Vuosi 2022 oli moottoripyörille jälleen kasvun vuosi. Ensirekisteröinnit nousivat 2,9 % (+107 kpl). Pienempien 0-755-kuutioluokkien 12 %:n (+251 kpl) kasvu paikkasi isompien 756-kuutioisten ja sitä isompien moottoripyörien 9,1 %:n (-144 kpl) laskua.
”Tarjonta pienemmissä kuutioluokissa on laajentunut viime vuosina. Osa motoristeista on vaihtanut pienempiin pyöriin, jotka ovat edullisempia ja helpompia käsitellä. Tämä kehitys on nähty esimerkiksi ikääntyvien moottoripyöräilijöiden keskuudessa, mutta myös monet uudet ja nuoret motoristit hankkivat ensimmäiseksi pyöräksi uuden pienikuutioisen pyörän, jota on mahdollista ajaa A2-kortilla”, kuvailee Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Jarkko Tuomisto.
Isojen 756-kuutioisten ja sitä suurempien moottoripyörien kysynnässä nähtiin vuonna 2020 peräti 28 prosentin harppaus, ja kahtena viime vuotena on Tuomiston mukaan palattu kohti normaalitasoa.
”Suuremmissa pyörissä painopiste on ollut monikäyttöisissä Adventure-pyörissä, tämä trendi on jatkunut jo useamman vuoden ajan”, hän kertoo.
Huomattavaa on, etteivät toteutuneet rekisteröinnit kerro koko totuutta kysynnästä tai trendeistä, koska lähes kaikki valmistajat raportoivat kärsineensä edelleen saatavuushaasteita. Tälle vuodelle saatavuus näyttää paremmalta sekä uusien mallien tuotannon että jälleenmyyjien varastosta löytyvien pyörien osalta.
Moottoripyörien kokonaismarkkina on kasvanut 30 % vuodesta 2017.
”Moottoripyöräilyn suosiosta kertoo se, että inflaation laukkaamisesta huolimatta uusille moottoripyörille on kysyntää. Kiinnostus kohdistuu nyt edullisempiin laitteisiin. Viime vuosien komeiden myyntilukujen myötä moottoroitujen kaksipyöräisten satulaan on löytänyt vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi joukko uusia kuskeja, ja nähtäväksi jää siirtyvätkö he kokemuksen karttuessa isompiin ja tehokkaampiin pyöriin, vai peräti sähköpyöriin”, Tuomisto pohtii.
Moottoripyörien ja mopojen rekisteröinnit vakaalla tasolla Euroopan keskeisillä markkinoilla
Euroopan moottoripyörävalmistajien liiton ACEMin mukaan uusien moottoripyörien rekisteröinnit viidellä Euroopan suurimmalla markkina-alueella (Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Yhdistynyt kuningaskunta) nousivat 0,1 prosentilla 950 400 kappaleeseen vuonna 2022. Rekisteröintimäärät olivat nousussa Espanjassa (+6,3 %) ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa (+1,9 %). Ranskassa nähtiin 6,6 % lasku.
Mopoja rekisteröitiin yhteensä 255 900 kappaletta ACEMin seuraamalla kuudella mopomarkkinalla (Belgia, Ranska, Saksa, Italia, Alankomaat ja Espanja). Laskua tuli 3,4 % vuoteen 2021 verrattuna. (Lähde ACEM)
Sähkömoottoripyörät odottavat tulemistaan
Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto uskoo, että lähivuosina Suomessa nähdään sähkömoottoripyörien rynnistys markkinoille – jos edellytykset toteutuvat.
”Näemme sähkömoottoripyörät alan seuraavana merkittävänä kehitysaskeleena. Teemme töitä, että niiden tarjonta ja kysyntä saataisiin kasvuun. Toistaiseksi aika ei ole vielä ollut kypsä. Alan tuotanto- ja materiaalikustannukset ovat olleet nousussa, ja tärkeistä komponenteista on ollut pulaa. Lisäksi mikään laki tai määräys ei toistaiseksi ohjaa valmistajia sähköpyörien suuntaan”, Tuomisto kertoo.
Yksi jarruttava voima liiton mukaan on moottoripyörien epätasa-arvoinen verotus. Moottoripyörien autoveron taso on korkea henkilöautoihin verrattuna ja erittäin korkea (2,4- kertainen) suhteessa niiden CO2-päästöihin (lähde Suomen Motoristit ry).
”Verotus ei toistaiseksi kannusta sähkömoottoripyörän ostamiseen. Hankinnan yhteydessä perittävä autovero poistettiin sähköautoilta, mutta ei sähkömoottoripyöriltä. Olemme käynnistäneet edunvalvontatyön nopeuttaaksemme sähkömoottoripyörien markkinoille tuloa verotusta tasapäistämällä”, Tuomisto sanoo.
Moottoripyöräalalla lisääntyvä ja muuttuva osaajatarve
Toimialalla kuin toimialalla on tällä hetkellä pulaa erityisesti ammatillisen peruskoulutuksen saaneista osaajista. Myös moottoripyöräily on lähivuosina mielenkiintoisessa tilanteessa.
”Erityisesti asentaja- ja huoltohenkilöstöstä on pulaa. Sähköistyminen ja lisääntyvä elektroniikka tuovat uusia vaatimuksia työtehtäviin, mutta toisaalta tarjoavat toimialalle laajat mahdollisuudet houkutella mielenkiintoisiin tehtäviin uusia osaajia”, Teknisen Kaupan Liiton johtava asiantuntija Lauri Leskinen sanoo.
Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto aikoo tutkia eri keinoja saada alan yrityksiin uusia osaajia.
”Tulemme selvittämään mm. teknisiin tehtäviin johtavien koulutusten sisällön ja niiden vastaavuuden tosielämän työhön, täydennyskoulutuksen tarpeita, oppilaitosyhteistyön mahdollisuuksia ja aktivoidumme edelleen eri viestintäkanavissa”, Leskinen listaa.