Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Uuden Ducati Panigale V4:n tehopainosuhde on 1,15 hv/kg kiitos kevyen laihdutuskuurin ja pienen lisätehon. Luvassa pitäisi olla pyörän kuskille hienoja tunteita ja adrenaliinia riippumatta siitä, miten kokenut kuljettaja on kyseessä. Pyörän pitäisi olla nopeampi radalla, hauskempi ja vähemmän väsyttävä ajettava kaiken tasoisille kuskeille amatööreistä ammattilaisiin.

Uuden Panigale V4:n avulla Ducati puskee maantiekelpoisten supersporttien rajoja entistä kauemmaksi. Pyörän kehitystyössä on hyödynnetty samaa tietotaitoa, jonka turvin Ducati on kahtena peräkkäisenä vuonna voittanut Superbiken maailmanmestaruuden. Mallin design, teknologinen perusta ja ergonomia on ajateltu kokonaan uusiksi. Kehitystyössä on otettu kaikki irti renkaitten, aerodynamiikan ja elektroniikan evoluutiosta. 

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Suorituskyvyn parantaminen on tyypillistä kisamaailmassa, ja se on vahvasti vaikuttanut uuden Panigalen kehitystyöhön myös desiginin osalta. Ducatin väitteen mukaan uudessa Panigalessa tyyli ja teknologia on täydellisesti sulautettu ja ohjattu parantamaan suorituskykyä.

"Ducatin tehtävänä on rikastuttaa ihmisten elämää teknologisesti kehittyneillä moottoripyörillä, joille on ominaista aistillinen kauneus", julisti Claudio Domenicali esitellessään pyörää Ducati World Premiere -tapahtumassa. "Harvat pyörät, kuten uusi Panigale V4, Ducatin Superbikejen seitsemäs sukupolvi, onnistuvat tässä. Moottoripyörä, joka jatkaa menestysten ja unohtumattomien mallien historiaa, ja joka edustaa tyylin, hienostuneisuuden ja suorituskyvyn arvojemme maksimaalista ilmaisua."

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Uusi Panigale V4 on varustettu MotoGP-sarjasta johdetuilla tuoreimmilla elektronisilla ratkaisuilla ja teknologioilla. Hyvä esimerkki on desmodromisella venttiilinohjauksella varustettu V4-moottori, jossa on vastapäivään pyörivä kampiakseli. Tai vaikkapa alusta ja elektroniikka, jotka ovat vielä lähempänä virallista Desmosedici GP -pyörää. Malli on tarkoitettu radalle ja nostamaan kuskin luottamusta ajamisen mahdollisuuksiin.

Panigale V4 seuraa Ducatin MotoGP-kisaamisen evoluutiopolkua. Desmosedicistä on tullut halutuin pyörä kategoriassaan, jolla seitsemän kahdeksasta kuljettajasta kykeni voittamaan vähintään yhden kilpailun.

Uusi Panigale V4 S painaa vain 187 kg, kaksi kiloa vähemmän kuin edellinen malli, ja siinä on karvan verran, puolen hevosvoimaa, enemmän tehoa siitä huolimatta, että se täyttää entistä rankemmat Euro 5+ päästövaatimukset. Pyörän tekniset innovaatiot mahdollistavat sen, että eri tasoisista kuljettajista muodostetun testiryhmän kuskit paransivat parasta kierrosaikaansa peräti vähintään sekunnin Cremonan radalla.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Integroitu aerodynamiikka

Seitsemännen sukupolven Ducatin sports bikessa on aerodynamiikka ensi kertaa ollut osa suunnittelutyötä ja integroitu designiin, ja siten, että aerodynaaminen profiili sopii saumattomasti pyörän linjoihin.

Uusi kate vähentää aerodynaamista vastusta 4 % ja suojaa kuljettajaa tehokkaammin suoralla, pitäen tämän eräänlaisessa tyynen ilman kuplassa. Tehokkaat kaksiprofiiliset siivet on täydellisesti integroitu etuosan muotoihin, ja ne pitävät downforcen ennallaan edelliseen malliin verrattuna. Siirtämällä katteen etuosaa taaemmas suhteessa etupyörään tekee pyörästä ketterämmän reagoimaan suunnanvaihdoksiin vauhdissa, kun taas parannukset etulokasuojan muotoilussa ja jäähdyttimessä tehostavat jäähdytysjärjestelmän, erityisesti öljynjäähdyttimen toimintaa.

