Ducatin Pohjois-Amerikan toimintojen johtaja Jason Chinnock oli Yahoo Financen haastattelussa. Ducati toimii MotoE-sarjan ainoana sähkömoottoripyörien toimittajana vuodesta 2023 lähtien. Chinnockin mukaan se merkitsee suuria mahdollisuuksia kuluttajille suunniteltavien moottoripyörien osalta.
Hän totesi, ettei pureudu teknologiaan sen enempää, koska italialaisvalmistaja ei vielä ole julkistanut tuotteesta paljoakaan. Samalla hän totesi, että kaikki osaaminen ja kokemukset sekä teknologia, mitä kisasarjasta saadaan, siirretään myös merkin tuleviin sähköisiin katupyöriin.
– Etsimme parasta mahdollista strategiaa. Ja mikä olisi parempi tapa kokeilla tätä teknologiaa kuin kilparadoilla, missä me koekäytämme muutenkin sitä teknologiaa, joka siirtyy katumoottoripyöriimme. Täten MotoE-sarja yhdessä MotoGP:n kanssa antaa meille mahdollisuuden, koska haasteet, joita tyypillisesti koemme sähköpuolella, ovat paino ja ajomatka latauksella, vähän niinkuin autoteollisuuspuolella aikanaan, Chinnock selvittää.
Ducati esitteli alustavasti tulevaa MotoE-pyörämalliaan, V21L:ää, joulukuussa 2021: Tässä se on: Ducatin luvattu MotoE-luokan sähkömoottorinen kisapyörä – katso kuvat
Vaatimukset kovat
Ducati ei kuitenkaan vielä paljastanut pyörän teknisiä tietoja. Energican MotoE-pyörän huippunopeus radalla on parhaimmillaan ollut 257 km/h kisojen aikana. Pyörän teho on 147 hv ja vääntö 220 Nm.
Ducatin on päästävä vähintään samaan, ja samalla säilytettävä riittävä toimintasäde, ts. ratakierrosmäärä latauksella uhraamatta pyörän keveyttä akustolle, Electrek kertoo.
Ducati ei ole pitänyt kiirettä sähkömoottoripyörämarkkinoille tulonsa kanssa, koska akkujen antama ajomatka latauksella on vielä toistaiseksi varsin rajallinen.
Litiumioniteknologiassa on rajoituksensa, mutta akkuteknologia etenee, ja kiinteillä elektrolyyteillä varustettujen akkujen odotetaan parantavan merkittävästi tilannetta tämän vuosikymmenen loppupuolella.
Ennätysmyynti kertoo moottoripyöräilyn paluusta
Jason Chinnock kommentoi myös Ducatin viimevuotista ennätysmyyntiä ja antoi sille kolme syytä: ensinnäkin moottoripyöräily harrastuksena on alkanut kiinnostaa enemmän. Pandemia on vaikuttanut siihen, kun ihmiset haluavat elämyksiä ja matkailla.
Toinen syy on siinä, että yritys on löytänyt tavan identifioida ne markkinat, missä Ducati on ollut alisuoriutuja tai siltä on puuttunut läsnäolo, ja se on paikattu uusilla jälleenmyyjillä.
Kolmas syy on ollut tuotteet: Ducati investoi ja innovoi jatkuvasti isoin panoksin.
Malliesimerkki on viime vuoden eniten myyty Ducati, Multistrada V4, joka on varustettu sokeista kulmista varottavalla tekniikalla ja on muutenkin teknisesti edistyksellinen.
– Samalla olemme huomanneet paluuta moottoripyöräilyyn, mutta sen lisäksi olemme nähneet merkittävää kasvua sellaisten ihmisten määrissä, jotka ovat kokonaan uusia moottoripyöräilyn maailmassa, Chinnock totesi Yahoon haastattelussa.
Aiheesta aiemmin:
Tässä se on: Ducatin luvattu MotoE-luokan sähkömoottorinen kisapyörä – katso kuvat
Ducatilla paras vuosi koskaan: Multistrada V4 eniten myynyt malli