Suomen Moottoripyöräkouluttajat SMOK ry valitsi vuoden 2022 moottoripyöräkouluttajaksi liikenneopettaja, autokouluyrittäjä Jyrki Annalan Kangasalta. Annala on kouluttanut pian kolmekymmentä vuotta kestäneen kouluttajauransa aikana noin 1500 motoristia ja suunnilleen saman verran mopo-oppilaita.
– Toimimme edelleen perinteisenä kivijalkayrityksenä, ja meillä hoidetaan luokkaopetus omissa tiloissa. Oppilaat pääsevät myös vaihtamaan ajovarusteet sisätiloissa ennen ajoharjoituksia, Annala kertoo.
Järvikulman Autokoulun moottoripyöräkursseilla koulutetaan vuosittain 50–60 oppilasta A-luokan ajokortteja varten. Mopo-oppilaita on ollut vuosittain huomattavasti enemmän kuin moottoripyöräoppilaita vuodesta 2011, jolloin mopokortin suorittajille tuli pakollinen käsittelykoe.
– Emme kuitenkaan opeta mopoilijoita vain kuljettajatutkinnon käsittelykokeeseen, vaan jokaisen kanssa ajetaan vähintään kolme tuntia, jotta ehditään edes hieman opettelemaan liikenteessä ajoa ja havainnointia, Annala painottaa.
Jyrki Annala kouluttaa itse keväästä syksyyn autokouluissaan pelkästään mopo- ja moottoripyöräoppilaita. Varsinainen sesonki alkaa, kun lumet sulavat ja pihat harjataan.
– Sesongin alkaessa teen kuutena päivänä viikossa töitä aamusta iltaan, koska suma täytyy silloin purkaa, ja kaikilla on kauhea kiire saada ajokortti, Annala naurahtaa.
Laadukkaat kouluttajat katoavaa kansaperinnettä
Jyrki Annalan mielestä moottoripyöräopetuksen taso on laskenut, ja paljon asioita jää helposti opettamatta. Vuoden 2018 ajokorttilain muutokset vähensivät vaadittavia ajo-opetusmääriä eikä teoriaopetuksessa ole enää pakollisia moottoripyöräaiheisia tunteja. Järvikulman Autokoulussa onkin otettu käyttöön vapaaehtoinen teoriapaketti moottoripyöräoppilaille.
– Koulutuksen trendi tuntuu nykyään olevan se, että oppilaiden pitäisi itse osata hakea tarvittavat tiedot. Nykysysteemi on valitettava. Monta tositarinaa ja käytännön esimerkkiä jää nyt kertomatta, eikä niitä ajotunneillakaan saa kerrottua, kun opettaja ajaa oppilaan perässä, Annala harmittelee.
Uusien liikenneopettajien näyttötutkinnon vaatimukset eivät nekään saa kokeneelta kouluttajalta kehuja. Suomen Moottoripyöräkouluttajat SMOK ry on vuosia tehnyt töitä opetuksen tason parantamiseksi. SMOK on luonut moottoripyöräkouluttajia varten vapaehtoisen testijärjestelmän, jonka läpäisemällä voi osoittaa kouluttajataitonsa. Kaikissa autokouluissa ei kuitenkaan ole SMOK ry:n auktorisoimia kouluttajia.
– Valitettavasti moottoripyöräopettajien taso on niin heterogeeninen, että oikein hävettää. Taso on laskenut. Tämä on mestari-kisällihommaa, jossa oppi saadaan usein siellä, missä hommaa tehdään ammattitaidolla. Mielelläni ottaisin tähän oppiin nuorempia opettajia. Meitä on jo vähemmistö, jotka tätä tekevät. Pyöräkouluttajat ovat nykyään katoavaa kansanperinnettä, Annala toteaa.
Mestari-kisällimallilla välittyy hiljaista tietoa
– On paljon hiljasita tietoa, mitä vanhempi kouluttaja voisi välittää tuleville opettajasukupolville, Annala uskoo – Silmä harjaantu vuosien mittaan. Välillä joutuu menemään istumaan pyörän takapenkille ja treenauttamaan vaihtamista, jos toinen ei ole koskaan aiemmin ajanut moottoripyörällä.
– Koulutuksessa on myös riskinsä. Vuosien saatossa on joutunut näkemään, miten katsastuskonttorille on jouduttu tilaamaan ambulanssi, kun alkuharjoitteluun on annettu liian huonot ohjeet. Itsellä on ollut myös hyvää tuuria, että näin ei ole käynyt.
– Nykytilanteeseen on johtanut jokunen vuosi sitten tapahtunut liikenneopetuksen vaatimusten muutos. Sitä ennen kevarikorttiin vaadittiin 9 ajotuntia. Jos oli mopokortti ennestään, selvisi 8 tunnilla. Mutta nyt opetustuntivaatimus on viisi, joten prosentuaalisesti miltei puolet putosi pois.
– Nykyään ei millään ehditä kevarikuskien kanssa treenaamaan mitään hankalampaa, kuten yksisuuntaisia tai keskustassa ajamista, hyvä kun kolmioristeykseen tuloa ja kiihdytyskaistalle tuloa, Annala murehtii. – Pahinta on, ettemme ehdi varmistaa kuljettajien osaamista, kun tuntimäärä niin vähäinen. Viidellä ajotunnilla kortin saa läpi kesässä korkeintaan 1-2 kuljettajakokelasta.
– Me laskutamme 5 tunnista, mutta ajatamme 6. Yleensä ennen ajokoetta ajatamme sen ylimääräisen tunnin asiakkaan huomaamatta, että pystymme varmistamaan osaamisen.
