Oscherslebenin Motorsport Arenalla järjestettiin perinteinen Sidecar Festival, jossa kisattiin Saksan IDM-sarjan kaksi päätöskilpailua ja kaksi MM-sarjaan kuuluvaan kilpailua. Päivärinnan pyöräkunnan maraton-tasoinen suoritus palkittiin IDM-sarjan pronssilla ja kahdella viitos tilalla MM-sarjan kilpailuissa.

– Laskeskelin, että 101 kierrosta, eli reilu sata. Kyllä siinä paloi rengasta, summasi Päivärinta viikonloppunsa ja laskeskeli, että kaksi starttia onnistui.

– Kaksi viikonlopun lähdöistä meni penkin alle, mutta loput kaksi ihan ok. Viimeinen IDM-kisa oli jo ihan hyvä. Kyllä kilometrit siinäkin jo painoivat.

Vaikka suomalaishollantilaisen pyöräkunnan saldo viikonlopun MM-starteissa näytti kahta kärkiviisikkosijoitusta ja yhtä nousua podiumille IDM-sarjan kilpailuissa oli kaksikolla vaikeuksiakin.

Podiumilla.

Podiumilla.

– Ensimmäinen MM-kisa meni läskiksi kun hölmöilin startin. Takapyörän pito irtosi ja kärki pääsi siinä karkuun. Näin minä ne koko ajan, mutta se sakki ajaa sellasia 0.2 sekuntia parempia kierrosaikoja, joten en niitä kiinni saanut. Ensimmäinen IDM-kisa meni piloille, kun lähdettiin sadekelin renkailla ja rata olikin kuiva. Märkä se oli lähtösuoralla ja pitsillä, mutta muualla kuiva, Päivärinta muisteli.

Kaikesta huolimatta Team 44 Racing pilotti oli tyytyväinen viikonlopun antiin. Uran parhaat kierrosajat saksalaisradalla kertoi tiimin kehityksestä ja viitoitti viisikymppiselle tietä jatkossa.

– Kierrosajat on parantuneet aikaisemmasta. Ajoin nyt viikonloppuna parhaimpia kierrosaikoja, mitä olen koskaan tuolla radalla ajanut. Kun kaikki menee hyvin, en jää kärjelle kierrosajoissa kuin muutaman kymmenysosan, mutta pitkässä kilpailussa ero rupeaa näkymään. Nyt pitää vaan saada ajamiseen enemmän voimaa, että jaksaa ajaa noita pitkiä kisoja. Ukon pitää saada itsensä hyvään kuntoon, että pääsee tohon viiden kärkiparin vauhtiin mukaan. Enää ei riitä pelkän aamupuuron syönti, enemmän pitää tehdä kunnon eteen. Näillä kymmenillä ei enää mene niin kuin kolme-nelikymppisenä”.

Päivärinnan pyöräkunta purkittaa lyhyeksi jääneen kilpailukautensa lokakuun alussa Portugalin Estorilissa ajettavassa MM-sarjan päätösosakilpailussa. Tiimi odottelee kisaa positiivisin miettein.

– Koko paketti on hyvässä kunnossa. Ukolle vaan hienosäätöä. MM-sarjan päätöskisan rata, Estoril on minulle parempi. Mielenkiintoista katsoa, miten minä pystyn siellä haastamaan kärkipareja. Se on teknisempi ja raskaampi ajaa, Päivärinta pohti.

IDM-sarjasta tuli pronssia. Onnittelut.

IDM-sarjasta tuli pronssia. Onnittelut.

Tulokset:

IDM Sprintti 5 kierrosta:

1. , GBR/FRA Adolf RS 08:08.933, 2. GÈR Adolf RS Yamaha +1.181, 3. Manninen/Manninen FIN LCR-Yamaha +18.470,…Päivärinta/de Haas FIN LCR-Yamaha kesk.

IDM Kisa 14 k:

1. Reeves/Rousseau 21:48.716, 2. Sattler/Schmitd +13.716, 3. Päivärinta/de Haas +16.279, 4. Manninen/Manninen + 1:06.490.

MM-sarja 1. kisa 14k:

1. Ellis/Clement GBR/FRA Yamaha 21:46.670, 2. Schlosser/Fries SUI Yamaha +1.149, 3. Streuer/Kölsch NED/GER Yamaha +2.477, 4. Kershaw/Charlwood GBR Yamaha +2.842, 5. Päivärinta/de Haas FIN/NED Yamaha +13.605.

MM-sarja 2. kisa 21k:

1. Ellis/Clement 32 :32.627. 2. Schlosser/Fries +0.976, 3. Kershaw/Charlwood +11.218, 4. Streuer/Kölsch 11.985, 5. Päivärinta/de Haas +31.211.

Aiheesta aiemmin:

DM-sivuvaunut: Pari Pekka Päivärinta / Ilse de Haas kipusi kahdesti podiumille Itävallassa

Viisinkertainen maailmanmestari Pekka Päivärinta palasi tositoimiin – korkkasi kilpailukautensa Saksassa