Erno Kostamoa on syystäkin pidetty suomalaisten suosikkina Imatranjoihin, mutta Eemeli Lahti uskoo vakaasti mahdollisuuksiinsa kukistaa Kostamo legendaarisella Jarno Saarinen Circuit Imatra -katuradalla.
”Jos jossain luokassa pääsen ruiskuttamaan kuohujuomaa, niin olen tyytyväinen ja tietenkin haluan olla nopein suomalainen”, sekä 600- ja 1000-kuutioisissa ajava Eemeli Lahti sanoo.
Tämä tarkoittaa suoraa haastetta Suomen ykkösnimelle Erno Kostamolle.
”Kostamon päänahkaa haetaan viimeistään sunnuntaina”, Lahti naurahtaa.
26-vuotiaalla Lahdella ei ole kovinkaan paljoa katuratakokemusta, sillä hän on ajanut vain kerran Vuoksen rannalla. Tämä tapahtui viime vuonna, kun hän päästeli Imatralla näytösajossa Kawasakin H2R:llä muutaman ratakierroksen. Vauhtia kyllä riitti, sillä Lahti mittautti pääsuoralla 348 kilometrin tuntinopeuden
”Jos ei lasketa lentokonetta, niin se on kyllä kovin vauhti mitä olen moottoriajoneuvolla kokenut ja nyt olin tietenkin itse puikoissa. Se tuntui todella hyvältä ja tykkäsin radasta todella paljon. Se oli todella siisti kokemus.”
Katuradalle siirtyminen on monelle kuljettajalle suuri asia, sillä tässä kilpailumuodossa vaaraelementtejä on aivan toisella tavalla. Lahti on kolunnut kansainvälisiä ratoja koko elämänsä, joten nyt oli aika tehdä tällainen siirto.
”Totta kai vaara ja adrenaliini ovat sellaisia asioita, joita nuori mies jahtaa, mutta nyt oli sellainen hetki, että koin olevani valmis tähän. Kypsyyttä ja ikää on tullut lisää ja se suurin kouhottaminen on jäänyt pois. Nämä seikat antoivat riittävän varmuuden osallistua kisaan”, Lahti toteaa.
Kilpailu on ykkösasia, mutta Lahti ei myöskään halua sivuuttaa sitä tosiasiaa, että Imatranajo on jotain aivan erityislaatuista.
”Tapahtuma kokonaisuudessaan on todella upea. Koko se yhteisö, yleisö, kaupunki ja niiden luoma fiilis. Rata on tietenkin niin ikään hieno, jos miettii lehmuskujat ja kaikki muut. Se koko viikonlopun jatkuva huippufiilis antaa kuitenkin katsojille ja kuljettajille eniten. Siksi se on niin suosittu.
Lisää kovia ulkomaalaisnimiä kuljettajalistalle
Imatranajon kuljettaja lista alkaa näyttämään todella kovalta, sillä mukana on aiemmin jo julkaistu, 13 voittoa Mansaaren ajoista napannut, Peter Hickman ja nyt listalle nostettiin Penz 13 -tallin David Datzer ja Sheridan Morais.
Mielenkiintoiseksi tämän kaksikon tekee eritoten se, että kun Erno Kostamo voitti Macau Grand Prixin, miehitti tämä kaksikko palkintokorokkeen seuraavat korokkeet.
Saksan Baijerista kotoisin oleva, 31-vuotias Datzer on todella kokenut kuljettaja katuradoilla ja kaiken lisäksi hän rakastaa Suomea ja Imatran haastavaa rataa.
” Imatran rata on hieno, järjestelyt toimivat ja katsojia on runsaasti. Se, kuinka pitkään Suomessa on valoisaa, on jotain aivan uskomatonta, Datzer sanoo.
38-vuotias eteläafrikkalainen Sheridan Morais saattaa olla monelle suomalaiselle tuttu nimi, sillä hän ajoi aikoinaan supersport-luokassa Kallio Racing -tallissa. Sittemmin hän on ajanut niin Superbike-luokassa kuin katuradoillakin. Macau Grand Prixissä hän ruiskutti kuohujuomaa Kostamon vieressä kolmospallilla.
” Odotan innolla Imatranajoja, sillä kuten tiimipäällikköni Rico Penzkofer on sanonut, tämä on yksi maailman parhaista katuratakilpailuista. Olen kuullut, että fanit ja kaikki katsojat rakastavat tätä tapahtumaa ja heitä on tulossa radan varteen paljon. Olen todella kiitollinen, että saan kokea tämän”, Morais kertoo.