BMW:n R 12 mallia valmistettiin vuosina 1935-1942 kaikkiaan 36 000 kappaletta, se oli kuuluisa kestävyydestään ja luotettavuudestaan. Se oli myös nopea sen aikaisten standardien mukaan ja sopi erinomaisesti sivuvaunun veturiksi.
Toisen maailmansodan aikaan R 12:t palvelivat kaikkialla Itärintamalta Saharan aavikoille. Itse asiassa kaikki kyseiset mallit siinä missä muutkin yli 200cc pyörät komennettiin Saksan armeijan sotatoimiin vuodesta 1939 lähtien.
BMW R 12:ssa on 736 cm3 sivuventtiilimoottori asennettuna prässätystä metallista valmistettuun runkoon. Pyörässä on alkuperäinen Sun-kaasutin. Bokserimoottorin voiman välitti takapyörälle kardaaniakseli nelivaihteisen käsivaihteiston kautta. Yksikaasuttimisen mallin, kuten tämä kuvissa oleva, teho oli 18 hevosvoimaa ja huippunopeus 110 km/h. Kaksikaasuttimisen version teho oli 20 hevosvoimaa.
Kuvissa näkyvän ja tänään myyntiin Mecumin huutokappaan Las Vegasissa tulevan pyörän on restauroinut saksalainen spesialisti Hubert Fehrenbach.
BMW R 12 perustui R11 malliin ja esiteltiin vuonna 1935 Berliinin autonäyttelyssä. Uutta siinä oli se, että BMW käytti ensi kertaa hydraulisesti vaimennettua etuteleskooppia prässätyn runkorakenteen lisäksi. Pyörän kuivapaino on 162 kg.
Sotatoimissa malli sai miltei legendaarisen maineen kestävyytensä vuoksi.
Gütenbachissa Saksassa asuva Fehrenbach kertoo R 12 malleista seuraavaa:
"Kun löysin R 12 -malleja Itä-Euroopasta ennen muurin murtumista (Berliinin muuri murtui 1989), ne olivat aina ajokunnossa. R 12 on todellinen työhevonen ja ehkä kestävin BMW, mitä on koskaan valmistettu ainakin sotaa edeltävällä ajalla."
Pyörä on varustettu 7 tuuman rumpujarruilla ja jousitetulla satulalla sekä magneettosytytyksellä.
Lisätietoja Mecumin sivuilta täältä.
Aiheesta aiemmin:
BMW:ltä tavaramerkkihakemus pienemmästä, R 12 cruiserista – kisa Harleyn kanssa kovenee?
Legendaarisen BMW R71 -pyörän sähköinen klooni ReVolt on pian ennakkotilattavissa – kryptovaluutalla
Inspiroiko BMW:n moottoripyörä Applen muotoilua?