Nykyäänhän Bimota kuuluu Kawasaki Heavy Industriesille. Bimota näyttää ennakkoluulottomasti ottavan kaiken mahdollisen irti päämiehestään, kuten on huomattavissa tuoreesta mekaanisesti ahdetusta vuoden 2024 touring-/crossover-malli Terasta.
Malli kuuluisi suoraan tekniikan museoonkin näytille, sillä mekaanisesti ahdetun Kawasakin voimanlähteen lisäksi siinä on Bimotan Tesi-runko. Se tarkoittaa etupyöränkin ripustamista keinuhaarukan varaan ja napaohjausta.
Napaohjauksen toiminta selviää tämän jutun videon yhteydestä: Päivän video: Näin toimii mykistävän Bimota Tesi H2:n napaohjaus
Itse moottori on Kawasakin nelisylinterinen 998 cm3 mekaanisesti ahdettu voimanpesä, joka tuottaa 147 kW / 200 hv / 10 000 rpm ja sen maksimivääntö on 137,0 Nm / 8.500 rpm.
Tesi- nimen alla kulkevan runko- ja keinuhaarukkarakenteiden sekä etupään napaohjauksen pitäisi taata vertaansa vailla oleva ajettavuus ja käsiteltävyys.
Lupausta varmistamassa ovat huippuluokan alustakomponentit. Mikäli tyydyt edullisempaan vaihtoehtoon, valitset Öhlinsin täysin säädettävät TTX 36 komponentit, parempaa vaatiessasi luvassa on Marzocchin semiaktiivinen elektronisesti säätyvä alusta.
Jotta rivakan moottorin johdattama kulku saadaan säädyllisesti pysäytettyä, tarvitaan Bimotan mielestä Brembon Stylema -jarrut nelimäntäisine radiaalisatuloineen ja kaksine kelluvine 330 mm levyineen edessä sekä kaksimäntäinen satula ja 220 mm levy takana.
Kawasakin KIBS hoitaa ABS-jarrujen lukkiutumattomuutta - myös kaarteissa.
Tesi-alustan korkeus on säädettävissä 30 mm.
Pyörässä on Kawasakin moottoriinsa tarjoamaa elektroniikka-avustusta vakiona alkaen vakionopeudensäätimestä ja päätyen vaikkapa vetoluistonestoon.
Tekniset tiedot: Bimota Tera
- Moottori: nelitahtinen DOHC, neliventtiilinen, rinnakkaisnelisylinterinen nestejäähdytteinen mekaanisesti ahdettu. Tilavuus 998 cm3. Poraus x isku 76.0 x 55.0 mm. Puristussuhde 11.2:1. Teho 147.1 Kw / 200 hp @11.000 r/min. Maksimivääntö 137,0 Nm / 8.500 r/min. Vaihteisto: 6 vaihdetta. Kytkin märkä, monilevyinen. Runko: työstettyä alumiinivalua.
- Alusta: edessä Öhlins TTX 36 typpitäyttöinen vaimennin. Puristus- ja paluuvaimennus säädettävät, samoin jousen etujännitys. Optiona Marzocchin semiaktiivinen järjestelmä (joustomatka 145 mm). Takajousitus: Öhlins TTX36 vaimennin kuten edessä, samat säädöt. Optiona Marzocchin semiaktiivinen jousitus (joustomatka 165 mm). Jarrut: Brembon Stylema nelimäntäiset radiaalisatulat ja kaksi kelluvaa 330 mm levyiä edessä sekä kaksimäntäinen satula ja 220 mm levy takana. KIBS ABS. Rengaskoko edessä 120/70ZR 17 M/C (58W) ja takana 190/55ZR17 M/C (75W).
- Maavara 174 mm (+/-30 mm). Istuinkorkeus 820 mm (+/-30 mm). Polttoainetankin tilavuus 22 l. Akseliväli 1445 mm.
- Kuljettajaa avustavat järjestelmät: Kawasaki Cornering Management Function (KCMF), Kawasaki Traction Control KTRC (3-MODE), Kawasaki Launch Control Mode (KLCM), Brembo Stylema Calipers, Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System (KIBS), Kawasaki Quick Shifter (KQS) (upshift & downshift), Electronic Cruise Control, All Led Lightning, Full-Colour LCD TFT screen, Assist & Slipper Clutch.
Lisätietoja Bimotan sivuilta.
Aiheesta aiemmin:
KESKIVIIKKO 22.11.2023 12:39
Japanilaisvalmistaja tuplasi hybridiprätkätarjontansa Z 7 Hybrid -mallilla
KESKIVIIKKO 22.11.2023 14:41
Kawasakilta näppärät uudet Z500- ja Ninja 500 -mallit vuodelle 2024
PERJANTAI 10.11.2023 13:56
Kaikki juttumme Milanon EICMA 2023 -messuilta löydät täältä
TIISTAI 29.11.2022 13:16
Päivän video: Näin toimii mykistävän Bimota Tesi H2:n napaohjaus