Uusi Metzeler Karoo 4 on tarkoitettu pyörille, joilla on käyttöä sekä asvaltilla että offroad-olosuhteissa. Rengas on suunniteltu toimimaan yhdessä edistyneimpien kuljettajaa avustavien järjestelmien kanssa. Uutuuden pitäisi tarjota merkittävää parempaa pitoa märillä pinnoilla sekä on- että offroad-ajossa, ja jopa täyden kuorman kanssa.

Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

50 / 50 rengas -kenelle?

Karoo 4 on valmistajan tiedotteen mukaan ideaalivalinta niille adventurepyörien kuljettajille, jotka ajavat matkoistaan 50 % tiellä ja 50 % offroadina, ja jotka etsivät kokemuksia ilman rajoituksia sekä luotettavuutta ja suorituskykyä eri sääolosuhteissa, stabiiliutta jopa täydellä kuormalla sekä kestävyyttä.

Myös motoristeille, jotka haluavat testata taitojaan ja pyöriensä pystyvyyttä, ja arvostavat renkaiden off-road-ominaisuuksia.

"Scrambler"-tyylisten moottoripyörien omistajille, jotka kaipaavat aggressiivisen näköistä nappularenkaiden ulkonäköä haluamatta uhrata asvalttiominaisuuksia, ja jotka tarvitsevat käsiteltävyyttä ja pitoa myös märällä pinnalla.

Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

Karoo 4:n merkittävimmät edut

- Esimerkillinen off-road-pito, kiitos patentoidun kuvion.

- Hyvä käsiteltävyys täydellä kuormallakin Metzelerin MRC -teknologian ansiosta, joka parantaa suorapitoa "nappuloista" huolimatta.

- Äärimmäinen hiertymisen, viiltojen ja repeytymisenkestävyys hiilimustaan perustuvien yhdisteiden ja renkaan "jalanjäljen" optimoinnin ansiosta.

- Huippuluokan märkäpito ja integrointi kuljettajia avustavien järjestelmien kanssa.

Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

Renkaan yksityiskohtia

Karoo 4:ssä on patentoitu renkaan kuviointi, joka parantaa sen suorituskykyä sekä asvaltilla että erityyppisissä off-road-maastoissa.

On-road-suorituskyvyn puolella on paneuduttu yleiseen käsiteltävyyteen ja käytökseen märällä pinnalla. Renkaaseen on pyritty kehittämään nappulakuvio, joka mahdollistaa kallistelun turvallisesti myös märällä pinnalla. Off-road-puolella suorituskyky on aiempaa parempi erityisesti hyvin pehmeillä pinnoilla, kuten hiekalla, mudassa ja savella.

Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

Karoo 4 -renkaan kuviointi

- Patentoitu Detratec-design, joka koostuu keskiosan lusikanmuotoisista nappuloista, jotka on erotettu sivunappuloista aaltomaisilla pitkittäisillä painanteilla. Näiden kolmen tekijän kombinaatiolla on kaksoisfuntkio: ensin se ottaa kiinni maaperästä nappuloiden välissä luoden pitkittäistyöntöä ja toiseksi se päästää irti kiitos itsepuhdistavien ominaisuuksien.

- Monitoiminen design. Nappularyhmiä toistetaan epäsäännöllisessä kadenssissa vähentämään kuvion painumista asvalttia vasten ja parantamaan rullaamisen pehmeyttä.

- Optimoitu kosketusalue, joka sisältää suuremman määrän nappuloita kontaktikohdassa Karoo 3:n verrattuna parantamaan käsittelyominaisuuksia tiellä ja osana kuljettajaa avustavien järjestelmien integraatiota.

- Patentoitu Dymatec-teknologia, suunnittelumetodi, joka säilyttää nappuloiden toiminnalliset geometriat ja renkaan suorituskyvyn myös käytettynä. Teknologiassa käytetään erilaisia urien seinämien kulmia niiden sijainnista kuvioon riippuen maksimoimaan kuvion vakauden ja kulumisen yhtenäisyyden.

Kulutuspinta ja profiili sekä rakenne

Karoo 4:n eturengas on valmistettu yhdestä seoksesta. Siinä on käytetty hiilimustaa, joka on suora kehitelmä siitä, mitä käytettiin Karoo 3:ssa. Uutuuteen on kehitetty uusi seosyhdiste, jonka pitäisi tarjota laajempi toiminta-alue ja parempi pito eri pinnoilla.

Takarengas on kaksikomponenttinen. 

- Keskiseos on 100 % hiilimustaa ja sen kulutuskestävyys on todella hyvä.

- Renkaan olat ovat 80 % hiilimustaa ja 20 % silicaa tavoitteena lämpöstabiilius jopa kovan kuormituksen alla.

Karoo 4:ssä käytetään Metzelerin MRC -teknologiaa, jossa keskiosan profiili eroaa reuna-alueista. Tämä parantaa käsiteltävyyttä, pitoa ja stabiiliutta jopa täydellä kuormalla. Takarenkaassa on lyhyemmät ja leveämmät kontaktipinnat edeltäjäänsä verrattuna, ja profiilin pitäisi pienentää kulumista ja tuoda lisää kilometrejä.

Renkaan rakenne on kevyempi edeltäjään verrattuna, kiitos mm. nolla-asteisen teräsvyön.

Rengaskoot

Karoo 4 tulee myyntiin seuraavina kokovaihtoehtoina maaliskuusta 2022 alkaen:

  • Eturengas
  • 19” 100/90-19 TL 57Q M+S​
  • 19” 110/80 R 19 TL 59Q M+S​
  • 19” 120/70 R 19 TL 60Q M+S​
  • 21”​ 90/90-21 TL 54Q M+S​

 

  • Takarengas
  • 17” 130/80 R 17 TL 65Q M+S​
  • 17” 140/80 R 17 TL 69Q M+S​
  • 17” 150/70 R 17 TL 69Q M+S​
  • 17” 170/60 R 17 TL 72Q M+S​
  • 18” 140/80 - 18 TL 70Q M+S​
  • 18” 150/70 R 18 TL 70Q M+S​
 
  • Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.

    Metzelerin uusi adventure-rengas Karoo 4.