Iittiin rakennettu Kymiringin rata on saanut Opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoitusta vuosina 2015-2018 kaikkiaan 6,5 miljoonaa euroa. Ratahanke on yksi suurimmista veikkausvarojen tukikohteista viimeisen 16 vuoden aikana, Yle kertoo
Radalla piti järjestettämän MotoGP-kisat 2020-2022. Kahtena ensimmäisenä vuonna korona tuli väliin, mutta tänä vuonna MotoGP-kisojen järjestäjäorganisaatio Dorna Sports totesi, että kisoja ei järjestetä radan turva-alueiden keskeneräisyyden vuoksi. Radan rengasvallit olivat kesken eivätkä ratamoottoripyöräilyn kuninkuussarjan vaatimalla tasolla.
Kymiring tarvitsisi ilmeisesti kipeästi rahaa radan lopulliseen viimeistelyyn ja velkasaneerauksesta selviämiseen, mutta ainakaan OKM:ltä sitä ei ole herumassa. OKM katsoo moottoriradan olevan valmis siltä osin kuin mihin ministeriö on liikuntalain mukaan avustuksia myöntänyt. Sen näkökulmasta rata valmistui 2019. Tällöin se sai Iitin kunnan rakennustarkastajalta rakennuskatselmuspöytäkirjan, jonka mukaan radan suoja-alueet ovat täysin valmiit.
Tätä ennen radalla oli jo ajettu MotoGP-sarjan viralliset testit.
Ratayhtiön tila synkkä?
Kymiringin pääomistajia ovat Suomen Moottoriliitto Oy, AKK Sports Oy ja A. Ahlström Kiinteistöt Oy. Ratayhtiön huono taloudellinen tilanne kävi selväksi viime keväänä, kun kaksi urakoitsijaa alkoi hakea ulosoton kautta saataviaan.
Heinäkuussa ratayhtiö hakeutui yrityssaneeraukseen, jonka avulla se pyrkii välttämään konkurssin. Velkaa sillä on kaikkiaan 24,7 miljoonaa euroa.
Kymiringin suurimmat velkojat ovat A. Ahlström Kiinteistöt Oy noin 12 miljoonalla eurolla, Lahden kaupungin tapahtumayhtiö Lahti Events 2 miljoonalla eurolla ja Suomen Kuntaperintä oy 0,5 miljoonalla eurolla. Lisäksi yrityssaneerausta jo puoltaneilla WS Finance Oy:llä ja Nordea Bank Oyj:llä on saatavia yhteensä noin 7,9 miljoonaa euron edestä.
A. Ahlström Kiinteistöt Oy:n edustajan mukaan ratayhtiön rivit ovat yhtenäiset ja tukevat moottorirataa, myös Ahlström aikoo pysyä ratayhtiön osakkaana.
Uhka valtiontukien takaisinperinnästä
Tällä tietoa valtio ei ole perimässä avustuksia takaisin. OKM kertoo, että avustuspäätösten mukaan rataa pitää käyttää 15 vuoden ajan päätöksessa myönnettyyn tarkoitukseen. Viimeisin avustus myönnettiin 2018, joten radan tulee olla moottoriurheilukäytössä vuoteen 2033 asti.
Vaikka rata ei olekaan MotoGP-kisakelpoinen, sillä on järjestetty kansallisen tason ratamoottoripyöräily- ja autokisoja.
OKM:n mukaan avustusten takaisinperintään saatettaisiin joutua, mikäli rata ei enää olisi moottoriurheilukäytössä, tai jos radan omistus siirtyisi sellaiselle omistajalle, jota ministeriö ei ole hyväksynyt.
Aiheesta aiemmin:
Vasta Vuoden moottoripyörätekona palkittua ratayhtiötä haetaan konkurssiin
KymiRing tarkastettu: "MotoGP-kisojen järjestämiselle ei esteitä"