Aegis Rider HUD käyttää modernia sähköistä paikanninteknologiaa, kameroita ja keinoälyä (AI, Artificial Intelligence) esittääkseen optimaalisen ajolinjan kuljettajan näkökenttään.
Viime vuosien aikana on esitelty lukuisia eri järjestelmiä kuljettajan tarvitseman informaation tuomiseksi kypärän visiiriin tai pieneen, näkökenttään sijoitettuun näyttöön. Toistaiseksi olemme päässeet kokeilemaan ainoastaan kotimaista Nuvizia, jonka taru valitettavasti loppui, ennen kuin se kunnolla pääsi vauhtiin:
Kestotestissä: Nuviz, kypärään tarkoitettu heijastusnäyttölaite - onko hinnalle katetta?
Testi osoitti sen, että heijastusnäytöllä varustetusta HUDista on hyötyä. Toisaalta yksi suurista kysymyksistä on, kuten kaikkien ajoon liittyvien lisälaitteiden kanssa se, miten paljon kuljettajan näkökenttään voidaan tuoda lisää visuaalista tai korviin audioinformaatiota ilman, että se häiritsee liikaa ajamista.
Näyttää siltä, että toimivan HUD-laitteen rakentaminen ja sijoittaminen kypärään ei ole kovin helppoa. Se on haaste kypärien turvallisuudelle, kookkaat lisälaitteet tuovat lisää massaa ja ulokkeita kypärään. Näyttöelementit saattavat heikentää kuljettajan näkökenttää. Lisäksi näyttöjen laatu voi olla heikompi kuin esittelyvideoilla ja kuvissa.
Laite on haastava valmistettava, ja sen pitäisi vielä olla asennettavissa mahdollisimman moniin erilaisiin ja eri valmistajien kypäriin helposti ja kätevästi.
Aina löytyy näköjään yrityksiä, joita toimivan HUDin kehitystyö kiinnostaa, tuoreimpana sellaisena Aegis Rider, joka on ETH Zurichin spinoff-tiimin työn tulos.
Aegis Rider on vielä tavanomaista HUDia monimutkaisempi, sillä siinä hyödynnetään keinoälyä ja laajennettua todellisuutta (augmented reality) tuomaan kuljettajalle eräänlainen laajennetun todellisuuden kerros todellisen ajonäkymän päälle.
Järjestelmä käyttää apunaan kameroita, syväoppimista (deep learning) ja hahmotunnistusta. Siten se kykenee huomaamaan vaarat, kuten jalankulkijat, muut ajoneuvot, tolpat ja eläimet sekä visuaalisesti varoittamaan niistä näkökentässäsi erottuvilla värillisillä laatikoilla.
Lisäksi se on liitetty karttajärjestelmään, ja piirtää näyttöelementtiin tien päälle optimaaliset mutkien ajolinjat ja antaa ajoa helpottavia vihjeitä, kuten "hidasta" tai "kallista pyörääsi vähän lisää".
Näytöllä näkyy myös sen hetkinen nopeusrajoitus, navigointiohjeet ja pyöräsi sen hetkinen kallistuskulma.
Tällaisena järjestelmä on liian suuri sopiakseen kypärään, ja osa sen laitteista liitetään itse pyörään, kuten kamerat, sensorit ja varsinainen tietokoneosa.
Kuten oheisista kuvista ja videolta näette, järjestelmä on mielenkiintoinen. Se on kuitenkin vielä kehitystyön alla, eikä varsinaista arviota ole, milloin se on tulossa markkinoille.
Ajatus ajolinjoissa ohjeistamisesta on mielenkiintoinen, mutta sisältää myös riskinsä, koska kone taas tuskin näkee kaikkia kuoppia ja muita esteitä, mitä tielinjalla on. Ja miten luottavaisesti voi suhtautua järjestelmän antamiin ohjeisiin pimeällä ajettaessa tosi mutkaisella tiellä? Toisaalta voi olettaa, että turvamarginaalit ovat suuret, joten laite todennäköisesti ohjaa pudottamaan ajonopeutta hankalissa tilanteissa.
Kaupungeissa näyttö voi olla myös melko täynnä erilaisia liikkuvia väripalkkeja ja varoituksia ihmisistä, ajoneuvoista, suojateistä ja muista mahdollisista objekteista, jotka "normaalin" näön avulla havaittuina eivät häiritse, mutta laajennetun todellisuuden HUD-näytössä saattavat antaa liikaa signaaleja, jopa niin paljon, että häiritsevät ajoa.
Toisaalta on mielenkiintoista nähdä, saadaanko järjestelmä toteutettua joskus siihen kuntoon, että sitä pääsee testaamaan. Siihen asti suhtaudumme asiaan odottavan positiivisesti.
Asiasta kertoi New Atlas. Aegis Riderin sivuille pääset tästä. Oheisen videon voit katsoa myös täällä.