Rengaspaineiden tunnistus- ja valvontajärjestelmät (RTVJ) ovat ideaaleja sekä autoihin että erityisesti moottoripyöriin, sillä ne parantavat ajoturvallisuutta melkoisesti erityisesti viimemainituissa. Jos auton ajokäytös muuttuu matalilla rengaspaineilla tai renkaan tyhjetessä, niin moottoripyörällä vaikutukset ovat moninkertaiset ja renkaan tyhjeneminen vauhdissa on todella vakava tilanne. Tämä johtuu siitä, että keskipakovoima saattaa pitää renkaan "kasassa", kunnes vauhti laskee sopivasti, rengas menee kasaan, ja silloin voikin tulla äkkilähtö pöpelikön puolelle.
Myös polttoainekulutus kasvaa vajailla renkailla ajettaessa, hallittavuus heikkenee ja rengas kuluu nopeammin. Tähän voi taas lisätä kertoimia moottoripyörästä puhuttaessa.
Tämänkertainen RTJV on malesialaista alkuperää oleva IndieGoGo-hanke, ja sen autoversion nimi on Fobo Tire, moottoripyörille suunnattu taas Fobo Bike. Alunperin rahoitusta haettiin vain autoversioon, mutta kun alkuperäinen rahoitustavoite 22 000 € tuli täyteen moninkertaisesti, niin tuotetta laajennettiin myös moottoripyöriin.
Tätä kirjoitettaessa rahoitusta on tullut jo 125 170 euroa, joten tavoite on ylitetty 569-prosenttisesti. Hanke päättyy 16.10., joten jos haluat mukaan tukemaan sitä ja Fobosi edullisemmin, niin ei kannata aikailla.
Fobot ovat käytännölliset
Kuten oheisesta jutun aloituskuvasta käy ilmi, sensori korvaa renkaan venttiilihatun. Asentaminen on tavattoman yksinkertaista: ruuvaat vanhan hatun irti, ja asennat tilalle Fobon paineanturilla ja Low Energy-, matalaenergia-Bluetoothilla sekä lämpötilasensorilla varustetun hatun. Siinä kaikki. Lisäksi Foboihin saa erikseen varkaudenestorekaat, jotka kiinnitetään työkalulla.
Tosin, jos joku eksyy varastamaan sensorisi, hän ei kuitenkaan pysty käyttämään niitä, sillä jokaiselle Fobolle luodaan oma käyttäjätili.
Fobo käyttää siis Bluetoothia kommunikoidessaan älypuhelimesi kanssa. Tunnistin käyttää kahta CR2032 paristoa, joiden pitäisi valmistajan ilmoituksen mukaan olla helposti vaihdettavissa. Älypuhelinsovellus, jonka saa sekä Android- että iOS-puhelimiin mahdollistaa ohjelmoimaan sekä maksimi- että minimipainealueet sekä lämpötila-alueet. Näytölle ilmestyy lukemat suoraan sekä paineista että lämpötiloista kaikille renkaille erikseen.
Järjestelmä tarkkailee rengaspaineita jatkuvasti, myös silloin, kun et aja. Tämä varmistaa sen, että sinulla on pyörän selkään noustessasi reaaliaikainen tieto sen renkaiden tilasta. Voit myös varustaa usemman pyöräsi Foboilla, ja tarkkaillessasi voit vain valita sen pyörän, jota haluat seurata. Fobot voi myös jakaa kaverin kanssa sähköpostitse, jolloin hän voi käyttää pyörääsi lainatessaan Fobojesi välittämää tietoa hyväkseen.
Autoversiolla voi tarkastaa 20 eri auton rengaspaineet.
Ja edulliset
Tällä hetkellä Foboja saa vielä varhaistilaajan edulla. Hinta on 65 dollaria eli 51 euroa parilta. Hinta nousee 70 euroon, kun rahoituskierros päättyy.
Autosetin hinta on vielä 90 dollaria, 70 euroa, mutta se nousee 16.10 jälkeen ja on 4.11. asti 139 dollaria, 109 euroa. Päälle tulee ainakin autopaketissa rahti, 20 dollaria.
On huomattava vielä, että auto- ja mp-versiot eivät toimi toisissaan. Hinnat ovat kuitenkin edulliset muihin vastaaviin järjestelmiin verrattuina. Video alla selventää järjestelmän toimintaa. Asiaan voi käydä tutustumassa myös valmistajan sivuilla.
Oheinen juttu ilmestyi Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä alun perin 11.10.2014.