Nimi "Stark" voisi viitata erääseen sarjakuva- ja leffahahmoon nimeltä Tony Stark, joka tunnetaan myös nimen Ironman. Voihan se olla sattumaa, mutta voi myös olla, että on haluttu ruotsin kielen "vahvaa" merkitsevällä sanalla hakea tuplapottia.
Valmistajan mukaan Starkin Varg eli Susi-malli on loistava vaihtoehto bensiinikäyttöiselle motocross-pyörälle, sillä sen suorituskyky niittaa perinteiset mallita, ja se on hiljainen: sillä voi ajaa missä vain naapureita häiriköimättä ja se vaatii lisäksi vähemmän huoltoa.
Sovelluksen avulla muokattavissa
Sähkömoottorisena Vargia on helppo muokata oman ajotaitotason ja -tyylin mukaisesti mille tahansa radalle. Sovelluksen avulla voi säätää tehokäyrää, moottorijarrutusta, sutimisenestoa ja virtuaalista vauhtipyörää omien toiveidensa mukaan ja luoda jopa 100 ajotilaa, joista viisi voi olla samanaikaisesti asennettuna pyörään.
Vargin huipputeho on 80 hevosvoimaa, mikä on noin 30 % enemmän kuin tyypillisessä 450-kuutioisessa nelitahtipyörässä. Vääntöä on takarenkaalla tarjolla yli tuplat normaalia enemmän, eli yli 938 Nm.
Vargin tehoa voi kuitenkin säätää 1-80 hevosvoiman välillä vain muutamassa sekunnissa Stark VARG -sovelluksella joko Apple- tai Android-puhelimen avulla.
Akkuinnovaatioita
Vargissa käytettävän akkujärjestelmän energiatiheys on valmistajan mukaan maailman suurin. 6 kWh akkukapasiteetti on saatu alle 32 kg painoiseksi paketiksi, joka sisältää täydellisen kotelon, akunhallintajärjestelmän sekä muut sisäiset komponentit. Tämän ovat mahdollistaneet useat innovaatiot, joille on haettu patentteja, kuten hunajakennorakenteinen magnesiumkotelo, slippery-fingers-kennonpitimet, paineenalennusjärjestelmä sekä yksipuoleinen, akkukennot konfiguroiva kytkentälevy.
Vargin toimintasäde vastaa 450-kuutioista motocross-pyörää täydellä tankilla. Varg selviää helposti MXGP-tahtiin ajettavasta kilpailusta tai jopa kuudesta tunnista rentoa polkuajoa ja se latautuu täyteen 1-2 tunnissa laturista ja pistorasiasta riippuen.
Vargissa käytetään kevyttä, magnesiumista valmistettua hunajakennorakenteista koteloa, jolle on haettu patenttia sekä "Flying V" -rakennetta, joka kytkee jokaisen kennon suoraan koteloon. Tällöin johtavuus ilmajäähytteiseen koteloon on suuri. Sen seurauksena akun lämpötila on tasainen ja vakaa, minkä lisäksi neste- tai höyryjäähdytyksen aiheuttama tarpeeton paino poistuu.
Akku on täysin vedenpitävä ja se ylittää IP69K-vaatimukset. Luja hunajakennorakenne takaa myös hyvän suojan iskuja vastaan varmistaen akun kestävyyden, turvallisuuden ja keveyden.
Keveyttä
Akkuineen vain 110 kiloa painava Stark Varg on kevyt. Lisäksi sähkömoottorin pyörivät massat ovat murto-osa polttomoottorin vastaavista, mikä tekee ajamisesta kevyempää.
Moottori on osa kantavaa rakennetta, joten pyörän runko on 50 % "kilpailijoita kevyempi". Lujuuden piäisi kuitenkin olla samaa luokkaa ja jousto-ominaisuudet optimoidut.
Hiilikuituholkkisähkömoottorin pyörivät massat ovat murto-osa neli- tai jopa kaksitahtimoottorin pyörivistä massoista. Tämä tarjoaa keveyttä, ketteryyttä ja käsiteltävyytä.
Varg testasi ja analysoi nykyisiä ja suorituskyvyltään parhaita motocross-pyöriä. Sen perusteella se rakensi alustan, joka tarjoaa pysty-, sivuttais- sekä kiertojoustoa ja takaa ennakoitavaa, vakaata ja mukavaa ajettavuutta.
Stark on kehittänyt yhteistyössä Kayaban ja Technical Touchin kanssa pyörän pitkäjoustoisen jousituksen, joka tarjoaa 310 mm joustomatkan sekä etu- että takahaarukan osalta. Vakiolinkuston progressiokäyrä on optimoitu tarjoamaan mukavuutta ja vakautta sekä parantamaan pitoa. Saatavilla on seitsemän eri vakioasetusta kuljettajan painon mukaan viiden kilon välein, mikä tarkoittaa, että voit valita painollesi ja kyvyillesi mukautetun jousituksen.
Starkin edut pähkinänkuoressa:
- Hiljainen: Aja missä ja milloin haluat – avaa mahdollisuuksia luonnosta nauttimiseen ja ajamiseen paikoissa, joita et ole osannut kuvitellakaan lähes äänettömän moottorin ansiosta.
- Puhdas: Ei päästöjä, ei suodattimia ja yksinkertainen yllläpito. VARG ei vaadi enempää huoltoa kuin polkupyörä.
- Edullisempi ja vähemmän ajanhukkaa: Ei polttoainetta, vähemmän varaosia, vähemmän pyöräsi huoltoon hukattua aikaa, enemmän aikaa ajamiselle.
Pyörän hinta on 11 900 euroa (veroista emme osaa sanoa), ja se on jo ennakkovarattavissa, mutta toimituksiin pyörät tulevat vasta syyskuussa 2022. Lisätietoja Starkin sivuilta suomeksi täältä.