Brough Superior oli ensimmäinen moottoripyörävalmistaja, jonka pyörät pystyivät saavuttamaan rajapyykin sata mailia, noin 160 km, tunnissa. Brändin hankki omistukseensa vuonna 2014 ranskalainen moottoripyöräekspertti Thierry Henriette.
Ensi töikseen hän elvytti legendaarisen SS100-mallin ja myöhemmin julkisti yhteistyössä Aston Martinin kanssa tämän ainoan koskaan suunnitteleman moottoripyörän. Nyt vuorossa on hivelevännostalgista nimeä kantava malli "Lawrence".
Pyörän pitäisi edustaa mp-alan absoluuttista huipentumaa, sillä se on rakennettu parhaista mahdollisista materiaaleista, kuten titaanista, hiilikuidusta ja alumiinista ja sen kehitystyössä on hyödynnetty vahvaa olemassaolevaa ilmailuteollisuuden verkostoa.
Pyörä piti näytettämän jo EICMA 2020 -messuilla, mutta koronavirus otti omansa, ja messut jäivät pitämättä, joten pyörä esiteltiin yleisölle maaliskuussa 2021.
Arabian Lawrence eli Thomas Edward Lawrence, eli T.E Shaw, jolla nimellä hän kirjautui kuninkaallisiin ilmavoimiin, omisti aikanaan seitsemän Brough Superioria. Kirjoittamisen lisäksi Brougheilla ajaminen oli hänen ainoa harrastuksensa. Ne olivat hänelle niin tärkeitä, että hän kertoi niistä kirjeissään ja kirjoissaan. Jokainen hänen Broughinsa oli nimetty kuninkaallisen perimysjärjestyksen mukaan George I:stä George VII:een.
Elämäkertateoksessaan "Mint" Lawrence omistaa kokonaisen luvun sille mielihyvälle, mitä hänellä oli ajaessaan ympäri Englannin aamuisin hakiessaan aamubrunssipöytäänsä maaseudun parhaita tuotteita. Lukua pidetään edelleen hänen kauneimpana oodinaan moottoripyörällä ajamiselle.
Lawrence-malli on saanut inspiraationsa SS100-mallin mekaanisesta arkkitehtuurista, mutta Lawrencessa on muotoja, jotka on mahdollista luoda vain hiilikuidusta. Pyörän runko on titaania ja sen alumiininen etuhaarukka on Fior-tyyppinen.
Moottori on kokonaan talon omaa kehitystyötä. Sen tuotantoteknologia tulee Toulousen ympäristön vahvasta ilmailuteollisuuden verkostosta.
Lawrence-mallia valmistetaan ainoastaan 188 kappaletta Lawrencen syntymävuoden 1888 kunniaksi. Hinta Ranskassa veroineen on 66 000 euroa.
Teknisiä tietoja
- Moottori: nestejäähdytteinen 997cm3 Dohc 88° nelitahtinen V-twin. Neljä venttiiliä per sylinteri. Komposiittiketjuveto. Sylinterimitat 94 mm x 71,8 mm. Teho 102 hp / 75kW / 9600rpm, täyttää Euro 4 normit. Maksimivääntö 87Nm / 7300rpm. Puristussuhde 11:1. Elektronisesti ohjattu polttoaineensuihkutus. Synerject ECU ja 2 x 50 mm Synerject kaasuläppäkammiot.
- Polttoainetankin tilavuus 17 l. Vaihteisto: 6 vaihdetta. Kytkin monilevyinen, märkä, hydraulinen ohjaus. Runko työstetty titaanista, myös takarunko ja yläkolmiot titaania.
- Fior-tyyppinen alumiininen etuhaarukka, titaanilinkitys ja jousen esijännityksen ja paluuvaimennuksen säädöllä varustettu monovaimennin. Takana alumiinivaluinen keinuhaarukka, monovaimennin esijännityksen ja paluuvaimennuksen säädöllä. Etujarru 4 x 230mm Beringer Stainless Steel -levyt ja 2 x nelimäntäiset Beringerin radiaalisatulat. Takajarru 1 x 230mm Beringer Stainless Steel -levy ja yksi kaksimäntäinen Beringerin radiaalikaliiperi. Koneistetut seitsenpuolaiset alumiinivanteet. Eturengas 120/70 - 19’’ ja takarengas 200/55 - 17". Pyörän paino on 200 kg.
Brough Superiorin sivuille pääset tästä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Brough Superior.