Centro Stile Ducatin lähtökohtana uuden Panigale V4:n suunnittelussa olivat Ducati 916:n linjat.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Ergonomia

Ajoasento haluttiin rakentaa sellaiseksi, että se mahdollistaa kuljettajan maksimaalisen integroitumisen pyörän aerodynamiikkaan sekä samalla parantaa pyörän hallintaa radan tärkeimmissä kohdissa ajettaesssa. Istuin-tankki-kokonaisuus on tilava ja tarjoaa enemmän vapautta pitkittäissuuntaiseen liikkumiseen.

Samalla tankin takaosa tukee yhdessä istuimen muotoilun kanssa paremmin kuljettajaa jarrutuksissa ja kanttauksissa rajoittamatta kehon liikkeitä. Jalkatappeja on siirretty 10 mm sisäänpäin, mikä parantaa maavaraa ja samalla kuljettajan jalat ja sääret ovat paremmin pyörän sisällä.

Kisamaailmasta johdettu moottori

Panigale V4:n Desmosedici Stradale -moottori on suoraan johdettu Ducatin MotoGP -pyörästä. Jopa sen ääni kuulostaa samalta kuin Desmosedici GP:n. Laturi ja öljypumppu ovat peräisin Panigale V4 R:stä ja vaihteisto Superleggera V4:stä. Imuputkien pituutta voidaan säätää tietyissä rajoissa. Pituus lyhyemmässä konfiguraatiossa on 25 mm (-10 mm) ja pidemmässä 80 (+5mm).

Desmosedici Stradale -moottori tuottaa Euro5+ versiona, 216 hp / 13,500 rpm ja sen maksimivääntö on 120,6 Nm / 11,250 rpm. Ratakäytössä teho nousee Akrapovicin kisaputkella 228 hevosvoimaan.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

MotoGP:stä johdettu alusta

Uuden Panigale V4:n takakeinuhaarukka on jäykempi kuin aiemmin, samoin runko. Näin pyörä pystyy hyödyntämään paremmin uusien Superbike-kisoissa käytettävien slicks-renkaiden täyttä potentiaalia. Pitoa pitäisi nyt riittää jopa yli 60° kallistelukulmilla.

Eturunkoa modifioitiin ja samalla suunniteltiin uusi kaksipuolinen keinuhaarukka. Tämä mahdollisti äänenvaimentimen sijoituksen moottorin alle.

Uuden keinuhaarukan  sivuittaisjäykkyys on 37 prosenttia pienempi kuin edellisessä versiossa ja se on samalla kevyempi. Keinuhaarukka-taottu takavanne-yhdistelmä painaa 2,7 kg vähemmän kuin aiemmin. Panigale V4 S:n taotut aluvanteet painavat edessä 2,95 ja takana 4,15 kg.

Eturunko on kevempi (3,47 kg, aiemmin 4,2 kg) ja on sivuittaisjäykkyydeltään 40 % joustavampi. Se tarjoaa paremman luoton ja tuntuman kaarteeseen tultaessa.

V4 S -maillin kolmannen sukupolven Öhlinsin elektroninen NPX/TTX alusta sopii sekä maantielle että radalle.

Samalla uusi Ducati Panigale V4 on ensimmäinen moottoripyörä maailmassa, joka on varustettu Brembo HypureTM etujarrusatuloilla Ne ovat kevyemmät ja tehokkaammat, ja johtavat lämmön pois tehden jarrutuksesta entistä tehokkaammin.

Toinen tärkeä maailmanensi-ilta on yhteistyössä Boschin kanssa kehitetty Race eCBS -järjestelmä. Se on suunnattu erityisesti ratakäyttöön ja optimoi jarrutusta kaarteeseen tultaessa jatkaen jarruttamista takajarrulla, vaikka etujarru on jo vapautettu.

