa vain 101 kg.
Mallin hinta on 6500 euroa, mikä on alhaisin koskaan Zeron mallistossa.
Sam Paschel korosti sitä, että malli osuu siihen sähköpyörien kategoriaan, jossa kasvu on voimakkainta. Hän myös painotti sitä, että Zeron "missio alusta alkaen on ollut tehdä vallankumous kaksipyöräisen liikkuvuuden teollisuudenalalla" ja nyt se lunastaa lupauksensa.
Zero XB
Toinen esitelty malli oli Zero XB, joka on hinnaltaan vielä edullisempi, 4500 euroa veroineen. Malli on pienempi, mopoluokkaan tarkoitettu 45 km/h huippunopeuksineen.
Sen moottorin teho on 7,5 kW / 10 hv ja akku puolestaan 2,4 kWh. Akku on helposti irrotettavissa lataamista varten. Tosin akun voi ladata myös paikallaan pyörässä. Lataaminen välillä 0-100 % kestää vain 3 tuntia normaali verkkovirrasta ladattuna pyörään integroidulla 800 watin laturilla.
Ajomatkaksi latauksella luvataan maksimissaan 75 kilometriä. Jos haluaa ajaa pidempään, kannattaa ottaa vaihtoakku mukaan. Pyörä on maantielaillinen ja painaa ainoastaan 63 kg.
Siinä on "tehtaan säätämä jousitus" ja poiskytkettävä vetoluistonesto sekä ajotapavalinnat, joilla saa valittua mm. reteämmin reagoivan kaasun maastoajoa varten tai pehmeämmän vaihtoehdon tarkempaan ajoon.
Mallit ovat varsin maastopainotteisen näköisiä, mutta kelvannevat hyvin yleiskäyttöönkin. Zeron mukanaolosta kertovat alusta ja korkealaatuiset TFT-mittaristot sekä painotukset alustan laatuun, Zongshen-vaikutteita taitavat olla moottori ja akusto. Aika näyttää onko uusi X-mallisto riittävän edullinen luomaan kysyntää sähkömopojen ja -moottoripyörien luokkiin, ja aletaanko niitä tuoda Suomeen, sekä mikä on niitten lopullinen hinta täällä.
Lisätietoja Zeron sivuilta.
Aiheesta aiemmin:
Sunnuntai 27.10.2024 11:30
Lauantai 1.10.2022 15:03
Intialainen Hero sijoitti 60 miljoonaa euroa amerikkalaiseen sähkömoottoripyörävalmistajaan