Niki Tuulen messuviikonloppu ei alkanut parhaalla mahdollisella tavalla.
– Mukava lyödä messut käyntiin, aamu alkoi migreenillä. Tein tämän vuoden ensimmäiset "byytit" saapuessani messukeskuksen parkkihalliin. Mutta tässä ollaan, ja on jo vähän virkeämpi fiilis, Niki Tuuli kertoi.
– Parin viikon päästä lähdetään ensimmäisiin kisoihin Australiaan. Siitä lähtee kausi käyntiin ja marraskuussa loppuu. Katsotaan sitten, miten on käynyt.
Takana on pitkä talvi. Oletko päässy treenaamaan ajamista, vai onko ollut enemmän fysiikkapuolen hommia?
– Ei noita testejä ole kauheasti ollut. Se on sen verran arvokasta hommaa. Vain yhdet testit oli tiimin kanssa pari viikkoa sitten Espanjassa. Siellä ajettiin kolme päivää. Australiassa on vielä pari päivää testiä, siitä tulee yhteensä viisi päivää, eli ei hirveästi liikaa ainakaan, mutta niillä lähdetään tähän kauteen.
Tälle kaudelle tiimi ja pyörä vaihtuivat. Lähdet Ducatilla kauteen. Minkälainen ensikosketuksesi uuteen pyörään on ollut?
– Ainakin paljon positiivisempi, kuin viime kausi Triumphilla. Vaikka oli uusi pyörä tiimille ja itselle, ja pikkusen oli tekniikkamurheita, kun ei saatu tiedonkeruuta toimimaan, niin heti ensimmäisissä testeissä oli parempi ajotuntuma ja paremmat kierrosajatkin, kuin viime vuonna kisoissa. Siinä mielessä jo iso steppi eteenpäin. Muutenkin positiivisesti. Tulen hollantilaisten kanssa hyvin toimeen. Pahoittelut englantilaisille, mutta en kyllä enää ikinä tee heidän kanssa töitä. Hollantilaiset ovat ihan hyviä jätkiä. Toivottavasti yhteistyö toimii kauden loppuun asti, niin tulee hyvä tuloskin.
Onko pyörän geometria vai moottorin käyttäytyminen parempaa? Mistä tulee isoin ero Ducatin ja Triumphin välillä?
– Geometria ja pyörän kulkusuunta. Minkälainen ajettava se on jo silloin, kun ostat sen kaupasta. Triumph rakennettiin Street Triplestä, se ei ole mikään katurata- tai edes kilpapyörä, vaan periaatteessa nakupyörä. Ehkä siitä johtui sen hankala ajettavuus. Mutta Ducati Panigale V2 tuntui heti semmoiselta suhteellisen helpolta ja pehmeältä ajaa. Sitä ei tarvitse riuhtoa niin paljon kuin aikaisempia pyöriä. Sillä oli ihan mukava cruisailla.
Kausi alkaa kahden viikon kuluttua Australiasta. Miten tuleva kisaviikonloppu etenee?
– Perjantaina on yksi harjoitus ja heti perään aika-ajo. Lauantaina on aamutreeni ja kisa ja samoin sunnuntaina aamutreeni ja kisa. 45 minuuttia on treeniä ja sen jälkeen pitää vetää jo täysiä aika-ajoissa. Ei siinä sen kummempia.
Nyt kun on hyvä fiilis pyörästä ja tiimistä, niin minkälaisilla tavoitteilla lähdet tähän kauteen?
– Olen sanonut, että jos ei MM-mitalia tule, niin lyön hanskat naulaan. Ehkä tämä on taas semmoista henkseleiden paukuttelua, ei sitä kuitenkaan malta lopettaa. Sanotaan, jos en aja kuuden sakkiin kokonaispisteissä, niin sitten varmaan lopetan. MM-mitali on tietysti tavoitteena ja uskon, että siihen on ihan realistiset mahdollisuudet. Uskon itseeni, vauhtiin ja tiimiin. Uskoin kyllä viime vuonnakin, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Mutta nyt uskon todella kovasti. Varmasti vauhti ja omat paukut riittää. Tarvitsee vain hyvää tukea ja avustusta tiimiltä, niin eiköhän tavoitteisiin päästä.
Onhan tiimillä tiedossa, että ketju- ja ratassuojat pitää olla kunnossa?
– Onneksi ei ole italialaisia ukkoja niitä ruuvaamassa, pysyy kiinnikin ne suojat. Hollantilaisella miehityksellä mennään ja muutama tanskalainen on mukana. Kun on mukava porukka koossa, niin on mukava tehdä töitä. Hyvän mielen kauttahan tuloksetkin tulevat.
Kysymyksessähän on EaB Racing Team. Kerro tiimistä ja sen historiasta vähän tarkemmin.
