itse asiassa EU-parlamentin lokakuussa hyväksymä moottoriajoneuvoja koskeva uusi vakuutuslainsäädäntö on tarkoitettu ensisijaisesti suojaamaan EU-kansalaisia ja varmistamaan heille yhdenmukainen kohtelu EU:n alueella onnettomuustapauksissa sekä silloin, kun nämä ovat vakuuttamassa ajoneuvojaan.
Päivitettyjen sääntöjen tavoitteena on ollut sulkea lainsäädäntöä koskevat porsaanreiät ja suojata onnettomuuksien uhreja tapahtuipa onnettomuus näiden kotimaassa tai reissulla ulkomailla. Lisäksi EU-kansalaisille tulee mahdollisuus verrata eri vakuutuspalvelutuottajien ehtojen sisältöjä ja hintoja helpommin uusien ilmaisten ja riippumattomien hintavertailutyökalujen avulla.
Autovakuutusdirektiivin sisältö hyväksyttiin alustavasti 22. kesäkuuta, ja se varmistaa myös sen, että liikenneonnettomuuteen johtuneet saavat korvauksensa sellaisessakin tapauksessa, että vakuutusyhtiö joutuu konkurssiin.
Uusi direktiivi määrittää myös EU:n laajuisesti vakuutusten sisällön minimitason ja korvaussummat onnettomuuksien uhreille.
Ylisääntelyn välttämiseksi uusi direktiivi poistaa pakollisen liikennevakuutuksen piiristä kaikki ajoneuvot, jotka kulkevat alla 14 km/h (kuten puutarhatraktorit ja liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut sähköskootterit) sekä sähköpolkupyörät (joiden sähköinen avustus on rajoitettu 25 km/h).
Moottoriurheiluajoneuvot pois liikennevakuutuksen piiristä
Moottoripyörä- ja moottoriurheilufanien sekä erityisesti alan harrastajien kannalta tärkein päätös oli se, että moottoriurheiluun käytettävät ajoneuvot jätetään pois pakollisen liikennevakuutuksen piiristä.
EU on aiemmin sekoillut asiassa, ja ollut ns. Vnuk-tapauksen myötä ajamassa pakollista liikennevakuutusta myös suljetulla alueella järjestetyille mm. motocross-kisoissa käytetyille moottoripyörille.
Kyseessä on Sloveniassa sattunut onnettomuus, jossa maatilalla ohikulkeneen traktorin peräkärry osui tikkailla olleeseen herra Vnukiin ja pudotti tämän maahan, jolloin mies loukkaantui. Onnettomuus tapahtui muulta liikenteellä suljetulla alueella. Slovenian lainsäädännön mukaan kyse ei ollut liikennevakuutuksesta korvattavasta vahingosta.
Euroopan unionin tuomioistuin kuitenkin päätti vuonna 2014, että kyseisellä herra Vnukilla oli oikeus korvaukseen traktorin liikennevakuutuksesta. Päätöksellään EU tuomioistuin laajensi liikennevakuutusdirektiivin mukaista liikennevakuutuksen soveltamisalaa. Päätöksellä oli vaikutuksia myös rekisteröimättömien ajoneuvojen – etenkin off road -moottoripyörien – vakuuttamisvelvollisuuteen koko Euroopassa. Lisäksi se aiheutti epätietoisuutta "suljetun alueen" määritelmästä ja tulkinnasta.
Uusi direktiiviesitys menee vielä Eurooppa-neuvoston käsiteltäväksi. Sen jälkeen jäsenmailla on 24 kk aikaa siirtää muutokset maakohtaiseen lainsäädäntöön.
Suomen lainsäädännössä tuskin muuttuu mikään tavallisen motoristin kannalta, mutta kisa- ja harjoituskäyttöön tarkoitettujen punakilpisten moottoripyörien vakuuttaminen järkeistyy ja mahdollistaa kilpailutoiminnan jatkumisen. Toiminnassa vaaditaan kuitenkin kolmansien osapuolten vastuuvakuutus, jonka kattavuuden on oltava samaa tasoa kuin liikennevakuutuksen.
Direktiivi määrittää myös suljetun alueen kriteerejä. Riittääkö se vakuutusyhtiöille, jää nähtäväksi.
Lisätietoja Europarlamentin tiedotteesta täältä.
Aiheesta aiemmin:
Sloveniassa tapahtunut traktorionnettomuus nostaa mp-vakuutusten hintaa myös Suomessa