Suurin osa vuoden moottoripyöräkaupoista tehdään juuri tällä aikavälillä, joten koko vuoden myynnin voi olettaa jäävän viimevuotisesta. 10 % pudotus on iso – varsinkin, kun prätkämyynti Suomessa ei ollut muutenkaan vielä kunnolla toipunut noin 10 vuoden takaisesta pudotuksesta.

Suomen Mp-kauppiaiden puheenjohtaja Anu Åbergin mukaan kaupankäynnin heikentyminen johtuu mm. rahoituksen hinnan noususta ja takatalven aiheuttamasta kysynnän viivästymisestä.

Uusien pyörien rekisteröinti toipui heinäkuussa hieman kesäkuusta, jolloin oltiin vielä jäljessä 10.9 % edellisvuoden myynnin kehityksestä.

Myös mopomyynti on sakannut. Mopoja on myyty tämän vuoden tammi-heinäkuussa 2085 kappaletta, kun viime vuonna niitä myytiin 2351. Pudotusta 11,3 %.

Mutta sitten mielenkiintoisempiin kysymyksiin, kuten mitkä ovat myydyimmät mp-merkit, eli 10 kärjessä? Mahtuuko listalle yllätyksiä: suuria voittajia tai suuria putoajia?

Moottoripyörien rekisteröinnin Topten

Eniten rekisteröidyt moottoripyörämerkit Suomessa tammi-heinäkuu 2024. Lähde: Mp-kauppiaat / Tilastokeskus.

Eniten rekisteröidyt moottoripyörämerkit Suomessa tammi-heinäkuu 2024. Lähde: Mp-kauppiaat / Tilastokeskus.

Kymmenen myydyimmän moottoripyörän kärki Suomessa näyttää siltä, että sijoilla 1-9 komeilevat vanhat tutut nimet, mutta 10. sijan on vallanut merkki, joka on ollut vasta pari vuotta myynnissä Suomessa. Kova suoritus.

Mennään ensin tuttuihin kärkimerkkeihin. Ykkösenä on Honda, joka onnistui kasvattamaan myyntiään jonkin verran, 1,6 %. Kappaleissa myynnin nousu oli 7, mikä näissä olosuhteissa on jo sinänsä kova juttu. Samalla se, kun valtaosa muista merkeistä luisui alaspäin, merkitsi Hondan markkinaosuuden nousua myynnin kasvua isommaksi, eli markkinaosuus kasvoi 19,2 prosentista peräti 21,6 prosenttiin.

Suuria myynnin menettäjiä olivat Yamaha, KTM, Husqvarna ja BMW.

Kakkospaikkansa säilyttäneelle Yamahalle vuosi on toistaiseksi ollut erittäin miinusmerkkinen. Sen myynti on pudonnut peräti neljänneksellä ja markkinaosuus 15,8 prosentista 13,2 prosenttiin. Kappaleissa rekisteröintimäärä on laskenut 444 pyörästä 333 pyörään.

Pierer Mobilityn merkeistä KTM:n myynti laski 20,6 % 285 kappaleeseen ja Husqvarnan 13,7 % 107 kappaleeseen. Toptenin ulkopuolelle jääneen GasGasin myynti putosi niinikään 27 myytyyn pyörään, 12,9 % edellisvuodesta.

Toptenin ulkopuolelta isoja putoajia ovat olleet mm. Ducati (-42,1%) ja Indian (-32,4 %). Indianin kyykkäyksen syvyydestä kertoo se, että viime vuotisilla rekisteröintiluvuilla se olisi juuri mahtunut kymmenenneksi.

Se yllättäjä

Royal Enfield Himalayan 450 vuosimallia 2024.

Royal Enfield Himalayan 450 vuosimallia 2024.

Positiivisia yllättäjiä Toptenissä ovat Hondan lisäksi Triumph (+7%) ja Harley-Davidson (+9,3%) sekä erityisesti Suzuki, jonka pyörien rekisteröinti on kasvanut 23,6% 110 kappaleeseen.

Suurin yllättäjä on kuitenkin kymppisijalle kuin varkain kavunnut Royal Enfield.

RE:n myynti on noussut toisena tuontivuotenaan peräti 20 % 72 kappaleeseen, joka oikeutti sen listan kymmenenteen sijaan. Merkin markkinaosuus nousi 2,8 prosenttiin. Kohtuullisen maltillinen hinnoittelu, kiinnostavat mallit sekä nimen historiallinen kaiku lienevät vaikuttaneet asiaan.

Toptenin ulkopuolella hurjan nousun tilastossa teki CFMoto, jonka myynti nousi viime vuoden kahdeksasta kappaleesta peräti 337,5 % eli 35 myytyyn pyörään. Markkinaosuus 1,4 %.

On mielenkiintoista nähdä, jatkuuko RE:n ja CFMoton nousukiito lähivuosina.

Sähkömoottoripyörämyynti ankeaa

Suomessa sähkömoottoripyörien myynti odottaa edelleen edes sitä pientä nousua. Ilouutiseksi voitaneen todeta, että Vergeä rekisteröitiin sentään peräti 6 kappaletta. Myynnissä nousua 500 % edellisvuoteen, jolloin rekisteröitiin yksi Verge.

Zeroja meni kaupan yksi, kuten edellisenäkin vuonna ja Cakeja ei yhtään.

Toivottavasti myynti elpyy loppuvuotta kohden. Näyttää, että korkotaso ainakin olisi laskussa, eikä elokuun keleissä toistaiseksi ole valittamista.