Ducati Vehicle Observer

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Elektroniikan kehitys on saanut Ducatin kehittämään Vehicle Observerin (DVO), "ajoneuvon havainnoijan". Se seuraa yli 70 sensorin tuottamaa dataa täten hienosäätäen elektronisen hallinnan ja ohjauksen strategioita. Kaikki tietysti kuljettajaa palvelevan maksimaalisen suorituskyvyn saavuttavamiseksi.

DVO yhdistää IMU:n ja muiden sensorien tuottamaa tietoa.

2025 Panigale V4:ssä on luonnollisesti tarjolla koko kuljettajaa avustava elektronisten järjestelmien paletti: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control ja Ducati Quick Shift 2.0. 

Mittaristo on täysin uusi, halkaisijaltaan 6,9 tuumaa ja mittasuhteiltaan 8:3.Se on maksimaalisen luettava ja peräisin MotoGP-puolelta.

Uusia ominaisuuksia ovat mm. “g-Meter”, joka kertoo lateraalisen kiihtyvyyden määrän kantattaessa ja pitkittäisen kiihtyvyyden kiihdytyksen ja jarrutuksen aikana.

“Power&Torque”, kertoo väännön ja tehon prosenttiarvot tietyllä hetkellä.

“Lean angle” puolestaan paljastaa kallistuskulmat.

Info Mode Track taas näyttää kronologisen suorituskyvyn reaaliaikaisesti GPS-sirua hyödyntäen.

Mittaristo on kytkettävissä matkapuhelimeen.

Varikolla voidaan lisäksi hyödyntää radalla tallennettua dataa Panigalen Can-väylän kautta ja siten analysoida ajoa.

Uusi Panigale V4 tulee jälleenmyyjille syyskuussa 2024.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Mallivuoden 2025 Ducati Panigale V4 S.

Panigale V4 S

  • Väri: Ducati Red Urban Grey .rungolla, mustin vantein ja mattamustalla etulokasuojalla. Desmosedici Stradale moottori, 1,103 cc. Maksimiteho 216 hv /t 13,500 rpm. Maksimivääntö 120,6 Nm / 11,250 rpm Paino nesteineen ilman polttoainetta: 187 kg. 17-litran alumiinitankki.
  • Alusta: Ducati Electronic Suspension (DES) 3.0. Öhlins NPX-30 etuhaarukka ja Öhlins TTX 36 takaiskunvaimennin. Öhlins Smart EC 3.0 alustan ohjausjärjestelmä. Öhlinsin ohjausiskunvaimennin, liitetty Öhlins Smart EC 3.0 -järjestelmään. Taotut alumiinivanteet. Litiumakku. Brembo HypureTM monoblocsatulat. Pirelli Diablo Supercorsa V4 renkaat, takana 200/60. Kaksitasoiset wingletit.
  • Viimeisintä huutoa oleva elektroniikkapaketti: 6-akselinen Inertial Measurement Unit (6D IMU): Kisa-eCBS toimii myös kaarteissa; Ducati Traction Control (DTC) DVO; Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control (DWC) DVO; Ducati Power Launch (DPL) DVO; Ducati Quick Shift (DQS) 2.0; Engine Brake Control (EBC), Ducati Vehicle Observer (DVO). Uusi 6.9” full-TFT mittaristo, 8:3 kuvasuhde. Ajotapavalinnat (Race A, Race B, Sport, Road, Wet) Täys-LED valaistus, DRL. Peruskofiguraatio yhden hengen istuimella, matkustajan istuin tehdasoptiona.
  • Ducati Data Logger (DDL) ja Ducati Multimedia System (DMS).

Panigale V4

  • Väri: Ducati Red, Urban Grey katteet ja mustat vanteet. 
  • Vakiovarusteet kuten Panigale V4 S paitsi: Paino nesteineen ilman polttoainetta: 191 kg. Etuteleskooppi täysin säädettävä 43 mm Showa Big Piston Fork (BPF). Takana Sachsin täysin säädettävä monovaimennin. Sachsin ohjausiskunvaimennin. Kevytvaluvanteet. Lyijyakku.