– Aika pieni hollantilainen tiimi on kyseessä. Ovat pitkään ajaneet MM-sarjassa ja aiempinakin kausina ajaneet Ducatilla. Tiimissä on mukana muutama, joka on ollut perustamassa Ten Kate Yamahaa. Porukka on hyvä ja paljon on kiinni yhteishengestä, miten se kauden mittaan muokkautuu. Toivotaan, että tullaan hyvin toimeen ja yhteistyö sujuu.
Onko kisakalenterissa uusia ratoja vai onko kaikki vanhoja tuttuja?
– Siellä on muutama uusi rata. Italiassa on uusi kisa ja toista en edes muista, missä maassa se oli, olisiko ollut Belgia tai joku vastaava. On ihan mielenkiintoista, kun pääsee paria uutta baanaa testaamaan.
Kun ajetaan huipulla, tiiviissä aikataulussa, aikaa treenata on vain 45 minuuttia. Miten uuden radan sisäistäminen onnistuu?
– Siinä se, 45 minuutin aikana. Aluksi opettelee ja lopputreenistä puristetaan pari kovempaa kierrosta. Sillä mennään. Youtubesta on hyvä katsella videoita ja opiskella sieltä. Ennen kisaviikonloppua käyn vähän kävelemässä. Ei siinä mitään sen kummempaa. Kaikille se on sama tilanne, paitsi tietenkin paikallisille tai joilla on enemmän rahaa käydä treenaamassa kyseisillä radoilla.
Sinullakin on pitkä ura takana, vaikka oletkin nuori mies. Kuinka paljon vaatii töitä sinulta ja tukijoukoilta, että saadaan mahdollisuus ajaa huipputiimissä MM-tasolla.
– Todella kovaa työtä on tehty vuodesta 2009-10 tähän päivään asti. Se on vaatinut itseltä paljon uhrauksia, paljon on jäänyt pois omasta vapaa-ajasta. Viimeiseen yhdeksään vuoteen ei ole paljoa notkuttu kylillä kavereiden kanssa. Takanani oleva porukka, Kauppilan veljekset ja monta muuta ihmistä Imatralta, ovat vieneet tätä eteenpäin. Itsekseni en olisi tätä pystynyt tekemään, siihen on vaadittu iso porukka tueksi. Kovaa työtä, paljon motivaatiota, itsensä uhraamista, vähän terveyttä, sitkeyttä ja voiton halua, niin siinä se on.
Varmasti kaikilla on peukalot pystyssä, että nyt lähdetään taistelemaan tosissaan podiumsijoituksista. Miten valmistaudut henkisesti? Lähdetäänkö heti hakemaan voittoa?
– Ensimmäiset kolme viikonloppua....tai oikeastaan jo ensimmäinen viikonloppu antaa osviittaa, mihin on mahdollisuudet. Me ei lähdetä tiimin kanssa ihan "soitellen sotaan". Ollaan päätetty, että jos ekana viikonloppuna ollaan kuuden sakissa, niin se on todella hyvä suoritus, kun on uusi pyörä tiimille ja minulle. Jos tähän tavoitteeseen päästään, niin sitten voi odottaa todella hyvää kautta. Joka viikonloppu lähdetään taistelemaan podiumsijoituksista ja joka viikonloppu pitää tulla maaliin, että ollaan MM-sarjan pisteissä kolmen sakissa. Toivotaan, että tulee tasainen vuosi, että tämä on SE vuosi.
Imatranajo on heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Nähdäänkö sinut Imatralla yleisössä?
– Onneksi tänä vuonna osuu aikataulut niin, että pääsen Imatralle. Valitettavasti viime vuonna en päässyt tulemaan. Kelien puolesta ei harmittanut, aika surkeat kelit sattui viime vuonna. Tosin ei ne ollu sen paremmat Englannissakaan, vettä satoi sielläkin. Toivotaan hyvää ilmaa tälle vuodelle Imatranajoihin ja että kisat menee hyvin, suomalainen kuljettaja voittaa, aurinko paistaa ja olut on kylmää, toivoi Niki Tuuli lopuksi.
Aiheesta aikaisemmin:
MAANANTAI 16.10.2023 08:25
Niki Tuulelta hyviä uutisia: jatkaa supersporttien MM-sarjassa – alle tulee Ducati
SUNNUNTAI 1.10.2023 18:10
MM-Supersport: Niki Tuuli pisteille Portugalissa
LAUANTAI 25.3.2023 08:01
Niki Tuuli kohta 20 vuotta kilparadoilla: retrospektiivi miehen koko urasta 86 kuvan siivittämänä
SUNNUNTAI 5.3.2023 13:35
MM-Supersport: Niki Tuuli palkintopallille Indonesiassa
SUNNUNTAI 26.2.2023 17:14
MM-Supersport: Niki Tuulen kausi lupaavasti käyntiin Australiassa