Junak on puolalainen moottoripyörämerkki, jota valmistettiin toisesta maailmansodasta alkaen aina vuoden 1989 vallankumoukseen. Valmistajan nimi oli Szczecińska Fabryka Motocykli (SFM). Nimi muuttui välillä mutta valmistus jatkui, ja jatkuu tänä päivänkin.
Junak itsessään tarkoittaa kirjaimellisesti "urheaa nuorta miestä".
Nyt näytillä ollut kolmipyöräinen tavarankuljetusmoottoripyörä Junak lienee malliltaan B20.
Kukkopilli
Vielä harvinaisemmaksei sen tekee pyörän lavalla köllöttävä Fouga Magisterin suihkumoottori.
Fouga C.M.170 Magister oli ranskalainen palveluskäyttöön tarkoitettu suihkuharjoituslentokone. Ensilentonsa se lensi 1952. Fouga Magisteria käytettiin ja myös lisenssivalmistettiin useissa maissa.
Suomi osti Ranskasta 18 Fouga Magisteria vuosina 1958–59 sekä koneen valmistuslisenssin. Valmet rakensi 62 Fougaa vuosina 1958–67. Konetta käytettiin Suomen ilmavoimien suihkukoneiden koulukoneena vuosina 1958–88.
Ilmavoimat myi huutokaupalla jäljelle jääneet Fougat, joista Suomessakin on jäljellä kaksi lentokelpoista, siviiliomistuksessa olevaa konetta. Lisäksi moottoreita on eri käytössä, kuten nyt tässä Junakin lisävarusteena.
Ilmavoimien lempinimi koneelle oli "Kukkopilli" koneen suihkuturbiinin omalaatuisen äänen johdosta, kertoo Wikipedia.
Junak-Fouga kolmipyörä on aika vaikuttavan näköinen yhdistelmä kiitos kolmipyöräisen lavarakennelman, jonka kyydissä kököttää 200 kilogrammaa painava suihkumoottori.
Junak Fouga TV
JunakFouga Magisterin olivat paikalle tuoneet veljekset Joona ja Roni Salonen, joiden Pappa, Kuorevedellä vaikuttanut Tuure Virtanen aikanaan tuli huutaneeksi jokusen Fougan suihkumoottorin ja asensi yhden tällaisen Junakiinsa 90-luvulla. Toinen päätyi veneen voimanlähteeksi.
– Suihkumoottori on toimintakunnossa, käynnistettiin tuossa vuodenvaihteessa. Se oli vasta ensimmäinen käynnistys meille tällä vehkeellä. Kokeiltiin ihan tiukasti köytettynä sillä kertaa, Joona Salonen kertoo.
– Se lähti hienosti 20 vuoden tauon jälkeen käyntiin.
Millainen operaatio on käynnistää Fougan suihkumoottori?
– Siihen pitää tehdä muutama vaihe oikeassa järjestyksessä ja oikealla ajoituksella. Jos asiat tekee väärin, moottorin saa helposti sulatettua tai poltettua tai räjäytettyä. Se on aika tarkka siitä, mitä ja miten pitää tehdä.
Oliko teillä sukuperintönä tietoa, miten sen saa tehtyä?
– Kyllä sitä oli. Lisäksi löysimme ilmavoimien omia Fougan käyttömanuaaleja niin sieltä saimme tarkat speksit, miten edetä.
Yhdistelmällä on myös ajettu aikanaan, siitä todisteena ständillä pyöri videoita heidän papastaan ajamassa laitteella.
Aikansa julkkis
Pyörästä on kerrottu Kymppiuutisissa ja se on ollut monessa tv-ohjelmassa mukana 90-luvulla. Ständillä oli myös leiketaulu aiheesta.
Myös Junakin alkuperä on mielenkiintoinen. Selvisi, että Suomessa äärimmäisen harvinainen pyörä on yksi kolmesta Otto Brandt Oy:n vuonna 1961 maahantuomasta Junakista.
– Yksi niistä oli tämä kolmipyöräinen, muiden kohtalosta ei ole tietoa, Joona Salonen kertoi.
– Ovat ilmeisesti olleet aloittamassa maahantuontia ja katsoneet, onko kiinnostusta pyöriin, ja sitten se hiipui niihin kolmeen pyörään.
– Pyörää on tiedostetusti pidetty piilossa parikymmentä vuotta ja nyt kaivettiin uudestaan naftaliinista esiin ja heräteltiin henkiin. Vähän sellaista nostalgiahenkeä.
Fougat jo sinänsä ovat osa Suomen ilmavoimien historiaa ja Junak oman aikakautensa harvinainen edustaja.
Veljesten mukaan Junakin oma moottori on täysin käynti- ja toimintakunnossa. Katsastusmiehen kanssa on keskustelu menossa, että pyörä saataisiin kilvitettyä.
Miksi pyörää ei saisi kilvitettyä?
– Katsastusmiehen mukaan ainakin leiman ajaksi pitää nypätä tuo moottori irti tuosta lavalta, Joona Salonen myhäilee. – Muuten se ei eitä sanonut asiaan.
Kilopondeja ja melkein kilolitroja
Fougan moottorin työntövoima on 400 kilopondia. Polttoaineenkulutus on tyhjäkäynnillä 100 litraa tunnissa.
– Ja sitten kun lyödään lämä pohjaan, niin se on 400 litran kieppeillä.
- Uuden tubiiniöljyn hankkiminen oli aika hankalaa: kun se on lentokonetavaraa, niin sitä ei oikein myydä yksityisille, sama koskee lentobensiiniä, kerosiiniä, jota ei saa, koska se on veroton tuote, joten olemme käyttäneet tätä dieselpolttoaineella.
Diesel on likaisempaa, joten tämä vähän pöllyttää käydessään ja varsinkin sammuessaan.
Mitä suunnitelmia tämän kanssa?
- Ainakin pitää se hyvässä kunnossa, ja mahdollisesti käydä kesällä vähän ajelemassa sillä, Roni Salonen kertoo.
Tiedätkö yhtään, millaisia vauhteja Pappanne on ajanut tällä?
- Kyllä sillä kovaa pääsee, mutta mihin sen ajo-ominaisuudet riittää ja mitä uskaltaa ajaa, on eri juttu. Joskus Hyvinkään lentokentällä oli näytös, niin kyllä se siellä vähän vauhdikkaammin ajoi, ainakin reilua satasta.
Mikä itseäsi kiehtoo tässä?
– Se on niin erilainen ja täysin uniikki. Toista tällaista ei ole olemassa. Se on niin hienosti rakennettu ja hieno peli. Yhdistelmää, jossa on Junakin moottoripyörä ja Fouga Magisterin moottori, tuskin on olemassa koko maailmassa toista. Hieno idea, lähteä rakentamaan tällaista, Roni Salonen päättää.
Kannattaa siis piipahtaa messuille Hippos-hallilla pyörähtämässä viimeistään huomenna sunnuntaina, kun tämä yhdistelmä on vielä nähtävissä siellä.