Aprilia RSV4:n moottori on edelleen pienikokoinen 999 cm3 nestejäähdytteinen V4. Parannuksissa on keskitytty moottorin yläpäähän ja parannettu palotapahtuman tehokkuutta. Jokainen venttiili on nyt valmistettu titaanista ja myös nokka-akseleita on muotoiltu uusiksi ja kevennetty.
Moottorin hengitystä on myös parannettu uudelleensuunnitellulla ilmanpuhdistimen kotelolla sekä suunnittelemalla uusiksi toiset ruiskusuuttimet. Elektronisesti säädettävät imukanavat toimivat nyt laajemmalla alueella. Ne operoivat lyhyellä kanavapituudella korkeammilla kierroksilla ja pidemmillä alemmilla kierroksilla.
Myös kiertokankia on kevennetty. Yhdessä näiden muutosten olisi pitänyt saada aikaan merkittävästi kierrosherkempi moottori koko 13 100 rpm:n alueella. Myös voitelua on parannettu toimimaan tuomaan parempaa kisakestävyyttä ja parempaa voitelua tiukissa kallistuksissa.
Pakoputkisto on uusittu ja siihen on lisätty toinen happianturi polttoaineseoksen tarkemmaksi säätelemiseksi.
Aprilian mukaan moottori tuottaa 201 hevosvoimaa kampiakselilta mitattuna, joten siitä saa pudottaa jonkin verran pois, ennenkuin päästään takapyörätehoihin.
Kaksipuolinen keinuhaarukka on nyt puoli tuumaa lyhyempi, ja sen pitäisi tarjota parempaa pitoa kaarteissa samaten kuin pyörän taipumusta keulimiseen isommilla vaihteilla.
Elektroniikkaa tukuittain
Aprilia RSV4:n elektronisten apuvälineiden määrä on liki uskomaton. Mukana tulevat mm. 8-asentoinen luistonesto, jota voi säätää vaikka kesken tilanteen, kolmiasentoinen lähtöavustin sekä vielä wheelieiden estin ja sähköinen quickshifteri. Kaiken kruunaa Boschin 9MP Race ABS, joka on säädettävissä kolmeen asentoon sekä vielä kytkettävissä pis päältä.
Lisäksi pyörään saa telemetriapaketin, jolla kuljettaja voi säätää ja seurata pyörän suorituskykyä Android- ja iOS-älypuhelinten avulla.
Lisäksi etukate on suunniteltu uusiksi ja aeurodynaamisesti tehokkaammaksi sekä suojaavamaksi. Kolmiosainen etulamppu on niin ikään uusi ja se on varustettu LED-parkkivaloin. Taustapeilit on mutoiltu tuulitunnelissa ja niissä on sisäänrakennetut vilkut. Pyörä tullee saataville toukokuussa 2015.
Tekniset tiedot
- 65° V4, nelitahtinen nestejäähdytteinen moottori, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, 4-venttiiliä per sylinteri
- Porau x isku 78 x 52,3 mm
- Moottoritilavuus 999.6 cc
- Puristussuhde 13,6:1
- Huipputeho kampiakselilta mitattuna 201 hv / 148 kW, 13 000 rpm
- Vääntö kampiakselilta mitattuna 115 Nm, 10 500 rpm
- Uusimman sukupolven Ride-by-Wire teknologia.
- Kolme eri tehokarttaa valittavissa myös ajon aikana: T (Track), S (Sport), R (Race)
- Kuivasumppuöljyvoitelu, kaksi öljynlauhdutinta ja kaksi öljypumppua
- Vaihteita 6 kpl
- Aprilia Quick Shift -sähköinen järjestelmä (aQS)
- Monilevyinen märkäkytkin, mekaaninen luistojärjestelmä
- Ketjutoisioveto
- Luistonhallintjärjestelmä aPRC, Aprilia Performance Ride Control, johon kuuluvat luistonesto, Traction Control aTC, wheelieitten hallinta Wheelie Control (aWC) ja lähtöavustin Launch Control (aLC).
- Kaksoiskehtoalumiinirunko, mm. moottorin korkeus ja keinuhaarukan korkeus säädettävissä
- Sachsin kiinteästi asetettu ohjausiskunvaimennin vakiona. Lisävarusteena saatavilla Öhlinsin säädettävä vaimennin.
- Sachsin 43 mm etuteleskoopit, jousen jännityksen ja puristus- sekä paluuvaimennuksen säätö. Jousto 120 mm.
- Takajousitus Sachs monoshock-vaimennin, hydraulinen paluu- ja puristusvaimennuksen sekä jousen jännityksen säätö. Akselivälin säätö. 130 mm joustomatka.
- Jarrut: edessä kaksi 320 mm kelluvaa levyä, Brembo M430 monoboc radiaakaliiberein ja 4x30 mm vastakkaisin männin varustettuna. Sinteroidut jarrupalat. Takana 220 mm levy ja Brembon kaksimäntäinen 32 mm kaliiberi sinteroiduin jarrupaloin.
- Bosch 9MP ABS, säädettävä, kolme eri karttaa, varustettu takapyörän nousun estolla RLM:llä (Rear wheel Lift-up Mitigation) .
- Koneistetut taotut valualumiinivanteet: edessä 3,5 "x 17", takana 6" x 17"
- Renkaat: edessä 120/70 ZR 17, takana 200/55 ZR 17 (vaihtoehdot: 190/50 ZR 17; 190/55 ZR 17)
- Kuivapaino ilman akkua ja nesteitä 180 kg
- Polttoainetankki 18.5 litraa. Sisältää 4 litran varatankin.