Aiemmin korttivaatimuksiin kuului myös 6 tunnin teoriaosuus moottoripyöräilystä.
– Nyt se pitää korvata itseopiskelulla. Suurin ongelma on se, että asiakas ei voi tietää, mitä jää tietämättä. Aloitimme pitämään kerran kuussa talkoina 1.5-2 tuntia kestävän pyörätunnin, jossa vähän avaamme moottoripyörilyä. Se on eräänlainen referaatti siitä vanhasta kuuden tunnin teoriajaksosta, että ihmiset edes titeäisivät, mitä pitää opiskella, ennen kuin pyöräkorttia ryhtyy ajamaan, Annala kertoo.
– Tunteihin on ollut todella kovaa kiinnostusta. Kevarikuskit tulevat ilman muuta, kun olemme keskustelleet heidän vanhempiensa kanssa, mutta mukaan tulevat myös nuoret aikuiset ja keski-ikäiset.
– Kaipaisin lisää myös teoriatunteja, ei välttämättä kuutta, kolmekin riittäisi. Se olisi joka tapauksessa parempi kuin nykytilanne.
Liikenneopettajien koulutus kaipaa kohennusta
– Kaikki, jotka moottoripyöräopetusta tekevät, eivät välttämättä ole täysin ajan tasalla, ja kokonaisuus ei ole tarvittavan laadukasta.
– Sen lisäksi, että siihen korttiluokkaan, mihin kouluttaa pitää olla itsellä kortti, pitäisi myös osata ajaa. Kyse on eettisestä asiasta: minullakin on rekkakortti, mutta ei kompetenssia opettaa. Jos kouluttaa moottoripyöräkorttia, pitää myös oikeasti osata ajaa moottoripyörällä, Annala uskoo.
– Motoristi on edelleenkin itsensä pahin vihollinen, siihen asiaan pitäisi panoksia pystyä lisäämään. Itseopiskelemalla tie on vaikea.
Jyrki Annala osallistui ensimmäisen kerran SMOK ry:n kouluttajatesteihin vuonna 2000, jolloin hän suoritti hyväksyttävästi hitaat käsittelytehtävät, kirjallisen kokeen, rata-ajon sekä maastoajokokeen. Seuraavana vuonna Annala läpäisi myös kouluttajan opetusnäytön sekä nopeat ajotehtävät, ja hänet auktorisoitiin moottoripyöräkouluttajaksi vuonna 2001.
– Oma moottoripyöräharrastus on tärkeää. Kevarikortin suorittaneista tulee hälyttävän vähän korttiluokan korottajia, joista kasvaa motoristeja, Annala pohtii harrastuksen tulevaisuutta.
Kouluttajatestien jälkeen Jyrki Annala on kehittänyt säännöllisesti omia kouluttajavalmiuksiaan useilla jatkokoulutuskursseilla sekä SMOK ry:n ja MP 69:n kouluttajatapahtumissa. Oma, jo mopo- ja kevari-iästä alkanut jatkuva harrastus maastossa ja maantiellä on pitänyt yllä ajotuntumaa ja mielenkiintoa lajiin.
Paljasjalkainen kangasalalainen Jyrki Annala valmistui liikenneopettajaksi vuonna 1994. Moottoripyöräoppilaita hän opetti jo opiskelu- ja harjoitteluaikanaan. Oman yrityksensä Järvikulman Autokoulu Oy:n Annala perusti vuonna 1999. Yrityksellä on kolme toimipistettä, yksi Kangasalla ja kaksi Tampereella. Autokoululla on alan nykysuuntauksista poiketen kiinteät toimitilat luokkahuoneineen eikä yritys kuulu mihinkään valtakunnalliseen autokouluketjuun.
Aikaisemmat vuoden moottoripyöräkouluttajat
Suomen Moottoripyöräkouluttajat SMOK ry valitsi Vuoden moottoripyöräkouluttajan nyt 22. kerran.
Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry on vuonna 1994 perustettu järjestö, jonka tarkoituksena on edistää moottoripyöräkoulutusta ja kouluttajien ammattitaitoa. Jäseniä on 120, joista vajaa puolet on yhdistyksen testit läpäisseitä, auktorisoituja kouluttajia.
SMOK toimii tiiviissä yhteistyössä muiden liikennealan järjestöjen kuten Liikenneturvan, Suomen Autokoululiiton, Suomen Motoristit ry:n ja MP69:n kanssa. Vuoden moottoripyöräkouluttaja valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2001.
Vuoden moottoripyöräkouluttajat vuodesta 2001
2022 Jyrki Annala, Kangasala
2021 Teemu Lindgren, Helsinki
2020 Laura Liimatta, Kemi
2019 Tony Lind, Nokia
2018 Arto Raappana, Lahti
2017 Kai Niukkanen, Helsinki
2016 Esa Elo, Pori
2015 Jussi Korhonen, Oulu
2014 Janne Tervola, Helsinki
2013 Pertti Jaakkola, Pori
2012 Juha Vaskunlahti, Punkalaidun
2011 Antti Kortesuo, Juupajoki
2010 Jarmo Jokilampi, Kangasala
2009 Jari Jokilampi, Kangasala
2008 Kari Hanski, Tampere
2007 Seppo Tuumi, Pori
2006 Jari Tuores, Vaasa
2005 Timo Anttila, Porvoo
2004 Jyri "Jysky" Tengman, Riihimäki
2003 Joni Kuusisto, Vantaa
2002 Petri Tuovinen, Tampere
2001 Jyrki Hannonen, Järvenpää