TT-ajojen Supersport-sarjan toinen kisa:

Mansaarella ajettiin lauantaina kello 13.00 alkaen Supersport-sarjan toinen kisa, jossa Michael Dunlop otti 28. voittonsa. MD Racing Yamaha -kuljettaja otti kuudennen peräkkäisen ja kaikkiaan 13. Supersport-voittonsa.

Kakkoseksi kipusi Dean Harrison (Honda Racing UK), ja kolmanneksi Davey Todd (Powertoolmate Ducati).

Dunlop oli heti ensimmäisellä ajanottopaikalla Toddia edellä 0,558 sekuntia. James Hillier (Bournemouth Kawasaki) oli vain 0,136 sekuntia perässä kolmantena ja Harrison 0,3 sekuntia hänen takanaan neljäntenä. Neljän kärki mahtui siis sekunnin sisään.

Peter Hickman (PHR Performancen Trooper Triumph) ja Jamie Coward (KTS Racing, Steadplan Triumph) olivat viidentenä ja kuudentena; kaksikolla eroa vain puoli sekuntia.

Ballaughissa Dunlop johti edelleen 0,8 sekunnin erolla Toddiin, kun Harrison nousi kolmanneksi ohi Hillierin. Hickman putosi viidenneksi, mutta James Hind (North Lincs Components Suzuki) oli noussut lähelle häntä – eroa heidän välillään vain 0,2 sekuntia.

Takana Mike Browne (Boyce Precision Engineering/Russell Racing Yamaha) ja Michael Evans (Smith Racing Triumph) ajoivat kahdeksantena ja yhdeksäntenä, mutta Dominic Herbertson keskeytti (Burrows Engineering/RK Racing Yamaha) pian sen jälkeen Kerromoarissa.

Ramsey Hairpinissa Dunlop tuplasi etunsa Toddiin nähden Harrisonin ollessa saman matkan perässä kolmantena. Avauskierroksen keskinopeus 127,389 mph, joten pohjoisirlantilainen johti. Kakkoseksi noussut Harrison (127,281 mph) oli kuitenkin kirinyt kiinni Dunlopia, tämä johti vain 0,9 sekunnilla.

Todd (127,119 mph) oli pudonnut kolmanneksi, 1,3 sekuntia Harrisonin jälkeen, ja Hickman, Coward ja Hillier olivat nyt seuraavina. Heidän takanaan kymmenen parhaan joukossa ajoivat Browne, Hind, Paul Jordan (Jackson Racing Honda) ja Evans. Vuoden 2023 Senior Manx GP -voittaja Joe Yeardsley ajoi myös hyvin ja oli sijalla 13. Spin Arena Yamahallaan.

Kun kuljettajat saapuivat Glen Heleniin toisen ja viimeisen kerran, Dunlop kasvatti johtoaan 1,79 sekuntiin Toddin ollessa edelleen hyvässä kosketuksessa, ero toisen ja kolmannen välillä oli lähes identtinen. Kilpailu neljännestä sijasta oli myös kuuma, kun Hickman oli alle puoli sekuntia Cowardin edellä.

Dunlop tuplasi johtonsa Glen Helenin ja Ballaughin välillä, johto nousi 3,2 sekuntiin, ja Todd oli puoli sekuntia Harrisonin takana. Hickmanin ja Cowardin välinen ero pysyi puolessa sekunnissa, kun jäljellä oli vain puoli kierrosta. Hindin hyvä ajo päättyi, kun hän joutui pysähtymään Ballacraineen.

Ramseylla Dunlop lisäsi johtoaan vielä 1,5 sekunnilla, eikä häneltä pystytty viemäään kuudetta peräkkäistä Supersport-voittoaan, toinen kierros sujui nopeudella 129,071 mph. Maalissa hän oli 3,889 sekuntia Harrisonia edellä Toddin ajaessa kolmanneksi 2,34 sekunnin erolla. Cowardin vahva ajo johti hänen kaikkien aikojen parhaaseen Supersport-kierrokseensa, 128,668 mph. Tuloksena neljäs sija Hickmanin ja Hillierin edellä.

