Ducati Monster 30° Anniversariossa on Italiaa symboloiva trikoloriväritys, ja ikävä kyllä pyörää valmistetaan vain numeroidut 500 kappaletta. Kaikkiaan Monstereita on myyty maailmalle jo yli 350 000.
Kyse on keveimmästä Monsterista koskaan. Mallille on olemassaolonsa ajan ollut tyypillistä sporttinen moottori ja sopivuus tieajoon ja sen alusta on johdettu merkin Superbike-maailmasta. Leimaa-antavaa on lisäksi leveä ohjaustanko ja katteiden loistaminen poissaolollaan.
Ducati myös vakuuttaa, että uusi juhlamalli ylläpitää Monster-mallisarjalle luonteenomaisia piirteitä, erehtymätöntä tyyliä sekä maksimimäärää hauskuutta tien päällä.
Trikolorivärityksellä juhlistetaan valmistajan kotimaata. Pyörän erikoisluonnetta korostavat kullanväriset vanteet sekä Öhlinsin NIX30-etuhaarukka.
Mallin 30-vuotista olemassaoloa korostavat istuimeen kirjottu 30-vuotislogo sekä mittaristoon ilmestyvä animaatio, kun virta käännetään päälle. Lisäksi yläkolmiossa on laatta, josta löytyvät mallin nimi ja valmistusnumero. Monster 30:n mukana tulee lisäksi autenttisuustodistus sekä mallikohtainen pyörän peite.
Erikoiskomponenttien ansiosta pyörän tankattu paino on vain 184 kg, 4 kilogrammaa vähemmän kuin vakiomallin. Pudotus on kova, kun ottaa huomioon, että juhlamalliin on lisätty tuulisuoja ja ohjausiskunvaimennin.
Pyörän moottorina on nestejäähdytteinen ja neliventtiilinen kaksisylinterinen 11° Testastretta. Siinä on desmodromisesti ohjattu venttiilikoneisto sekä 111 hevosvoimaa. Moottorin öljynvaihtoväli on 15 000 km ja venttiilien tarkistusväli 30 000 km. Käyttökelpoista tehoa on luvassa erityisesti matalilla ja keskikierroksilla.
Täysin säädettävään Öhlinsin alustaan kuuluu etuteleskooppi, joka painaa 0,6 kg vähemmän kuin normi-Monstereissa ja parantaa ajotuntumaa sekä kasvattaa maavaraa ja kallistuskulmia. Jousituksen setup on urheilullinen, joten pyörä sopii sekä mutkatielle että radoille.
Öhlinsin komponentteihin kuuluu myös säädettävä ohjausiskunvaimennin.
Jarruina ovat samat Brembo Stylema -etusatulat kuin Monsterissa. Jarrulevyjen halkaisija on edessä 320 mm ja levyt ja satulat ovat yhteensä 0,9 kg kevyemmät kuin perus-Monsterissa.
Pyörässä on uudet taotut vanteet, jotka ovat 1,86 kg kevyemmät kuin alkuperäiset. Se pienentää inertiaa edessä 21,8 % ja takana 26,9 %.
Monster 30° kuljettajaa avustava elektroniikka on huippua. Sitä kuvastavat mm. kaarre-ABS, vetoluiston esto ja wheelien hallinta. Pyörässä on myös salamannopeat startit takaava lähtöavustin. Litiumakku kuuluu vakiovarusteisiin.
Kolme ajotapavalintaa: Sport, Road ja uutuutena Wet – mahdollistavat ajamisen kuljettajan mieltymysten ja tarpeiden mukaan. Pyörän hallinta tapahtuu 4,3 " tft-mittariston avulla.
Ducati Monster 30° Anniversario:
- – Trikolori-juhlaväritys
- - Laatta jossa nimi ja pyörän numero
- - Mittariston juhla-animaatio
- - Sportti-istuin juhalogolla
- - 937 cm3 Testastretta 11° moottori
- - Teho 111 CV / 9.250 rpm
- - Maksimivääntö: 9,5 Nm / 6.500 rpm
- - Katulaillinen Termignonin slip-on-vaimennin
- - Märkäpaino 184 kg
- - Alumininen runko
- - Alumiininen takakeinuhaarukka
- - Öhlinsin alusta; edessä NIX30 etuhaarukka, takavaimennin
- - Öhlinsin ohjausiskunvaimennin
- - Taotut alumiinivanteet
- - Etu- ja takalokasuoja hiilikuitua
- - Led-valot ja vilkut
- - 4,3" väri-tft-näyttö
- - Kolme ajotapavalintaa
- - Kaarre-ABS, kolme eri asetusta, myös pelkkä etujarrun ABS
- - Vetoluistonesto 8 tasoa, Wheelien hallinta 4 tasoa
- - Lähtöavustin 3 tasoa
- - Brembon etujarrut. 2 kpl 320 mm levyjä, Stylema monoblokkisatulat, radiaalipääsylinteri ja sintratut jarrupalat
- - Istuinkorkeus 840 mm
- - Vaihdeavustin
- Litium-ioniakku
- - Pirelli Diablo Rosso IV renkaat