Itävaltalaisen Pierer Mobility Ag:n moottoripyörämerkkeihin kuuluvat KTM, Husqvarna ja GasGas. Lisäksi WP:n iskunvaimenninvalmistus on osa yritysrypästä.
Vuoden ensimmäinen puolisko kasvatti liikevaihtoa 20,2 % 1,387 miljardiin euroon viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna (1-6 2022: 1,154 milj.€). Samalla liikevoitto nousi 4,3 % 96,9 miljoonaan euroon.
Moottoripyörien myynti koheni niin ikään merkittävästi. Pierer myi jaksolla 190 293 moottoripyörää, 16,5 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös sähköisten ja tavallisten polkupyörien kauppa eteni, peräti 38,9 %. Vuoden 2023 kuuden ensi kuukauden aikana meni kaupan 71 401 poljettavaa.
Yrityksen liikevaihdosta 59 % syntyi Euroopasta, 28 % Pohjois-Amerikasta ja Meksikosta ja 13 % lopusta osasta maailmaa.
Vahva operatiivinen tulos oli seurausta moottoripyörämyynnin kannattavuudesta, joka kompensoi polkupyöräpuolen negatiivisen tuloksen. Polkupyöräkauppiaiden tiukka inventaariotilanne johti alennuskisaan, jolla oli kielteinen vaikutus liikevoittoon. Polkupyörämarkkinan konsolidoituminen tulee aiheuttamaan muutoksia markkinassa ja sillä on vaikutusta alan koko teollisuuteen, todetaan Piererin tiedotteessa.
Moottoripyöriä ja polkupyörien osalta kasvu oli suurinta Euroopassa. Moottoripyörien myynti oli 76 767 kappaletta (kasvua +25 %) ja polkupyöriä 59 212 kpl (kasvua +40 %). Miltei 60 % moottoripyöristä myytiin Euroopan ulkopuolella, ensi sijaisesti Pohjois-Amerikassa 50 472 kpl (+13%) ja Intiassa 33 029 kpl (+81%!).
Saksan, Itävallan ja Sveitsin seutu on Piererin polkupyörien suurin markkina, jonne myydään miltei 60 % yrityksen polkupyörätuotannosta. Pohjois-Amerikassa meni kaupan 9184 polkupyörää jossa on kasvua 33 %.
Tulevaisuus näyttää valoisalta
Yhtiön ohjeistus vuodelle 2023 näyttää valoisalta. Vaikka taloudellinen tilanne onkin heikko ja asettaa haasteita moottoripyörämarkkinoille, vuoden ensi puoliskon kehityssuunta näyttää myönteiseltä Pierer Mobilitylle. Alkuvuoden mittaan yritys pystyi joko pitämään asemansa ennallaan tai kasvattamaan markkinaosuuttaan useimmilla markkinoilla.
Vuoden ensi puoliskolla Pierer saavutti 10,2 % markkinaosuuden Euroopan päämarkkinoilla myydyistä moottoripyöristä, vuotta aiemmin osuus oli 9,9%. Kasvua markkinaosuudessa tapahtui myös USA:ssa ja Kanadassa, missä sen osuus nousi viime vuoden 10,6 prosentista tämän vuoden 12,9 prosenttiin.
Intian markkina on vahvassa kasvussa vuoden takaiseen verrattuna. KTM:lle merkittävä S2/S3-segmentin myynti on siellä kaikkiaan noin 600 000 pyörää. Piererin strateginen kumppani Intiassa, Mahindra & Mahindra myi tuohon segmenttiin yli 32 000 pyörää, KTM:iä ja Huswqvarnoja, markkinaosuus 5,7 % jossa vahvaa kasvua edellisvuotiseen.
Pierer Mobility näkee laskua kokonaismarkkinoissa 2023 sekä haasteita tulevalle vuodelle. Odotettu markkinoiden konsolidaatio voimistuu nopeasti tiukan tilanteen vuoksi ja sillä pn pysyvä vaikutus kilpailuympäristöön. Pierer kuitenkin odottaa kirivänsä vastavirtaan ja liikevaihdon sekä kappalemääräisen myynnin kasvavan. Se näkee polkupyörät, erityisesti sähköavusteiset sellaiset, tärkeänä strategisena tuoteryhmänä.
Vuoden ensi puoliskon henkilöstämäärä kasvoi globaalisti 11.6 % 658 henkilöllä 6314 työntekijään.
Yhteistyö kiinalaisen CFMoton kanssa tiivistyi kuluvan vuoden ensi puoliskolla. CFMoto valmisti sarjatuotantona Kiinassa KTM:n keskikoon 790 Duke ja 790 Adventure -malleja. Strategiseen yhteistyöhön kuuluu nyttemmin myös mallisuunnittelu sekä yhteinen moottori- ja ajoneuvokehitystyö. Lisäksi CFMoto on päättänyt kasvattaa yhteisyrityksen tuotantokapasiteetin 50 000:stä 100 000 ajoneuvoon. CFMoto osti Piereristä 2.0 % osuuden
Vuoden 2023 toiselle puoliskolle Pierer Moblility odottaa 6-10 % kasvua sekä 8-10 % EBIT-marginaalia.
Lähde: Pierer Mobility.