Kisa oli yksi viime aikojen jännittävimmistä, kun Michael Dunlop (MasterMac, Hawk/MD Racing Honda) johti alun perin 25 sekuntia kahden kolmasosan ajan kisamatkasta, mutta toisen varikkopysähdyksen jälkeen hänen visiirissään oli ongelma Tämän vuoksi hän joutui pysähtymään Bray Hillillä, mikä pudotti hänet neljänneksi.
Kilpailu käynnistyi ajoissa sunnuntaina klo 14.40 lähes täydellisissä olosuhteissa Mountain Course -radalla, ja Todd johti kisaa Glen Helenin ohi ajettaessa ensimmäistä kertaa, hänen etumatkansa Hickmaniin oli vain 0,037 sekuntia. Heitä seurasi tiukka joukko: Harrison, Dunlop, Hickmanin tallikaveri Josh Brookes ja James Hillier (WTF Racing Honda). Kuuden parhaan joukko mahtui vain 3,5 sekunnin sisälle, mutta Brookes keskeytti Handleyssä, hänen pyöränsä ketjun irrottua.
Todd säilytti johtonsa Ballaughissa, vain 0,166 sekuntia ennen toiseksi kirinyttä Harrisonia, ja kolmanneksi noussutta Dunlopia. Hickman putosi puolestaan neljänneksi. Mutta Ramseyssa Todd oli kasvattanut johtoaan Harrisoniin 1,18 sekuntiin. Hickman puolestaan oli nopein kuljettaja Ballaughista Ramseyyn. James Hind, lauantain Supersport-kisan viitonen, oli toinen keskeyttäjä, Shaun Anderson kolmas.
Avauskierros 134,417 mph antoi Toddille 2,2 sekunnin edun Dunlopiin (134,118 mph), mitä auttoi kaikkien aikojen paras sektoriaika Bungalowista Cronk Ny Monaan, mutta Harrison (134,048 mph) oli vain puoli sekuntia perässä Hickmanin kanssa (133,754 mph) joka ajoi neljäntenä. Hillier (132,172 mph) ja KTS Racingin Jamie Coward (131,627 mph) olivat nyt viidentenä ja kuudentena Conor Cumminsin, John McGuinnessin, David Johnsonin ja Mike Brownen edellä. Viime mainitusta tuli virallisesti kaikkien aikojen nopein Aprilia-kuljettaja Mountain Course -radalla.
Dunlop oli nopein Glen Helenillä ja kiri Toddin johdon 1,5 sekuntiin. Hickman taas oli lähestymässä Harrisonia, ero heidän välillään oli nyt vain kolme sekunnin kymmenesosaa. Coward oli myös lähellä Hillieriä, eroa nyt 2,2 sekuntia.
Ballaugh Bridgen yli mentäessä Dunlop oli puoli sekuntia edellä ja kun ajettiin Ramsey neulansilmän ympäri toisen kerran, hän oli kasvattanut johtoaan Toddiin 4,4 sekuntiin kaikkien aikojen nopeimmalla sektoriajalla.
Dunlop oli Ramseyn neulansilmässä kiinni kierrosennätyksessä, ja vaikka vähän jäikin puuttumaan, toisen kierroksen keskinopeus 135,543 mph sai aikaan yhdeksän sekunnin eron. Hickman (134,701 mph) oli nyt toisella sijalla, neljä sekunnin kymmenesosaa Toddin (133,980 mph) edellä, kun Harrison (133,234 mph) menetti jalansijaa pudoten neljänneksi. Hillier (131,898 mph) ja Coward (132,098 mph) pitivät edelleen kiinni viidennestä ja kuudennesta sijasta McGuinnessin, Cumminsin, Johnsonin ja Brownen edellä.
Hickman menetti kuitenkin aikaa varikolla ja putosi takaisin kolmanneksi Glen Helenissä kolmannella kierroksella, viisi sekuntia Toddia ja yhdeksän sekuntia jäljessä Dunlopin vauhtia.
Dunlop kasvatti johtoaan jokaisen ajanottopisteen kohdalla ja puolivälissä hän oli tehnyt 17,3 sekuntia eroa Toddiin, kun Hickman oli nyt puolestaan neljä sekuntia jäljessä toista BMW-kuljettajaa. Harrison oli mukavasti neljäntenä, mutta Coward oli nyt noussut viidenneksi. Tosin eroa Hillieriin oli vain 0,3 sekuntia. Cummins keskeytti samoin kuin Phil Crowe ja Rob Hodson. 16-kertainen voittaja Ian Hutchinson ajoi puolestaan ulos Windy Cornerissa.
Neljännen kierroksen vauhti, 135,235 mph, antoi Dunlopille mahdollisuuden kasvattaa johtoaan Toddiin jo 25,1 sekuntiin, kun hän saapui toiselle varikkopysähdykselleen. Taistelu kolmannesta sijasta kiihtyi, kun Harrison, joka hyötyi Dunlopin peesaamisesta, teki henkilökohtaisen ennätyksensä kierroksella 135,185 mph ja siirtyi kaksi sekuntia Hickmania edelle. Coward (132,655 mph) saavutti myös uuden henkilökohtaisen ennätyksensä, ja sai otteen viidennestä sijasta McGuinnessin ollessa nyt kuudentena.
Draamaa kuitenkin seurasi Dunlopin poistuttua varikolta, koska hänen uusi visiirinsä ei ollut oikein kiinnitetty ja hän joutui pysähtymään Bray Hillille korjatakseen sen ja menetti siten arvokasta aikaa – kun hän pääsi Glen Heleniin toiseksi viimeisen kerran, hän putosi neljänneksi. Harrison oli noussut johtoon ja Hickman oli vain 1,1 sekuntia Harrisonia jäljessä, Todd puolestaan oli kolmantena kymmenen sekunnin päässä.
Viimeisen kierroksen alkaessa tilanne oli jälleen muuttunut, kun Hickman johti nyt Harrisonia kahdella sekunnilla, Toddin seuratessa kolmantena. Tämä oli ottanut parhaan Ballaugh-Ramsey-sektorin ajan Dunlopilta, ja oli vain 4,7 sekuntia Harrisonin jäljessä, mikä teki viimeisistä 60,72 kilometristä todella jännittäviä.
Hickman kuitenkin tiukensi otettaan kilpailusta koko kierroksen ajan, ja viimeisen kierroksen keskinopeus 135,534 mph antoi hänelle 5,8 sekunnin voiton Toddista Harrisonin ajaessa kolmanneksi. Dunlop jäi neljänneksi, ja hänen ainoa lohdutuksensa oli uusi Superbike-kierrosennätys 135,970 mph.
Taistelu viidennestä sijasta jatkui loppuun asti, kun Hillier nousi viidenneksi, 2,8 sekuntia McGuinnessin edellä ja Coward jäi vain 0,2 sekuntia Honda-tallitoveristaan. Kymmenen parhaan joukkoon pääsivät INCompetition Aprilian Browne, Michael Rutter (Bathams Ales BMW) ja Brian McCormack (FHO BMW:n Roadhouse Macau).
Aiheesta aiemmin:
SUNNUNTAI 2.6.2024 09:09
Michael Dunlop teki historiaa: 26. Mansaaren TT-kisojen voitto on nyt totta
SUNNUNTAI 26.5.2024 10:38
PERJANTAI 24.5.2024 08:17
Mansaaren ajojen 25-kertainen voittajalegenda tulee Imatralle haastamaan Erno Kostamon