Airoh on italialainen kypärävalmistaja ja Autoliv (ALV) puolestaan maailman johtava autoalan teollisuuden turvajärjestelmien valmistaja. Tämä yhteistyö on poikinut konseptin, jossa moottoripyöräkypärään on integroitu autoista tuttu onnettomuustilanteissa täyttyvä turvatyyny kuljettajan pään alueen turvallisuuden parantamiseksi.
Prototyyppi esitellään tiistaina alkavilla EICMA-messuilla Milanossa.
Airohin t&k-osasto on tehnyt jo kahden vuoden ajan kehitystyötä yhdessä Autolivin kanssa siitä, miten moottoripyöräkypärä voitaisiin varustaa sisäänrakennetulla turvatyynyllä. Esiselvitys vahvisti, että turvatyynyn avulla saavutetaan merkittävää parannusta vaarantamatta airbag-kypärän designia, painoa tai mukavuutta.
Esiselvitys sai inspiraationsa nuorelta ja skarpilta italialaiselta insinööriltä Roberta Descrovi'lta. Yliopistotutkintoon opiskelunsa aikana hänen intuitionsa oli keskittyä siihen, voisiko airbag-järjestelmällä varustettu kypärä tuoda lisäsuojaa verrattuna nykyisiin kypäröihin.
Uuden kypäräjärjestelmän tavoitteena on luonnollisesti parantaa motoristien turvallisuutta kolaritilanteissa.
– Vähentääksemme merkittävästi moottoripyöräilijöiden vammautumista ja kuolemaan johtavia tapaturmia, meillä täytyy olla kokonaisvaltainen lähestymistapa, missä tutkimme useita yhdistettyjä vastatoimenpiteitä. Kypärän käyttäminen on edelleen paras yksittäinen turvallisuutta parantava suoja motoristille. Tietotaitomme onnettomuusdatasta, biomekaaninen osaamisemme yhdistettynä Airohin osaamiseen on loistava tilaisuus laajentaa kuljettajien pään alueen turvaa ja säästää lisää elämiä, totesi Autolivin pääjohtaja Mikael Bratt.