Tämä uutuus on tulosta yhteistyöstä intialaisen, maailman toiseksi suurimman moottoripyörävalmistajan, Hero MotoCorpin kanssa. Vaikka tulevasta mallista on spekuloitu, sen kuvat ovat vuotaneet julkisuuteen ensimmäistä kertaa, ja antavat aika paljon yksityiskohtaistakin tietoa.
Toisin kuin X350-malli, joka näyttää enemmänkin Harrikaksi tuunatulta Benelli 302 S:ltä (joka se teknisesti onkin), Hero-Harley noudattaa paljon paremmin sukunäkönsä vaatimuksia.
Siinä on esimerkiksi pyöreä LED-ajovalo, jossa on suorakaiteen muotoinen päivänajovalo, kulmikas tankki sekä yksiosainen istuin, jotka antavat pyörälle scramblerimaisen siluetin.
Takana on suorankaiteenomainen ovaali perävalo ja matalalta vedetty pakoputkisto tummennettuine vaimentimineen. Harleymainen erikoisuus on myös kaksiväriset alumiinivaluvanteet. Ne ovat saattaneet saada inspiraatiota H-D Iron 883:sta. Mittaristo on perinteisen pyöreä ja simppeli – toki digitaalinen, ja se näyttää sekä aikaa, nopeutta, kierroslukua, polttoaineen määrää että ajetun matkan. Se saattaa olla varustettu älypuhelinyhteydellä, sillä se on Heron malleille varsin tyypillistä.
Tämän jutun aloituskuvana on kiinalaisen QJMotorsin valmistama X350. Oheinen Instagram on puolestaan AutoCar Indian sivuilta, ja siinä on nähtävissä useampi kuva tulevasta 400-500 kuutioisesta "Intian Harrikasta". Heron valmistaman Harleymäisyys verrattuna kiinalaiseen on selvästi nähtävissä.
View this post on Instagram
Uusi moottori on yksisylinterinen, ilma-öljyjäähdytteinen ja tilavuudeltaan 400-500 cm3. Tilavuuden paljastaa Instagram-kuvissa näkyvä "HD 4XX"-rekisterikilpi. Moottori voisi olla puolikas nyttemmin naftaliiniin joutuneesta 883 cm3 V-twinistä. Teho lienee jossain 30 hevosvoiman paremmalla puolella. Kuvien perusteella pyörässä on hihnavedon sijasta ketju, ja vaihteisto lienee kuusivaihteinen.
Harrikka ilman V-twiniä ja hihnavetoa kuulostaa vähän oudolta, mutta epäilemättä tavoitteena onkin hankkia merkille uutta – aloittelevaa – käyttäjäkuntaa.
Mallissa on kaksoiskehtorunko, USD-etuhaarukka ja kaksi vaimenninta takana. Vannekoko on edessä 18 takana 17 tuumaa ja pyörässä on levyjarrut sekä edessä että takana.
Ajoasento on neutraali, ja vaikuttaisi, että pyörässä on myös kallistusvaroja tarpeeksi.
Mielenkiintoisin kysymys on tietysti se, milloin malli tulee markkinoille sekä tuleeko se globaaliin jakeluun. Hero on suuri valmistaja, joten sillä riittää varmasti kapasiteettia, ja kun visuaaliset ja perinteeseen liittyvät asiat näyttävät olevan kohdillaan, vuosi 2024 vaikuttaa molemmissa suhteissa varsin kiinnostavalta.
Pikku-Harleyssä käytettävä uusi moottori saattaa olla Heron omia perujakin, sillä se on kehittämässä yli 400cc moottoria rakentaessaan kilpailijaa Royal Enfieldin Himalayanille.
Aiheesta aiemmin:
Kovaa vääntöä Intiassa: Herolta tulossa kilpailija Royal Enfieldin Himalayanille
Hero alkaa valmistaa uutta retro-Harley-Davidsonia Intian markkinoille
Hero perusti erillisen liiketoimintayksikön Harley-Davidsonien myyntiin Intiassa
Harley-Davidson: Hero hoitaa Harley-valmistuksen ja edustuksen Intiassa
Harley-Davidson etsii vakavissaan kumppania Intiasta