Michael Dunlop. Kuva: Iomtt.

Michael Dunlop. Kuva: Iomtt.

Lauantain Supertwin Race 2:

Michael Dunlop otti päivän toisen voittonsa Mansaaren kisoissa lauantaina, kun hän voitti Supertwin TT Race 2:n. Se nosti hänen Mansaaren ajojen voittojensa lukumäärän jo 29:een!

Peter Hickman (Swan Racing Yamaha) sijoittui toiseksi ja Mike Browne (Scott Racing Aprilia) sijoittui palkintokorokkeelle kolmanneksi.

Kisa lähti liikkeelle klo 15.45, ja Dunlop otti jälleen hallinnan aikaisin ja johti Hickmania Glen Helenissä jo 3,5 sekunnilla Jamie Cowardin (KTS-Race Steadplan Kawasaki) ollessa tätä perässä 1,2 sekuntia. Browne oli vain neljä sekunnin kymmenesosaa jäljessä nelosena ja Dominic Herbertson (Burrows Engineering/RK Racing Paton) vain 0,005 sekuntia Brownesta, kun Barry Furber (DC Autos Newtown Yamaha) ajoi erinomaisesti kuudentena.

Stefano Bonetti (VAS Engine Paton), Davey Todd (Dafabet Racing Kawasaki), Adam McLean (Flitwick Motorcycles/SMV Yamaha) ja Bonetin tallitoveri Pierre-Yves Bian olivat tuossa vaiheessa seuraavina.

Dunlop lisäsi 3 sekuntia johtoaan Hickmania vastaan ​​ajaessaan Ballaughiin, mutta Coward oli kaventanut eron Hickmaniin alle sekuntiin, kun taas Herbertson oli kipuamassa viimeiselle palkintokorokesijalle, kun hän oli vain 0,3 sekuntia perässä Brownea.

Ballaughin kaikkien aikojen parhaan sektoriajan avustuksella Dunlop lisäsi johtoaan 8,9 sekuntiin Ramsey Hairpinin ympärillä ja Hickman sai etumatkaa Cowardista, mutta jälkimmäinen alkoi pian hidastaa ja joutui lopulta keskeyttämään.

Toinen uusi paras sektoriaika Bungalowista Cronk ny Monaan, vei Dunlopin johtoon. Avauskierroksen tulos oli loistava 122,451 mph. Hickman kuitenkin ylitti vuoren nopeammin, mikä pienensi Dunlopin etumatkaa vain 6,4 sekuntiin ennen toista ja viimeistä kierrosta. Cowardin keskeytys tarkoitti sitä, että Browne oli nyt noussut kolmanneksi Herbertsonin, Jordanin ja Toddin edelle.

Kun tie edessä oli vapaa, Dunlop lisäsi johtoaan Hickmaniin nähden noin kolme sekuntia toisella ja viimeisellä kierroksella Glen Helenille, ja vaikka Browne oli vielä kymmenen sekuntia jäljessä, hänellä oli taistelussa kolmannesta sijasta 1,7 sekunnin etumatka Herbertsoniin nähden.

Dunlop lisäsi johtoaan vielä neljällä sekunnilla ajossa Ballaughiin, ja kuuluisa maamerkki näki muutoksen kilpailussa, kun Herbertson nousi kolmanneksi neljä sekunnin kymmenesosaa Brownen edelle.

Ramseylla Dunlop oli yli seitsemän sekuntia vuoden 2018 kierrosennätyksensä edellä ja on nyt saavuttanut kaikkien aikojen nopeimman ajan kolmella kuudesta sektorista, mutta kun hän laskeutui vuorelle viimeisen kerran, kilpailu keskeytettiin punaisen lipun vuoksi.

Kilpailutulokset julistettiin ensimmäisen kierroksen lopuputilanteen mukaan ja niin Dunlop voitti, Hickman toinen ja Browne kolmas., Herbertson jäi valitettavasti neljänneksi ja Jordan sijoittui viidenneksi Hodsonin, Toddin, Brookesin, McCleanin ja Furberin edellä.