Kyse on moottoripyörän automaattisesta stabilointijärjestelmästä, jonka pitäisi helpottaa moottoripyörän käsittelyä mateluvauhdissa ja pysäköitäessä.
Aihe on kiinnostanut moottoripyörävalmistajia, kuten esimerkiksi Hondaa Riding Assists -konseptin ja Yamahaa Motoroid- sekä AMSAS-konseptien myötä.
Lisää asiasta tässä: Honda julkisti CES:issä itsestään pystyssä pysyvän moottoripyörän, joka seuraa kuskia kuin koira
Ja täällä: Yamaha esittelee Tokiossa villin konseptin: Motoroid on interaktiivinen robottiratsu ja
Päivän video: Yamahan itsestään pystyssä pysyvä prätkä pystyy myös peruuttamaan
Itsessään pystyssä pysyvien moottoripyörien konseptit ovat monimutkaisempia: ne pystyvät ohjaamaan itse ja käyttävät kuusiakselisia sensoreita asentonsa määrittämiseen.
Kiinalainen moottoripyörävalmistaja Voge, tai oikeammin sen emoyhtiä Loncin, on puolestaan kehittämässä eräänlaisia irrotettavia apupyöriä, jotka ratkaisisivat hitaiden vauhtien ja pysäköinnin stabiiliuden ongelmat.
Tavoitteena on valmistaa moottoripyörä, joka ei kaadu, kun se on paikallaan tai liikkuu hyvin hitaalla nopeudella, kun niitä lykätään tai kun niillä ajetaan hiljaa tai ollaan joko lähdössä tai pysähtymässä. Tilanne on usein hermojaraastava aloittelevalle moottoripyöräilijälle ja sekä japanilaisten konseptit että Vogen apupyörät pyrkivät ratkaisemaan osaltaan samaa ongelmaa.
Joten vaikka ratkaisu saattaa kuulostaa huvittavalta, ajatuksessa on puolensa. Ratkaisusta hyötyvät sekä aloittelevat että fyysisiä rajoituksia omaavat motoristit. Parasta on se, että normaalivauhdissa voi edelleen nauttia kahdella pyörällä ajamisesta, mutta kriittisillä hetkillä on tarjolla vakaata stabiliteettia.
Saatavilla on jo ennestään fyysisiä rajoituksia omaaville tarkoitettuja lisävarusteita, kuten LegUp-tukipyörät, jotka laskeutuvat automaattisesti alas, kun vauhti putoaa 8 kilometriin tunnissa. Vastaavasti ne nousevat ylös, kun vauhti kasvaa.
LegUpeista lisää täällä: LegUp Generation II: tukipyörät moottoripyörääsi
Loncinin jättämässä patenttihakemuksessa kyse on eräänlaisista laajentuvista tukipyöristä. Ratkaisun asentaminen edellyttää kaksipuolista takakeinuhaarukkaa. Apupyörät saa laskeutumaan joko automaattisesti tai napinpainalluksella pysähtyessäsi.
Loncinin ratkaisu on kyvykkäämpi kuin että se vain pudottaisi apupyörät alas tiettyyn korkeuteen. Kummassakin tukipyörän jalassa on sensorit, jotka tunnistavat, kun pyörä koskettaa maata, joten ne toimivat myös epätasaisella pinnalla sekä kaarteisilla teillä.
Patenttihakemuskuvassa näkyvä pyörä on Voge 525DSX. Vogen tukipyöräratkaisu poistaisi myös sivuseisonta- ja keskiseisontatukien tarpeen.
Lähde: Motorcyclesports.
Aiheesta aiemmin:
KESKIVIIKKO 11.10.2023 12:41
Yamahan robottimoottoripyörän konsepti tunnistaa kuskinsa ja kulkee vierellä kuin koira
PERJANTAI 23.12.2022 10:46
Päivän video: Yamahan itsestään pystyssä pysyvä prätkä pystyy myös peruuttamaan
LAUANTAI 14.10.2017 11:00
Yamaha esittelee Tokiossa villin konseptin: Motoroid on interaktiivinen robottiratsu
PERJANTAI 29.9.2017 10:34
Honda esittelee Tokiossa itsestään pystyssä pysyvän sähkömoottoripyörän
PERJANTAI 6.1.2017 13:59
Honda julkisti CES:issä itsestään pystyssä pysyvän moottoripyörän, joka seuraa kuskia kuin koira
KESKIVIIKKO 7.1.2015 10:11
LegUp Generation II: tukipyörät moottoripyörääsi