Poliisimuseon huhtikuussa avautuva uusi näyttely on nimeltään "Möröt ja Maijat", ja siinä perehdytään Poliisin ajoneuvoihin, mutta samalla tuodaan esille niiden hankintaa ja varustelua sekä teknistä puolta.
Vaikka Messuilla onkin esillä BMW-poliisimoottoripyörä, itse Poliisimuseon näyttelyyn tulee vähän surullisenkuuluisakin vuosimallin 1972 Moto Guzzi 850, joka ei teknisesti ja oikein muutenkaan ollut sovelias poliisityöhön. Niinpä se ei kovin montaa vuotta toiminut poliisien virkapyöränä.
– Muutenkin poliisin työssä puhalteli uusia tuulia. 50-luvulla haluttiin muuttaa imagoa siihen, että poliisin työ ei ollut pelkkää puskista kyttäilyä, vaan sen tehtävänä oli näyttää esimerkkiä ja auttaa ihmisiä.
Siten poliisien koulutukseen otettiin mukaan myös autotekniikkaa, ja poliisiautot varustettiin bensiinikanistereilla, rengasavaimilla ja työkaluilla.
1952 olympialaisten lähestyessä alettiin havahtua goodwill-ajatteluun ja poliiseilta alettiin vaatia herrasmiesmäistä lähestymistapaa: poliisit alkoivat olla auttavia ja ohjaavia henkilöitä, Maritta selittää.
Liikenteen musta vuosikymmen
– 60-luku puolestaan oli liikenteellisesti mustaa aikaa. Vuonna 1962 autojen tuonnin säännöstely vapautettiin ja hyvä niin, mutta liikennesäännöt puuttuivat, tiet olivat huonokuntoisia eikä nopeusrajoituksiakaan ollut turvavöistä puhumattakaan. Seurauksena oli suuri liikennekuolleisuus. 60-luvun loppupuolella liikenteessä kuoli lähes 1000 ihmistä vuosittain, ja synkkänä vuonna 1971 liikennekuolemia oli kaikkiaan 1156.
Sen seurauksena tuli tieliikennelainsäädäntö ja turvavyöpakko, 80 km/h yleisnopeusrajoitus sekä talvirenkaiden käyttöpakko ja vielä rattijuoppouden promilleraja.
Historian siipien havinaa kuunnellessa ihmettelee, miten alkeellista ja vähän poliisilla on ollut kalustoa niinkin hiljan kuin 70-luvulla. Vain noin 50 vuotta sitten.
– Poliisipiirejä oli tuohon aikaan 256 kappaletta, ja noin puolet niistä oli ilman poliisiautoa. Ja autot oli yleensä sijoitettu isojen kaupunkien poliisilaitoksille ja Etelä-Suomeen, Maritta kertoo.
– Siellä missä ei ollut autoja, ei poliisista hädän tullen ollut paljoakaan apua, kun he eivät päässeet paikalle.
Hamsteri-tarroilla poliisiautoja
- Vuonna 1967 kamarineuvos Niilo Tarvajärvi, koko kansan "Tarva", järjesti poliisiautotilanteen parantamiseksi kansalaiskeräyksen, jossa myytiin silloisen rahayksikön, yhden markan (nykyrahassa 2 euroa) hintaisia "Hamsteri"-tarroja, joilla kerätyillä varoilla ja autoliikkeiden avustuksella saatiin Poliisille kerättyä kaikkiaan 58 poliisiautoa. Silloin ministerinä toiminut SKDL:n Ele Alenius vaikutti asiaan sen verran, että autoista osa oli pakko ottaa Neuvostoliittolaisvalmisteisina Moskovitsheinä. "Mosseista" kuitenkin vähin äänin hävitettiin poliisi-merkinnät ja hälytysvalot ja ne siirrettiin rikosetsivien käyttöön siviiliautoina, nauraa Maritta.
– Myös Wihuri-säätiö on lahjoittanut poliisille autoja, mm. kaksi Porschea vuonna 1961, mutta nekään eivät oikein soveltuneet Poliisin käyttöön. Ne olivat pieniä sisätiloiltaan, ja lisäksi kuumenivat helposti kovaa ajettaessa. Toinen autoista vielä rytättiin korjaamolla käyttökelvottomaksi, kun se oli viety venttiilien säätöön.
– Museon näyttelyyn tulee myös 1990-luvun poliisi-Maija, Renault Goelette. Auto on hieman nuhruisessa kunnossa, sillä se on toiminut TV2:n Pelle Hermannin autona virkakautensa päättymisen jälkeen.
– Myös Tekniikan Maailman TM25-juhlavuotena lahjoittama Dodge on mukana, kuten myös 99 Poliisi-Saab. Täällä messuilla esillä oleva mekaanisesti ahdettu Kawasaki H2SX tulee niinikään näyttelyyn.
– Itselläni silmät avautuivat poliisin työn monipuolisten haasteiden edessä, kun olin seuraamassa Pieksämäellä poliisien autolla ajamisen taidon koulutusta. Sekin on taito, jonka ylläpitäminen ja parantaminen vaatii paljon työtä ja harjoitusta. Ajoharjoittelu on valmistumisen jälkeen vapaaehtoista, mutta haaste on kova nuorille juuri kouluun tulleille poliisiopiskelijoille, kun on opiskeltava juridiikkaa, hallinnollisia asioita, poliisin työtä, oltava valmis hommiin ja lisäksi pystyttävää ajamaan luotettavasti ja tehokkaasti.
- Moottoripyöräpoliiseille monipäiväinen ruosteenpoistokoulutus onkin keväisin pakollista kaksipyöräisen ajoneuvojen vaativampien haasteiden vuoksi.
Poliisimuseo kävijäennätyksiin
Joulukuussa 2023 sulkeutunut erikoisnäyttely "Väritetty totuus – Taiderikoksia Suomessa" veti Poliisimuseoon kaikkien aikojen ennätysyleisön. Museossa vieraili 2023 noin 42 000 kävijää, kun edellinen kävijäennätys vuodelta 2017 oli noin 31 500. Väritetty totuus -näyttelyn ehti nähdä kahden ja puolen vuoden aikana yli 90 000 museovierasta.
Huhtikuun lopussa Poliisimuseoon tulee uusi näyttely, "Maijat ja möröt – Poliisin ajoneuvoja maastossa ja maanteillä". Se esittelee monipuolisesti poliisin ajoneuvoja: autoja, moottoripyöriä, skoottereita, moottorikelkkoja ja mönkijöitä.
Mitä olivat piiska-autot? Milloin poliisin vilkun väri muuttui siniseksi? Mistä tulevat poliisiautomallien nimitykset Maija ja Mörkö?
– Kannattaa tulla katsomaan, Maritta kehottaa.
Vielä tänään sunnuntaina ehdit vierailla MP-messuilla Poliisin osastolla 6K90 katsomassa myös Poliisimuseon tarjontaa.