Silloisen Harleyn julkistaman tiedon mukaan kyse oli jonkin komponentin säädöstenmukaisuudesta. Tarkempia tietoja asiasta ei annettu. Nyt pääjohtaja Jochen Zeitz kertoi tulostiedotuksen yhteydessä, että kyse oli kahden eri toimittajan ongelmasta: Yritys 1 toimittaa kokonaisia jarrujärjestelmiä Harleylle, kun taas Yritys 2 toimittaa ykköselle jarruletkuja. Vika oli jarruletkujen laadussa.
Kaikkiaan tuotantokatko kesti 19 päivää, ja päättyi 6. kesäkuuta. Motorcycle epäilee, että kyse oli Brembosta ja tämän alihankkijasta, sillä Brembo valmistaa jarrujärjestelmät moneen milwaukeelaisyrityksen tuotteeseen.
Brembo valmistaa jarrut myös sähköisiin Livewire-moottoripyöriin, mutta joko kyse on eri jarrupaketista, tai sitten Livewiret eivät olleet valmistusvuorossa juuri sillä hetkellä. Viime vuonna Livewiren yhtiöittämistiedon yhteydessä H-D paljasti, että niitä valmistettiin vuonna 2021 vain alle 400 kappaletta.
Joka tapauksessa tuotantoseisauksella oli negatiiviset vaikutuksensa ensinnäkin H-D:n osakekurssiin, mutta myös tuotantotavoitteiden saavuttamiseen. Harley valmisti ennen tuotantokatkosta noin 4500 moottoripyörää viikossa. 19 vuorokauden katko valmistuksessa merkitsi sitä, että 10 000 - 12 000 moottoripyörää jäi valmistumatta. Katkoksen jälkeen tuotanto on taas päässyt normaalivauhtiin, jonka pitäisi mahdollistaa tämän vuoden tavoitteiden saavuttamisen.
Tulos
Vuoden toisella, huhti-kesäkuun neljänneksellä Harley raportoi 1,286 miljardin dollarin moottoripyörä- ja siihen liittyvästä myynnistä, mikä merkitsee noin 5 prosentin laskua edellisvuoteen verrattuna. Toimitettujen pyörien määrä laski puolestaan 15 % 48 200 kappaleeseen viime vuonna valmistettuun 56 700 prätkään verrattuna. Yritys myös totesi, että liikevaihto olisi ollut juuri tuon viisi prosenttia suurempi ilman tuotantokatkosta.
Vähittäiskaupan myynti putosi 23 %, Pohjois-Amerikassa peräti 28 %.
Vaikka myynti heikkeni selkeästi, liikevoitto kuitenkin kasvoi 3 % 192 miljoonaan euroon edellisvuoden 186 miljoonasta.
Yrityksen koko liikevaihto jaksolla oli 1,468 miljardia dollaria, joka oli 4 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Liikevoitto kvartaalilta nousi 5 % 206 miljoonaan dollariin.
Harley kertoi myös odottavansa Livewiren ja AEA-Bridges Impact Corpin ja Kymcon välisen kaupan toteutuvan, ja yrityksen tulevan julksiesti listatuksi pörssiin syyskuun lopulla.
Moottoripyörien kappalemääräinen myynti ja näkymät
Harleyn mp-myynti, tuhatta kpl |
2. neljännes | ||
Moottoripyöriä kpl |
2022 | 2021 |
Muutos |
Pohjois-Amerikka | 34 900 |
48 200 |
-28 % |
EMEA= Eurooppa, Lähi-Itä, Afrikka | 8700 | 10 200 | -15 % |
Aasia ja Oseania | 6000 | 6000 |
+1 % |
Latinalainen Amerikka | 0,8 | 0,9 | -8% |
Yhteensä | 50 500 | 65 300 | -23 % |
Harleyn jälleenmyyjät möivät globaalisti toisen neljänneksen aikana kaikkiaan 50 500 moottoripyörää. Määrä laski 23 % vuoden takaisesta 65 300 pyörästä. Laskuun vaikuttivat sekä tuotantokatkos että alhainen inventaario.
Harley vahvisti edelleen tavoitteekseen 5-10 % liikevaihdon kasvun vuodelle 2022, kerrotaan Harleyn tiedotteessa.
Aiheesta aiemmin:
Harley-Davidsonin kahden viikon tuontostoppi venyi miltei kolmeen – päättyy huomenna